مقالات

تاثیر بسته بندی و کارتن در فروش

تاثیر بسته بندی و کارتن در فروش

Rate this post

همه ی ما می‌ دانیم، اولین چیزی که نظر ما را نسبت ‌به یک محصول جذب می‌کند، بسته ‌بندی آن می باشد. به جز جذابیت محصول، بسته ‌بندی برای حفاظت آن تا زمانی‌که به دست مصرف ‌کننده برسد و همچنین برای بازاریابی و فروش محصول تاثیر بسیار بالایی دارد. بسته بندی، مثل یک شناسنامه که می ‌تواند محصول را به مصرف‌کننده معرفی کند، عمل می نماید. در حال‌ حاضر، کارتن ها، حکم پیام فروشنده به خریدار را دارد. شما با یک بسته ‌بندی جذاب و باکیفیت می ‌توانید یک کالا را به یک محصول فوق‌العاده تبدیل کنید. در برخی مواقع، تولید جعبه و بسته‌ بندی مناسب آن است که مصرف کنندگان با محصول، آشنایی کافی نداشته ولی چون بسته ‌بندی جذاب و باکیفیتی دارد، نظر خریداران نسبت به آن جلب می شود. بسته بندی مناسب، برای تولید کننده و کالا نوعی برند سازی انجام می دهد. اگر از یک بسته‌ بندی و جعبه ‌سازی مناسب در صنعت کارتن سازی استفاده کنید، می ‌توانید خود را از سایر برند ها جدا کرده و متمایز کنید.

یکی دیگر از اهداف بسته ‌بندی، حفاظت فیزیکی، انبار کردن بازاریابی، فروش و حفاظت از کیفیت یک محصول می باشد. برای مثال، مواد غذایی باید به طوری بسته ‌بندی شوند که نگهداری آن ‌ها را افزایش داده و از عوامل  بیرونی که آن را فاسد می کنند، حفظ کند. همچنین حمل ‌و نقل بهتری داشته باشد. در واقع می‌ توان گفت که بسته ‌بندی به ‌عنوان یک فروشنده ی خاموش شناخته می‌ شود؛ چرا که کالا ها به صورت مستقیم خود را به خریدار نشان نمی‌ دهند. این پوشش می تواند به اشکال مختلف، معرفی‌ کننده‌ ی اجناس داخل آن ‌ها باشند و اطلاعات لازم را به مخاطب خواهد داد. در نتیجه مخاطب را جذب خود ‌کند.

بیشتر بدانید: کارتن سازی

ویژگی‌ هایی که یک طراحی بسته ‌بندی موفق باید داشته باشد، متمایز کننده ‌ی محصولات از رقبا خواهد بود.  استفاده از کارتن، باعث تأثیرگذاری و ماندگار شدن برند شما در ذهن مشتری و برقراری ارتباط وی با کالا خواهد شد. همچنین موجب افزایش فروش محصول، افزایش سهم بازار نسبت ‌به رقبا می شود. در واقع، بسته‌ بندی باید دارای فرهنگ باشد. منظور از واژه ی فرهنگ این است که برای مثال شما از ایران یک کالا تهیه ‌کرده اید که  نشان‌ دهنده ی فرهنگ کشور شماست. جالب است بدانید که بسته‌ بندی محصول پس از یک بازه زمانی باید تغییر کند؛ یعنی فروشنده می تواند در مناسبت ‌های خاص، با طرح و بسته ‌بندی جدید محصول، توجه مشتریان را به سمت خود جلب نماید.

مطلب پیشنهادی:   چه عواملی بر قیمت کارتن تاثیرگذار هستند؟

کارتن ها باعث تمایز هر محصول از کالای دیگر باشد. ممکن است دو عدد شکلات کاملاً از نظر فیزیکی طعمی شبیه به یکدیگر داشته باشند؛ ولی شما باید با استفاده از ذهن و خلاقیت خود، بسته ‌بندی را ارائه دهند که نظر مشتری را نسبت ‌به شکلات خود جلب کنید. شما می‌ توانید از دیگر بسته ‌بندی ‌ها، ایده بگیرید؛ ولی باید متمایز رفتار کنید. یک بسته ‌بندی مناسب، باید با کمترین هزینه درست شود. اگر بسته‌ بندی با ذهن خلاق طراحی شود، دارای جذابیت بالایی بوده و کمترین هزینه صرف آن خواهد ‌شد.

