مقالات

برچسب

بسته بندی و برچسب زدن محصولات

3.9/5 - (7 امتیاز)

با توجه به اهمیت روز افزون بازاریابی خود محور، نقش بسته بندی و برچسب محصول از هر زمان دیگری برجسته تر و پر رنگ تر خواهد بود. در یک سوپرمارکت بزرگ، مشتریان در هر دقیقه از کنار ٦٠٠ قلم کالا رد می شوند، به عبارت دیگر در هر ١/. ثانیه یک کالا را از نظر می گذرانند. با این اوصاف شما باید در کسری از ثانیه کاری کنید که نگاه مصرف کننده به سمت محصولات شما کشیده شود، ابزارهایی که برای نیل به این منظور در اختیار دارید عبارتند از؛ کوپن های تخفیف، زدن اتیکت های هیجان انگیز بر روی قفسه ها و از همه مهم تر و مؤثرتر بسته بندی کالا. اگر اهمیت غیر قابل انکار و چشمگیر بسته بندی را در نظر بگیرید، از شنیدن این موضوع شگفت زده نخواهید شد که تحقیقات گسترده ای در زمینه تست رنگ ها، نحوه ایجاد انگیزه و راهکارهای روانشناسی صورت گرفته تا مشخص شود واکنش عمده مصرف کنندگان  در برابر یک بسته بندی جدید چیست. نتایج حاصل از این تحقیقات، تجربه های پیشین و عوامل مؤثر در تصمیم گیری کنونی و آتی رقبا نشان می دهد که بازاریاب ها در همان وهله نخست به ارزش و اهمیت بسته بندی و نقش اساسی آن در فعالیت های بازاریابی پی می برند و تعیین می کنند این بسته بندی باید بر چه مواردی تأکید بیشتری داشته باشد؟ کیفیت، تمایز و برتری، قابل حصول بودن، راحتی یا زیبایی ظاهری.

مزایای برچسب زدن محصولات

یکی از اهداف تولیدکنندگان، انتقال ارزش محصولات به مشتریانشان است. یکی از راه های انجام این کار برچسب زدن به محصولات است.

برچسب زدن محصولات به ابزاری برای برقراری ارتباط بین برند و مصرف کننده تبدیل شده است. برچسب زدن محصول مزایای بسیار مهمی دارد که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد. برچسب ، شامل همه اطلاعات مهمی می شود که باید به مشتری منتقل شود. به عبارتی می توان گفت بخشی از بسته بندی محصول اند.

برچسب محصول با بسته بندی متفاوت است. بسته بندی محصول ممکن است دارای مارک تجاری ، آرم و مواد و همچنین شکل بسته بندی و غیره باشد اما برچسب محصول شامل اطلاعاتی است که برای شناسایی محصول و یا شناسایی محتوای درونی یک محصول به آن متصل شده است. هم چنین اطلاعاتی را که به طور مستقیم بر روی محصول نوشته شده است را نیز می توان جز کاربرد برچسب محصول در نظر گرفت.

تطبیق پذیری

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که فقط برای معرفی محصولات باید از برچسب‌ استفاده کرد. در صورتیکه برچسب‌ها دارای کاربردهای دیگری نیز هستند و می‌توان اطلاعات مهم دیگری مانند قیمت فروش، بارکد یا تاریخ را نیز بر روی آن درج کرد یا حتی می‌توان پیام‌های تبلیغاتی  را بر روی برچسب چاپ کرد و به معرفی و برندینگ کسب ‌وکار کمک کرد.

مطلب پیشنهادی:   ایده های نوین برای بسته بندی غذا

مقرون به صرفه بودن

خرید برچسب‌ها به صورت عمده می‌تواند موجب صرفه جویی در هزینه های کسب و کار شود.

تنوع در رنگ ها ، اشکال و اندازه های مختلف

برچسب‌ها را می‌توان با اشکال و اندازه‌های مختلفی چاپ کرد، تا کاملا متناسب با محصولات باشد. همچنین می‌توان برچسب را مانند سایر محصولات چاپی مطابق با رنگ برند، یا رنگی که می‌تواند پیام محصولات را به مخاطبان برساند، چاپ کرد. از این رو استفاده از رنگ، شکل و یا اندازه متفاوت هم یکی از مهمترین مزایای استفاده از برچسب به حساب می‌آید.

