مقالات

پیش فاکتور استعلام قیمت بسته بندی – 9 عنصر کلیدی و مهم

5/5 - (1 امتیاز)

به محض آن که پیش فاکتور اعلام قیمت بسته بندی به دستتان می‌رسد، قیمت تولیدکنندگان مختلف را با هم مقایسه می‌کنیم اما در صنعت تولید بسته بندی های اختصاصی چنین کاری صحیح نیست. این که بخواهید یک تأمین کننده را فقط بر مبنای قیمت تمام شده هر بسته بندی انتخاب کنید، کار معقولانه‌ای نیست چرا که عوامل بسیاری در تعیین کیفیت و بهای بسته بندی دخیل هستند و باید تمامی آن‌ها را در نظر بگیرید.
در ادامه 9 عنصر کلیدی و مهم را برایتان شرح خواهم داد که به هنگام مقایسه کردن پیش فاکتور تولیدکنندگان مختلف می‌بایست تمامی‌ آن‌ها را مدنظر قرار دهید.

۱. قیمت هر بسته بندی

بدون تردید قیمت هر بسته بندی بسیار مهم و تعیین کننده است. گاهی اوقات کافی است تعداد کارتن بسته بندی های بیشتری سفارش دهید تا تأمین کننده به طور چشمگیری قیمت را کاهش دهد. پس از تأمین کننده بخواهید به شما اعلام کند که در ازای خرید چه تعداد کارتن یا هر مدل بسته بندی دیگری می‌تواند پایین‌ترین قیمت را پیشنهاد دهد. گاهی پیش می‌آید که با سفارش دادن چند هزار یا حتی چند صد بسته بندی، قیمت تمام شده هر بسته بندی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد. زمانی که می‌خواهید پیش فاکتورها را مقایسه کنید باید اطمینان یابید که قیمت اعلامی‌ تولید کنندگان برای یک تعداد مشخص از بسته بندی است، نه کمتر نه بیشتر. (ببخشید ولی باید این را می‌گفتم!)

۲. مواد اولیه

در یک پیش فاکتور باید نوع مواد اولیه، ضخامت، رنگ و روکش بسته بندی مشخص شده باشد. این مسئله به هنگام مقایسه پیش فاکتور تولیدکنندگان مختلف اهمیت بسزایی دارد. گاهی اوقات بهای پایین‌تر به معنای مواد اولیه به مراتب ارزان قیمت‌تر است. به عنوان مثال فرض کنید، یک کارتن تاشوی اختصاصی می‌خواهید و از سه تولیدکننده مختلف، 3 پیش فاکتور دریافت می‌کنید. قیمت دو تولید کننده یکسان و شبیه به هم است اما تولیدکننده سوم قیمت بسیار پایین تری پیشنهاد داده است. سریع به ماده اولیه ذکر شده در پیش فاکتور نگاه کنید. متوجه می‌شوید تولیدکننده بر اساس ماده اولیه متفاوتش اعلام قیمت کرده است. اگر شما نوع ماده اولیه مورد نظر خود را مشخص نکرده باشید، آن‌ها پیش فاکتور را بر اساس ماده اولیه‌ای تنظیم می‌کنند که غالباً در کارخانه‌شان به کار می‌برند چرا که می‌خواهند در رقابت با سایر تولیدکننده‌ها پیروز شوند. این بدان معنا نیست که جنس و ماده اولیه ارزان قیمت‌تر نمی‌تواند کار شما را راه بیندازد اما بعضی وقت‌ها ارزان تمام شدن بهای بسته بندی ارزشش را ندارد و بسته بندی نمی‌تواند در بازار پر رقابت خرده فروشان تاب بیاورد.

