مقالات

دایکات چیست؟ کارتن دایکاتی چه استفاده ای دارد؟

دایکات چیست؟ کارتن دایکاتی چه استفاده ای دارد؟

5/5 - (1 امتیاز)

کارتن دایکات چیست؟

دایکات Die Cutting  یک عبارت کلی است که می توان آن را به عنوان فرآیند برش پلاستیک، ورقه های فلزی  کاغذ، انواع جعبه کارتن و مقوا به شکل های خاص و با استفاده از ماشین آلات برای تولید انبوه  توصیف کرد. از طریق ماشین های دایکات می توان یک شکل را با ابعاد دقیقا مشابه چندین بار  بدون دخالت قیچی، شابلون و یا تیغ موکت بری ایجاد کرد. ماشین دایکات باعث صرفه جویی در وقت شده و اشکال بریده شده کاملا حرفه ای و یکسان به نظر می رسند. دایکات در صنعت بسته بندی اهمیت بسیار بالایی دارد؛ چرا که طراحی خلاقانه و اصولی آن باعث نمایش هر چه بهتر محصولی می شود که قرار است درون آن بسته جا بگیرد.

امروزه انواع مختلفی از دستگاه دایکات در بازار موجود است که هر کدام از آن ها می تواند برای یک مورد از برش برای مثال برش کاغذ ، پارچه ، فلز وغیره مورد استفاده قرار گیرد. ماشین های دایکات در سایز های مختلفی نیز وجود دارد بدون شک هر چه که سایز دستگاه ها بزرگتر می شود،  کارایی این دستگاه ها در عمل بیشتر می شود. اما مسئله بعدی در مورد این دستگاه ها این می باشد که اگر قصد خرید دستگاه دایکات را داشته باشید متوجه خواهید شد که برند های مختلفی نیز در بازار موجود می باشد که هر برندی می تواند ویژگی های خاص خود را داشته باشند و قطعا قیمت نیز متفاوت می باشد.

انواع ماشین های دایکات:

  • اول، دایکات فکی یا تخت:

در انتخاب قالب ‌های فکی یا تخت، اصلا محدودیت ندارید. چرا که قالب ‌های فکی یا تخت دارای محدودیت خاصی نیستند و برای انواع کارتن ‌ها قادرید تا از این قالب برای فرم ‌دهی به کارتن دایکات استفاده کنید. ناگفته نماند که قالب دایکات فکی یا تخت برای فرم‌ دهی به پوست چرم هم مناسب است. چون ساز و کار این قالب ‌ها برای فرم دادن به سطوح سخت و محکم قابل استفاده می باشند.

  • دوم، دایکات روتاری یا دوار:

قالب دایکات روتاری یا دوار نسبت به قالب دایکات فکی، استحکام بیشتری دارد. این قالب دارای شکل استوانه‌ای است و متریال ‌های قوی برای ساخت و تولید آن‌ها استفاده شده است. قالب دوار در دستگاهی به نام دایکات روتاری قرار می ‌گیرد که با چرخش این دستگاه، شکل قالب بر روی انواع کاغذ و یا جعبه‌ ها در خواهد آمد.

مطلب پیشنهادی:   انواع جعبه های لمینتی

سوم، دایکات پینگ پنگی Rail Cutting Machine:

دستگاه دایکات پینگ پنگی شبیه به میز پینگ پنگ است. به همین دلیل به آن دایکات پینگ پنگی یا ریلی می گویند. مانند بازی پینگ پنگ که دو بازیکن دارد، دایکات پینگ پنگی نیز به دو نیروی انسانی برای کار بر روی دستگاه نیاز دارد.

چه تفاوتی میان دستگاه دایکات فکی و پینگ پنگی وجود دارد؟

  • اول، کار کردن با دستگاه دایکات پینگ پنگی احتیاج به دو نیروی انسانی دارد . در حالیکه، برای کار با دستگاه دایکات فکی یک نفر هم کافیست.
  • دوم، دستگاه دایکات پینگ پنگی کم حجم تر است و فضای کمتری را اشغال می کند.
  • سوم، دایکات پینگ پنگی نسبت به دایکات فکی کم خطرتر است. چرا که متصدی آن برای قالب زدن ورق های کارتن از محل فشار دستگاه دورتر می ایستد.
  • چهارم، در دایکات فکی، قالب به دستگاه پیچ می شود اما در دایکات پینگ پنگی، قالب فقط بر روی نقاله های روی آن قرار می گیرد.
  • پنجم، چه برای طرح های پیچیده و چه برای طرح های ساده مثل:

انواع ماشین های دایکات

حروف الفبا، دایکات باید با دقت بسیار بالایی انجام شود چرا که تمامی برش ها باید تراز و هماهنگ با چاپ روی محصول باشند. به علاوه، در کارتن ها و پاکت هایی که لبه های آن ها باید جفت و چفت شوند، اهمیت دقت در دایکات مضاعف می شود.