کارکردهای مختلف

برچسب‌ها فقط بر روی محصولاتی مانند محصولات خوراکی ( آب معدنی، نوشابه و … ) مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، بلکه داراری کارکردهای گسترده‌ای نیز هستند. به عنوان مثال می‌توان از آنها برای جدا کردن قفسه‌های یک فروشگاه یا زدن برچسب قیمت بر روی تک تک محصولات و … استفاده کرد.

دوام بالا

یکی از مهمترین مزایای استفاده از برچسب ‌ها، دوام زیاد آنهاست. آنها در برابر درجه حرارت بالا یا پایین، رطوبت، آلودگی و حتی کشش‌های سطحی از مقاومت بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل دوام بالای آنها یکی دیگر از مهمترین مزایای برچسب ها به حساب می آید.

مدیریت زمان

از آنجا که برچسب‌ها به راحتی بر روی محصولات می‌چسبند و از دوام بالایی برخوردار هستند، باعث کاهش اتلاف وقت شده و تولیدکنندگان می توانند در کوتاه‌ترین زمان آن را بر روی محصولات بچسبانند. از این رو مدیریت زمان هم یکی از مهمترین مزایای برچسب ها به حساب می‌آید.

بدون شک، برچسب ها بهترین راه حل برای معرفی محصولات هستند که می‌توان بر بارکد، قیمت و حتی نحوه استفاده از محصولات را روی آن درج کرد. در حقیقت برچسب‌ یکی ازمهمترین ابزارهای تبلیغاتی است که علاوه بر کارآمدی بالا، مقرون به صرفه بوده و حتی می‌تواند در برندنیگ محصولات به تولیدکنندگان کمک کند .

طرح متنوع بسته بندی های حاوی برچسب

منظور از بسته بندی ظاهر فیزیکی یک محصول است که مصرف کننده در همان وهله نخست با آن مواجه گردیده و نظاره گر می شود، برچسب ها (Labels) عنصر حاوی اطلاعات مربوط به این محصول به شمار می روند.

کاربردهای متداول بسته بندی

  • حفاظت فیزیکی: بسته بندی محصول باید محتویات خود را از شر شوک های مکانیکی، ارتعاشات، تخلیه الکتروستاتیکی، به هم فشرده شدن، تغییرات دما و .. مصون دارد.
  • انتقال اطلاعات: بسته بندی محصول و برچسب های روی آن با مصرف کننده ارتباط برقرار کرده و شما را از نحوه مصرف، حمل و نقل، بازیافت و دفع کردن محصول آگاه می کند. دولتها تولیدکنندگان مواد غذایی، شیمیایی، دارویی و پزشکی را موظف می کنند تا پاره ای از اطلاعات را بر روی محصولات خود درج کنند. هدف از برخی طراحی بسته بندی ها و برچسب ها ردیابی و پیگیری محصولات است.
  • بازاریابی: بازاریاب ها می توانند با به کارگیری بهینه بسته بندی و برچسب ها، مصرف کنندگان را نسبت به خرید محصولات خود ترغیب و تشویق کنند. چندین و چند دهه است که طراحی بسته بندی گرافیکی و فیزیکی اهمیتی درخور توجه یافته و به پدیده ای در حال رشد و پیشرفت تبدیل شده است. تلفیقی از ارتباطات بازاریابی و طراحی بسته بندی گرافیکی بر روی بسته بندی محصول و ویترین فروشگاه ها نقش می بندد.
مطلب پیشنهادی:   صنعت کارتن سازی | کمک یا آسیب به محیط زیست؟

راحتی بسته بندی محصول

بسته بندی یک محصول باید به گونه ای باشد که کار جابجایی، توزیع، انبار، به نمایش گذاردن، فروش، باز و بسته کردن، استفاده و استفاده مجدد، ارسال و حمل، بازیافت و دفع آن را تسهیل کند.

سد حفاظتی بسته بندی

در اغلب موارد به سدی در برابر اکسیژن، بخار آب، گرد و غبار و امثال آن نیاز است. لحاظ کردن راهکارهایی که سد راه نفوذ این عوامل باشند، در طراحی بسته بندی محصول بسیار حائز اهمیت و حیاتی می باشد. از این رو برخی بسته بندی ها حاوی مواد جذب کننده رطوبت و اکسیژن اند تا زمان ماندگاری این محصولات را افزایش دهند. اصلاح یا کنترل فشار هوا از جمله مواردی ست که می بایست در بسته بندی برخی مواد غذایی رعایت کرد. یکی از اصلی ترین کاربردهای  بسته بندی تمیز، تازه، استریل و سالم نگهداشتن محصولات در مدت زمانی ست که این اجناس در قفسه فروشگاه ها به سر می برند.