۳. ابزار

بهای ابزار مورد نیاز برای تولید بسته بندی جدا از قیمت هر بسته بندی است و معمولاً فقط یک بار باید این هزینه را بپردازید مگر این که بخواهید طرح یا شکل بسته بندی خود را تغییر دهید. اگر بخواهید بار دیگر همان بسته بندی را بی هیچ کم و زیادی سفارش دهید، دیگر نیازی نیست بابت ابزارهای تولید و چاپ بسته بندی، بهایی بپردازید.
این ابزارها می‌توانند قالب برش، قالب فویل، قالب برجسته سازی، کلیشه های رنگ یا صفحات رنگ و امثال آن باشند. گاهی مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند بهای کل پروژه را بدانند، از این رو از تولیدکننده می‌خواهند این هزینه را نیز در پیش فاکتور خود مرقوم کنند. پس حواستان جمع باشد گاهی اوقات بهای چنین ابزارهایی، بسته به نوع بسته بندی موردنظر شما، می‌توانند خیلی گران تمام شوند. اگر تصمیم دارید فقط با یک تأمین‌کننده کار کنید و سفارش خود را بارها و بارها تمدید کنید، هزینه ابزارها با توجه به طولانی شدن این بازه زمانی مبلغ قابل توجهی نخواهد بود.
اگر در پیش فاکتور هیچ اشاره‌ای به هزینه ابزارها یا تنظیمات اولیه نشده، از تأمین‌کننده بپرسید که این هزینه را در محاسبه بهای بسته بندی لحاظ کرده یا نه، در غیر این صورت حسابی شگفت‌زده خواهید شد. بدون تردید هیچ خوشتان نمی‌آید که وقتی تمام کارها را با یک تأمین‌کننده چک کردید و از او نمونه اولیه گرفتید، تازه متوجه می‌شوید که باید کلی هم بابت ابزارهای مورد نیاز تولید بسته بندی هزینه کنید، چون تولیدکننده این هزینه را در پیش فاکتور خود لحاظ نکرده بود. در این مرحله رها کردن یک تولیدکننده و پیدا کردن تولیدکننده دیگر و گذراندن تمامی‌این مراحل روزها و هفته‌ها وقت می‌گیرد. خودم بارها و بارها دیده‌ام که چنین مشکلی پیش می‌آید. لازم به ذکر است که هزینه ابزار به هزینه‌های چاپ بسته بندی هم مرتبط است. در اغلب موارد هر چه کیفیت متد چاپ بسته بندی بیشتر باشد، بهای ابزار اولیه آن هم به مراتب بالاتر خواهد بود. این دو عامل مستقیماً به هم ارتباط دارند مگر در مواقعی که از چاپ دیجیتال استفاده می‌کنید که نیازی به کلیشه و این ابزارها ندارد.

مطلب پیشنهادی:   6 نکته مهم که در طراحی بسته بندی باید به آن توجه کنید

۴. تاریخ اعتبار پیش فاکتور

در اغلب مواقع بهای مواد اولیه مورد نیاز برای تولید بسته بندی در حال تغییر است. ممکن است بهای مواد خام از زمانی که پیش فاکتور صادر می‌شود تا زمانی که خریدتان را انجام می‌دهید، تغییر کرده باشد. معمولاً این تغییر قیمت در پیش فاکتور شما تأثیری ندارد مگر آن که افزایش بهای مواد اولیه از یک آستانه مشخص عبور کرده باشد و تولیدکننده نتواند از پس این افزایش قیمت برآید.
پیش فاکتور معمولاً تا 30 روز اعتبار دارد، بعد از این مدت اگر دیدید به هنگام سفارش بسته بندی بهای آن افزایش یافت، به هیچ وجه تعجب نکنید. حتی زمانی که تصمیم می‌گیرید چند ماه یکبار همان بسته بندی را مجدداً سفارش دهید، پیش فاکتوری با قیمت متفاوت دریافت می‌کنید. ممکن است قیمت‌ها افزایش یا کاهش یافته باشد. بنابراین اگر قصد دارید یک سفارش را بارها و بارها تمدید کنید، به نفعتان است سفارش خریدی را تنظیم کنید که در آن قیمت‌ها برای یک مدت زمان مشخص ثابت و بدون تغییر خواهند بود تا تولیدکننده بتواند مواد خام موردنیاز بسته بندی هایتان را به صورت عمده خریداری و انبار کند.