کارتن

بهترین نوع بسته ‌بندی، محافظت از کالا تا رسیدن به دست مشتری بوده که حتما باید رعایت گردد. هنگامی که یک مصرف ‌کننده از ابتدا جذب محصول شما شود، آن محصول را خریداری خواهد کرد و به صورت ناخودآگاه کالا را به دوستان و آشنایان خود پیشنهاد می ‌دهد. چرا که این بسته‌ بندی جذاب بوده و این مدل نوعی تبلیغات برای شما برای محصول و برندتان محسوب می گردد. اگر محصول شما دارای بسته ‌بندی جذاب و متمایزی باشد، می ‌تواند برندتان را نیز منحصر به ‌فرد کند. علاوه ‌بر تمامی موارد گفته شده در بالا، باید مصرف‌کننده محصول خود را به طور کامل شناسایی کنید. یعنی شناخت کافی نسبت ‌به مصرف‌کنندگان محصول داشته باشید.

بیشتر بدانید: بسته بندی و بازاریابی

کسانی که از کرم های مرطوب کننده استفاده می ‌کنند، حتما به پوست خود اهمیت می‌ دهند. درنتیجه شما باید با توجه به شناخت مصرف کنندگان بسته بندی مناسبی را ارائه دهید. مطلب دیگری که می‌ تواند در طراحی بسته ‌بندی محصول، به شما کمک کند، استفاده از هندسه ی محصول، منشأ محصول جغرافیای تولید آن بوده و می توانید از آن الهام گرفته و متناسب با آن یک خلاقیت طراحی مناسب را در پیش بگیرید.

ممکن است در نگاه اول، بسته ‌بندی مسئله ی بسیار کوچکی به ‌نظر آید، اما درحقیقت یکی از مهم ‌ترین عوامل در موفقیت یک محصول و یک برند به شمار می‌ رود؛ چرا ‌که اولین مسئله ای که مشتری را خریدار تبدیل می کند؛ بسته ‌بندی، رنگ ‌بندی، طرح‌ بندی و شکل هندسی محصول شما خواهد بود.

به طور کل می توان گفت که عوامل و نقش ‌های بسته ‌بندی در یک سازمان، یا یک محصول، ارائه ی اطلاعات و کارایی محصول به مشتری، خلاقیت در بسته ‌بندی بوده که موجب فروش بیشتر خواهد شد. کاربرد پذیری آن محصول، طراحی بسته ‌بندی، نقش بسته‌ بندی در نام تجاری، شناخت برند یا بازشناسی آن، تمایز یک محصول بین محصولات مشابه و محصولات شرکت رقیب، تبلیغات بسته ‌بندی که نوعی معرفی بوده، همگی موارد گفته شده به خریدار کمک می کند تا تصمیم ‌گیری بهتری داشته باشد. مورد دیگری که از اهداف اصلی بسته ‌بندی یک محصول می باشد، محافظت از محتویات آن بسته ‌بندی در برابر ضربه، گرد و غبار خاک، کثیفی، نشتی، سرقت، خشن شدن و آلایش آن کالا می باشد.

مطلب پیشنهادی:   آماده کردن ایستگاه بسته بندی برای تعطیلات

 

بسته‌بندی به حفاظت از محتویات داخل محصول کمک بسیار زیادی کرده و باعث تراکم محصول خواهد شد. بسته ‌بندی به انسجام یک محصول کمک کرده و این مفهوم را می ‌رساند که به فکر گرفتن فضای کمتر داخل فروشگاه، درون کیف مصرف‌کننده شده و باعث راحتی مصرف ‌کننده خواهد شد. به این معنا که بسته ‌بندی به‌ راحتی بتواند باز شده و در عین حال کارتن محکمی برای محافظت از محصول باشد. این‌ موضوع که شما دارای بسته ‌بندی خوبی باشید، به اقتصاد تولیدکننده کمک بسیار زیادی خواهد کرد. بدین ترتیب میزان خرابی وسیله کم شده و درنتیجه باعث کم شدن هزینه ‌های بازاریابی محصول کمک خواهد شد. یکی دیگر از مسائلی که باید در نظر گرفت، حجم مورد نیاز محصول در بسته بندی برای مصرف‌کننده می باشد. بیشتر یا کمتر شدن محفظه ی درون کارتن، باعث رسیدن به محصول خواهد شد. درنتیجه باید بسته ‌بندی‌ ها در سایز های مختلف باشد تا مصرف‌کننده ‌های مختلفی بتوانند از آن به راحتی استفاده کنند. هنگامی که شما از یک بسته ‌بندی مناسب استفاده نمایید، در واقع به بیان تصویری از یک کالا به مشتری خواهید پرداخت که بسیار بیشتر از تبلیغات کلماتی در ذهن مشتری ماندگار می شود. مطلبی که در طراحی بسته ‌بندی حائز اهمیت است، رنگ‌ بندی بسته‌ بندی می باشد. با توجه به محصول و مصرف‌کننده ی محصول و با شناخت روان‌شناسی رنگ ‌ها، می‌توان بهترین رنگ ‌بندی را جهت بسته ‌بندی محصول انتخاب کرد.