امنیت بسته بندی

بسته بندی محصول می تواند نقش بسزایی در کاهش خطرات احتمالی در حین حمل کالا ایفا کند. می توان با ایجاد تغییراتی بهینه در بسته بندی محصول احتمال آسیب دیدن آن را به میزان قابل توجهی تقلیل داد و کاری کرد که در صورت بروز چنین آسیب هایی مصرف کنندگان از آن آگاه شوند. به علاوه می توان در زمان طراحی بسته بندی تمهیداتی اندیشید و از دزدیده شدن آن ممانعت به عمل آورد.

بسته بندی مواد غذایی

برچسب زدن

برچسب ها حامل اطلاعاتی پیرامون یک محصول می باشند. برچسب محصولات اطلاعاتی را در اختیار مشتریان قرار می دهند که بر روی تصمیم گیری آن ها برای خرید کالا تأثیر گذاشته و کمک می کند، در حین استفاده از آن حس بهتری را تجربه کنند. برچسب ها می توانند حاوی اطلاعات زیر باشند؛

  • به کار گیری و نگهداری محصول
  • دستورالعمل یا پیشنهادات
  • مواد به کار رفته در محصول یا اطلاعات تغذیه ای
  • ضمانت نامه محصول
  • نام و نشانی سازنده
  • وزن محصولات
  • تاریخ فروش و انقضای محصول
  • هشدارها
مطلب پیشنهادی:   هارد باکس ها جعبه هایی با جنس فوق قوی

علائم و نشانه های به کار رفته در برچسب ها

بسیاری از علائم و نشانه های به کار رفته در برچسب ها در سطح ملی و بین المللی استاندارد شده و مورد استفاده قرار می گیرند. علائم مربوط به کالاهای مصرفی نمایانگر گواهینامه های کیفی، علائم تجاری و مدارک خرید یک محصول می باشند. برخی از این علائم نکات مربوط به نحوه مصرف و ایمنی و سلامت کالا را بازگو         می کنند. به عنوان مثال، علامتی وجود دارد که نشان می دهد، محصولی که در دست دارید از قوانین صحت وزن و اندازه های درج شده در برچسب که توسط اتحادیه اروپا تعریف شده، پیروی می کند. برخی از نشانه ها و علائم نیز به قابل بازیافت بودن و سازگاری با محیط زیست اشاره دارد که از میان می توان کد تشخیص رزین، علامت بازیافت و نقطه سبز را نام برد.

قوانین برچسب زنی

قوانین بعضی کشورها، تولیدکنندگان محصولاتی همچون موادغذایی و دارویی را موظف می سازد تا اطلاعاتی از قبیل مواد تشکیل دهنده، ارزش غذایی و هشدار مصرف محصول (FDA) را در برچسب های درج شده بر روی محصولات خود بیاورند. به عنوان مثال در امریکا قانونی به تصویب رسیده و تولیدکنندگان را موظف می سازد تا ترکیبات به کار رفته در ساخت تشک ها، مبلمان و اسباب و اثاثیه منزل را در برچسب محصولات خود ذکر کرده و به اطلاع مصرف کنندگان برسانند. هدف از تصویب این قانون آگاه ساختن مصرف کنندگان از محتویات مخفی یا به اصطلاح مواد پرکننده تشک ها و مبلمان است. قوانین امریکا تولیدکنندگان را ملزم به استفاده از این برچسب ها کرده و از آن ها می خواهد تا مصرف کنندگان را در جریان قرار دهند که مواد داخل کالایی که قصد خرید آن را دارند بازیافتی ست یا خیر. آن ها باید لوگوی بازیافتی بودن کالا را در برچسب ها بیاورند. FPLA (قانون برچسب زنی و بسته بندی محصول) برچسب های قرار گرفته بر روی بسیاری از کالاهای مصرفی را تحت نظارت خود داشته و هویت محصول، شرکت سازنده و مقدار خالص محتویات آن را مشخص می کند.

 

طبق یکی از قوانین تصویب شده در امریکا تولیدکنندگان موظفند تا مصرف کنندگان را در جریان مواد به کار رفته در کالایی قرار دهند که قصد خرید آن را دارند.

 

1 دیدگاه دربارهٔ «بسته بندی و برچسب زدن محصولات»

  1. معمولا مقالاتتون رو مطالعه می کنم. اکثر مقالات خوب بوده و تقریبا میشه گفت تبدیل به مرجع بسته بندی کارتنی شده اید.
    موفق باشد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636