انواع کارتن دایکاتی چیست؟

کارتن دایکاتی در صنعت کارتن سازی دارای انواع مختلفی است. در اینجا ما به سه مدل از انواع این کارتن ها اشاره خواهیم کرد:

  • اول، تلسکوپی:

این کارتن به دو قسمت مجزای زیره و رویه تقسیم شده و بهترین مثال ممکن در این زمینه کارتن بسته بندی خرما است. امروزه بسیاری از کارتن های حمل سیب و موز نیز به صورت دایکاتی طراحی می گردند.

  • دوم، دسته دار:

کارتن های مربوط به حمل اسباب بازی های کودکان در زمره جعبه دایکاتی دسته دار قرار می گیرند. علاوه بر دسته های تعبیه شده به صورت دستگیره در قسمت بالای جعبه های دایکاتی می توان به جعبه های دسته دار ساده که در طرفین کارتن قرار می گیرند نیز اشاره کرد. این کارتن ها به صورت صندوق حمل شده و برای حمل لوازم سنگین بکار گرفته می شوند.

  • سوم، چهار درب:

این کارتن یکی از نگهدارنده ترین جعبه های مدرن است که امروزه برای حمل و جابجایی وسایل و جعبه های کوچکتر به کار می رود. خب تا اینجا متوجه شدیم که دایکات چیست و انواع آن کدام اند. حال به میخواهیم کاربرد و مزایای کارتون دایکاتی را نیز با هم بررسی کنیم با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی:   کارتن لمینتی چیست؟

کاربرد کارتن دایکاتی:

موارد استفاده این مدل کارتن ‌ها بسیار متنوع است. کارتن دایکاتی برای بسته ‌بندی انواع میوه و تره ‌بار، صیفی‌ جات، محصولات داخلی و صادراتی استفاده می‌ شود. وظیفه این کارتن ‌ها حفظ کیفیت میوه و صیفی ‌جات است که به ‌طور اساسی اهمیت خود را در هنگام صادرات این محصولات نشان می ‌دهد. در ادامه باید افزود که یکی دیگر از کاربردهای کارتن دایکاتی در جعبه پیتزا ها می باشد. همچنین از انواع کارتن دایکاتی سه ‌لایه، پنج‌ لایه و یک ‌تکه در ساخت و تولید کارتن پستی استفاده می‌ شود.

مزیت کارتن دایکاتی:

یکی از مهم‌ ترین مزیت‌ های کارتن‌ های دایکاتی این است که آن‌ ها را به هر شکل و اندازه ‌ای که بخواهید می ‌توانید برای تولید سفارش دهید. در نتیجه تنوع در این کارتن ‌ها بسیار فراوان می باشد. به ‌وسیله ماشین‌ های دایکات می ‌توان یک طرح را در ابعادی یکسان، بدون دخالت هیچ‌ گونه ابزاری مانند قیچی، شابلون یا تیغ روی کارتن ‌ها ایجاد کرد. دایکات در صنعت بسته ‌بندی اهمیت بسیاری دارد، زیرا طراحی خلاقانه و اصولی آن باعث نمایش بهتر محصولی می ‌شود که درون آن کارتن قرار دارد. استفاده از ماشین دایکات نیز باعث صرفه ‌جویی در زمان می ‌شود و اشکال بریده ‌شده و بسته ‌بندی ‌ها کاملاً حرفه ‌ای و یکسان به نظر می‌ رسند.

مزیت کارتن دایکاتی

کارتن دایکاتی چگونه ساخته می‌ شود؟

برای ساخت کارتن دایکاتی ابتدا لازم است که قالبی متناسب با شکل موردنظر داشته باشید. قالب با تخته و تیغ‌ های فلزی ساخته می ‌شود. سپس ورق‌ های کارتنی و مقوایی را در کنار هم روی یک قالب تعبیه کرده و کارتن‌ ها را به قالب ‌های مورد نظر شکل می‌ دهند. این کار در کارگاه‌ های تولیدی اتوماتیک به کمک دستگاه دایکات کارتن و مقوا انجام می ‌شود.

مطلب پیشنهادی:   قصد خریدن ویترین‌های POP (نقطه خرید) را دارید؟

آیا این نوع کارتن ها ضد آب است؟

این مدل کارتن ها نیز مانند دیگر انواع کارتن های سلولزی از جنس مقوا بوده و مقوا نیز در مقابل آب آسیب پذیر است. با این حال تعداد لایه های مقوای بکار رفته تاثیر بسیار زیادی در میزان نفوذ آب به لایه های داخلی خواهد داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636