مقالات

طراحی جعبه و بسته بندی

نقش کلیدی و مهم بسته بندی در توسعه کسب و کار

5/5 - (1 امتیاز)

نقش کلیدی و مهم طراحی جعبه و بسته بندی در توسعه کسب و کار

مطالعات نشان می‌دهند که طراحی جعبه و بسته بندی محصولات می‌تواند رضایت مشتری را افزایش داده و در آن‌ها انگیزه خرید را بیشتر نماید و از رقابت با محصولات دیگر نیز بی‌نیاز کند. در واقع طراحی جعبه و بسته بندی نقشی محوری در فرایند برندینگ محصول داشته و مشتریان را مجذوب خود می‌نماید و به آن‌ها نشان می‌دهد که آنچه به دنبالش هستند را چطور پیدا کنند. در ادامه با سپیدارکارتن همراه باشید.

عملکرد

طراحی جعبه و بسته بندی

کارکرد اصلی بسته بندی حفاظت از محصولات طی حمل و نقل از کارخانه به فروشگاه است و تا زمانی که خریدار کالا را از میان قفسه‌ها بردارد و آن را بخرد نیز از آن محافظت می‌کند. در بازاریابی و توسعه بازار، بسته بندی را لباس محصول می‌دانند که می‌تواند نقش کلیدی در فروش محصول در فروشگاه‌ها داشته باشد.

برندینگ ( نام تجاری)

بسته بندی همچنین نقشی مهم در فرایند برندینگ دارد. برند به عنوان یک نشانه، عبارت و یا علامتی است که یک محصول را از دیگر محصولات متمایز می‌نماید. برخی محصولات نام‌های تجاری مختلفی را بسته به بازار فروش به خصوص در کشورهای مختلف به دوش می‌کشند.

مزایا

طراحی جعبه و بسته بندی می‌تواند به فروش محصول کمک کند، زیرا فضایی را برای ارائه اطلاعات، معرفی آن، ارزش غذایی و دستورالعمل استفاده در اختیار خریداران قرار خواهد داد. برای مثال برخی محصولات با استفاده از پیام تبلیغاتی روی بسته، نظر مشتریان را به خود جلب می‌کنند، در نتیجه آن‌ها بسته را برداشته و به محصول نگاهی می‌اندازند.

مطلب پیشنهادی:   بسته بندی مناسب برای فروشگاه آنلاین

طراحی جعبه و بسته بندی

در اصل بسته بندی به چگونگی منفعت رسانی به مشتری کمک می‌نماید. در زمان توسعه محصول در بازار، مهم است که به بررسی بازار بپردازیم، برای مثال به بررسی گروه‌هایی که به تازگی وارد بازار شده‌اند یا اولویت انتخاب رنگ، عکس و برچسب بارکد در هر کشور و یا در هر گروه از مشتریان. این‌ها لازمه ورود به بازار و توسعه کسب و کار می‌باشد.

ویژگی‌ها

بسته بندی همچنین می‌تواند بیان‌گر اطلاعات و ویژگی‌های محصول باشد. سایز، ابعاد، موارد استفاده و اطلاعات دیگر در بسته بندی می‌تواند به مشتری برای انتخاب محصول مورد نیاز او کمک کند. برای مثال، اگر یک مشتری به دنبال سطل زباله برای آشپزخانه باشد که در زیر سینک ظرف‌شویی جای می‌گیرد، نکته مهم برای او در انتخاب محصول، اندازه و ابعاد سطل است و اینکه حتما در جای مخصوص خود قرار بگیرد. بسته بندی یا لیبل محصول حتما باید ابعادی چون ارتفاع، طول و عرض محصول را ذکر کرده باشد تا مشتری بتواند حتی در قفسه‌های قرارگیری محصولات آن را به راحتی ببیند و انتخاب کند.

طراحی جعبه و بسته بندی

هویت

بسته بندی به مشتری کمک می‌کند تا محصول یا شرکت مورد نظر خود را شناسایی کند. برای مثال، اگر یک رستوران محلی تصمیم بگیرد از سس سالاد یک برند معروف در رستورانش استفاده کند، بسته بندی سس و بارکد آن می‌تواند نام، لوگو و رنگ زمینه رستوران را در طراحی خود داشته باشد. استفاده از بسته بندی که نام برند را با خود به همراه دارد، به مشتریان کمک می‌کند تا در سوپرمارکت‌ها نام برند را به یاد آورده و آن را شناسایی کنند.

مطلب پیشنهادی:   کارتن 3 لایه (کارتن سه لایه)

مشتری می‌تواند با شناسایی برند محصول در قفسه‌های سوپرمارکت، آن را به سرعت شناسایی کند. در زمان معرفی یک محصول در بازار، بسته بندی محصول است که می‌تواند توجه‌ها را به خود جلب نماید. برای مثال، رنگ‌های پر انرژی مشتری را وادار می‌کند تا بایستد و به بررسی محصول بپردازد، زیرا رنگ‌های درخشان یا طراحی محصول همانی است که او قبلا در آن رستوران دیده است. (در مقاله‌ای مجزا در خصوص تاثیر رنگ در بسته بندی محصول به تفصیل سخن گفته‌ایم.)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636