بیشتر بدانید: چه عواملی بر قیمت کارتن تاثیرگذار هستند؟

برای مثال، برای میوه‌ و سبزیجات که تداعی تازگی، خنکی و حیات است، از رنگ ‌های سبز، زرد و آبی استفاده کرده و برای شکلات، قهوه و غیره از رنگ‌ های قهوه‌ ای، نقره ‌ای و طلایی می توان استفاده کرد. به همراه رنگ‌ های متالیک، از آبی، فیروزه ‌ای، خاکستری و خرمایی استفاده نموده و یا با توجه به این ‌که محصول، مناسب چه رده سنی می باشد، می توان رنگ بندی مناسبی را انتخاب نمود. به ‌طور مثال، رنگ مشکی برای رده ی سنی کودکان، سمبل اندوه بوده و مناسب نمی باشد؛ اما ممکن است همین رنگ مشکی درون یک بسته ‌بندی دیگر استفاده گردد، می‌ تواند یک بسته‌ بندی را بسیار لوکس و شیک نماید.

مطلب پیشنهادی:   چک کردن نمونه بسته بندی چاپ شده

بسته بندی خوب

از مثال ‌هایی که می ‌تواند اهمیت رنگ در بسته ‌بندی را به ما ثابت کند، استفاده از رنگ قرمز بوده که در شرکت نوشابه ‌سازی کوکاکولا به کار می رود. می ‌توان با استفاده از رنگ، تمایز یا پر اهمیت جلوه دادن یک محصول را نسبت ‌به محصولات دیگر همان شرکت سنجید؛ چرا که رنگ، اولین مطلبی بوده که یک بیننده از یک بسته ‌بندی درک می ‌کند. رنگ، پیش از شکل گرافیک متن نوشته مورد توجه بیننده قرار می ‌گیرد؛ اما زمانی که از خط و نوشته استفاده می شود، با توجه به نوع محصول و گروهی که آن کالا را مصرف می نمایند، باید با درایت و هوشمندی انتخاب شود. در غیر این صورت از اهمیت زیادی مثل رنگ برخوردار نخواهد بود. اما بی ‌اهمیت هم نمی شود.

مطلب دیگری که حائز اهمیت است، ابعاد یک محصول، ابعاد و فرم بسته ‌بندی آن می باشد. مبحث بسته‌ بندی با توجه به هدف استفاده از آن کالا، طول عمر و محصول تولیدی متفاوت خواهد بود. برای مثال، محصولاتی مثل قارچ که مدت نگهداری آن کوتاه می باشد، طراحی بسته ‌بندی اگر کوچیک باشد، باعث کاهش ضایعات خواهد شد. درنتیجه سود اقتصادی را برای تولید کننده رقم می ‌زند. مورد دیگر، عکس و تصویر روی بسته ‌بندی بوده که باید با توجه به فرهنگ و شناخت مصرف‌ کننده و محصول، انتخاب شود. برای مثال، اگر برای خوراکی تصویر مناسبی انتخاب شود، باعث اشتهای مشتری شده و می ‌تواند به فروش محصول کمک بسیار زیادی کند.

همچنین باید به این مطلب توجه داشته‌ باشید که بسته ‌بندی به ‌گونه ‌ای باشد که به محیط‌ زیست آسیب کمتری برساند. اگر شما قصد داشته باشید تا محصولات خود را صادرات نمایید، باید توجه به استاندارد ها، مقررات و قوانین کشور دیگر بسیار مهم است. کشوری که قصد ارسال محصول به آن را دارید، قوانین خاص خود را داشته که باید مطابق آن رفتار نمایید. همچنین جلب توجه خریدار احتمالی و ترغیب وی به ‌منظور خرید محصول، مهم ترین رکن این کار می باشد که باید متناسب با نیاز بازار قدم به عرصه ی تولید بگذارید. اگر محصول خوراکی باشد، توان محافظت از ویژگی ‌های کالایی که درون بسته‌ بندی قرار گرفته را داشته و متناسب با فرهنگ کشور مورد نظر قرار بگیرد. نکته ی آخر، توجه به شرایط آب ‌و هوایی آن کشور بوده که باید مورد توجه قرار بگیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636