۵. تحویل کالا در عرشه کشتی (FOB)

این عبارت مشخص می‌کند که چه کسی باید بهای حمل کالا را بپردازد. اگر در پیش فاکتور با عبارت FOB مواجه شدید و روبروی آن محل شما ذکر شده بود، به این معنا است که هزینه حمل در قیمت بسته بندی لحاظ شده است. اما اگر در مقابل عبارت FOB محل کارخانه تولید کننده ذکر شده باشد، به این معنا است که شما باید بهای حمل محموله را بپردازید. این هزینه را به بهای ابزار و بسته بندی ها اضافه کنید تا قیمت واقعی هر بسته بندی مشخص شود.
تجربه نشان داده که وقتی قرار است یک محموله برای نمونه سفارش هارد باکس به یک شهر یا کشور دیگر فرستاده شود، هزینه‌های حمل غیرقابل پیش بینی است چرا که برای مشخص کردن بهای حمل باید اطلاعات مربوط به بسته بندی ها مشخص شود. تا بسته بندی ها آماده ارسال نشوند، نمی‌توان هزینه حمل آن‌ها را محاسبه و به قیمت هر واحد بسته بندی اضافه کرد. اگر برای مشخص کردن و اختصاص دادن بودجه باید حتماً هزینه حمل را بدانید، از تولید کننده بخواهید تا مبلغ تقریبی آن را تخمین بزند تا یک ایده کلی داشته باشید.

مطلب پیشنهادی:   خرید مستقیم از کارتن سازی در تهران چگونه است؟

۶. حد پایین و حد بالا

این حد بالا و پایین روی اعصاب خریداران است اما برای تولیدکننده واجب و حیاتی می‌باشد. تولیدکننده بسته بندی 10 درصد حاشیه خطا می‌خواهند که گاهی این رقم به 30 درصد افزایش می‌یابد. این 10 درصد در پیش فاکتور اعلام قیمت، لحاظ نمی‌شود.
اگر نمی‌خواهید با این حد بالا و حد پایین مواجه شوید، 10 درصد به مبلغ کلی بسته بندی هایتان اضافه کنید. هیچ راه گریزی نیست. باید در همان ابتدا و پیش از سفارش گذاشتن مشخص شود که قرار است 10 درصد بیشتر بپردازید و به همان ملغ، بسته بندی های بیشتری دریافت کنید. تولید همین است، در حین تولید بسته بندی شما ممکن است اتفاقات زیادی رخ دهد و نباید تولیدکننده را تحت فشار قرار داد. فقط باید بپذیرید که این هم بخشی از فرآیند تولید است.
با این اوصاف اگر می‌خواهید تعداد تقریبی بسته بندی هایتان را به دست آورید، باید حد پایین را انتخاب کنید. به عنوان مثال فرض می‌کنیم شما حدوداً 1000 کارتن تاشو می‌خواهید پس برایتان مهم نیست که 900 کارتن داشته باشید یا 1000 کارتن، می‌توانید 1000 کارتن سفارش دهید و به تولیدکننده اعلام کنید برایتان فرقی نمی‌کند 10 درصد کمتر از این تعداد کارتن برایتان تولید شود اما نباید از این مقدار بیشتر شود. در نهایت 900 تا 1000 کارتن به دست می‌آورید و دیگر نیازی نیست بهایی بیشتر از بهای 1000 کارتن را بپردازید.
فرقی نمی‌کند که حد پایین یا حد بالا را انتخاب کنید، باید تأکید داشته باشید که فقط بهای کارتن های دریافتی را می‌پردازید. پس اگر 1000 کارتن سفارش دهید و حد پایین 10 درصدی را انتخاب کنید، و در پایان کار 950 کارتن تحویل بگیرید، فقط باید بهای 950 کارتن را بپردازید.
امیدوارم متوجه این موضوع شده باشید اما اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید اینجا کلیک کنید.

۷. روش چاپ

اگر بسته بندی شما به یک چاپ اختصاصی نیاز دارد، باید مطمئن شوید که می‌دانید تولیدکننده قرار است برای چاپ بسته بندی ها از چه روشی استفاده کند. متدهای چاپی ساختار قیمت‌ها را به طور چشمگیری تغییر می‌دهد و تأثیر خود را در پیش فاکتور می‌گذارد. اما هر کدام از این متدها نقاط ضعف و قوت و بهای منحصر به فرد خود را دارند.
به عنوان مثال لیتوگرافی در مقایسه فلکسوگرافی کیفیت بسیار بهتری دارد. برای چاپ بسته بندی های خرده فروشی اغلب از لیتوگرافی استفاده می‌شود و برای جعبه های مخصوص حمل و ارسال (جعبه های مقوایی موج دار) به فلکسوگرافی روی می‌آوریم. برای چاپ بسته بندی های قابل انعطاف نظیر پوشه های استندآپ (ایستاده) از نوع خاصی از فلکسوگرافی استفاده می‌شود اما شیوه بسیار پیشرفته‌تری هم برای چاپ بسته بندی های انعطاف پذیر وجود دارد که روتوگراور نام داشته و کیفیت چاپ آن بسیار عالی است. هر چه روش‌های چاپی بهتر و با کیفیت‌تر، بهای هر بسته بندی بیشتر خواهد بود. هر چه کیفیت بسته بندی بهتر و مرغوب‌تر، بهای آن بیشتر است. بسته بندی محصول شما ارزش این هزینه کردن را دارد؟ این موضوع به محصول شما و بازار هدف آن بستگی دارد.

مطلب پیشنهادی:   بسته بندی در گذر زمان

۸. زمان لازم برای آماده‌شدن بسته بندی

زمان لازم برای آماده‌شدن بسته بندی مواردی همچون زمان تأیید، تولید نمونه و زمان لازم برای حمل بسته بندی را در بر نمی‌گیرد. فقط بازه زمانی لازم برای تولید بسته بندی را شامل می‌شود، یعنی از لحظه‌ای که همه چیز را تأیید کردید تا زمانی که بسته بندی آماده حمل شود.
اغلب پیش فاکتورها یک بازه زمانی استاندارد را برای آماده‌شدن سفارش شما مشخص می‌کنند. اگر چنین نکرده بودند حتماً از تولیدکننده زمان آماده‌شدن را بپرسید. زمان آماده‌شدن بسته بندی، بسته به محل تولیدکننده (خارج یا داخل مرز باشد) یکی دو ماهی طول می‌کشد. تا زمانی که سفارش خریدتان را امضا نکنید و اسناد لازم را تأیید نکنید، تولید بسته بندی شما چه کارتن باشد یا جعبه مقوایی آغاز نمی‌شود، بعد باید یکی دو روزی به تولیدکننده وقت دهید تا برنامه‌ریزی‌های لازم را صورت دهد و سپش به شما اعلام کند که سفارش شما چه زمانی آماده خواهد شد.
در صورت امکان به هنگام خرید بسته بندی زمان بیشتری را برای آماده‌شدن سفارشتان در نظر بگیرید. همیشه اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای رخ می‌دهند و حتی زمانی که با تولیدکننده سر یک زمان مشخص به توافق می‌رسید، وحی نازل نشده که سفارشتان سر همان تاریخ آماده شود. تولیدکننده تمام تلاش خود را می‌کند که سفارش به موقع آماده شود اما در صنعت بسته بندی پیشامدها و مشکلاتی که تولید را به تأخیر می‌اندازند کاملاً رایج و متداول هستند.

۹. نام و آوازه خوب تولیدکننده بسته بندی (یا واسطه)

حتی زمانی که مهر و امضای شرکت بسته بندی پای پیش فاکتور باشد، نمی‌دانید تا چه حد خوشنام و معتبر هستند و تا زمانی که باید تولیدکننده کار نکنید نمی‌توانید بفهمید که چقدر خوب و پایبند به تعهداتشان هستند. اما حتی تولیدکنندگان خیلی خوب هم روزهای بد دارند.
اگر من بدانم که یک شرکت بسیار خوش نام و معتبر است و در مقایسه با شرکتی که چیزی از آن نشنیده‌ام، قیمت گران‌تری داشته باشد، ترجیح می‌دهم در تصمیم‌گیری‌ام خیلی دقت کنم و بسته به شرایط موجود با کمال میل با شرکتی کار می‌کنم که قیمت بالاتری پیشنهاد داده اما می‌توانم روی کیفیت بالای کار آن‌ها حساب کنم.
فهمیدن و مقایسه کردن پیش فاکتورهای بسته بندی کار دشواری است. امید دارم این 9 نکته به شما کمک کند تا در خرید بسته بندی تان بهتر تصمیم بگیرید.

1 دیدگاه دربارهٔ «پیش فاکتور استعلام قیمت بسته بندی – 9 عنصر کلیدی و مهم»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636