مقالات

چک کردن نمونه بسته بندی چاپ شده

Rate this post

به محض آن که بسته بندی هایتان آماده چاپ شد و زمانش فرا رسید که طرح اختصاصی خود را بر روی آن چاپ کنید، شرکت ارائه دهنده خدمات چاپ این امکان را برایتان فراهم می کند که به شرکت آن ها مراجعه کرده و نمونه بسته بندی چاپ شده خود را از نزدیک بررسی کنید. اما این کار ضرورت دارد؟ باید حتماً چک کردن نمونه بسته بندی چاپ شده بپردازید؟ چک کردن نمونه بسته بندی چاپ شده چه مواردی را شامل می شود؟ بله، بله. چک کردن نمونه بسته بندی چاپ شده اهمیت بسیار یزادی دارد و در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد که چرا.

با چک کردن نمونه بسته بندی چاپ شده می‌توانید اطمینان یابید که بسته بندی هایتان به بهترین شکل چاپ خواهند شد و همه چیز خوب و باب میل شما پیش می‌رود. فرصت می‌یابید فیلم خام چاپ، رنگ، محل قرارگیری عکس ها، متن و سایر بخش ها را تغییر داده و اصلاح کنید. این مسئله می تواند بسیار حائز اهمیت باشد، چرا که اگر بسته بندی هایتان چاپ شود و بعد متوجه شوید که ایراد دارند، نمی توانید بدون از دست دادن مبلغ قابل توجهی پول و زمان مشکل موجود را برطرف کنید.

اگر محدودیت زمانی دارید یا شرکت ارائه دهنده خدمات چاپی خیلی از شما دور است و نمی‌توانید برای چک کردن نمونه بسته بندی چاپ شده به آنجا بروید، بهتر است نماینده ای از جانب شرکت اعزام کنید؛ یک واسطه، نماینده فروش یا هر فرد با تجربه دیگری که منافع شما را در اولویت قرار می‌دهد.

معمولاً شرکت ارائه دهنده خدمات چاپ برای یک بازه زمانی مشخص می‌کند که می‌توانید در آن زمان برای چک کردن نمونه بسته بندی چاپ شده به آن ها مراجعه کنید، پس حواستان باشد که دیر نکنید. این کار را می توانید در هر زمان از شبانه روز انجام دهید.

اپراتور شرکت ارائه دهنده خدمات چاپ برای دقایقی دستگاه چاپ را روشن می‌کند و چند نمونه اولیه در اختیارتان قرار می‌دهد تا با دقت آن ها را بررسی کنید. به احتمال زیاد پیش از آن که شما سر و کله تان پیدا شود، نمونه های اولیه چاپ و آماده شده‌اند. برایتان محوطه ای در نظر گرفته می‌شود تا نمونه ها را خیلی خوب بررسی کنید. این محوطه یا اتاق می‌بایست پر نور بوده و رنگ های به کار رفته در آن خنثی باشند.

اما به هنگام چک کردن نمونه بسته بندی چاپ شده چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

  1. درست بودن ماده اولیه بسته بندی
  2. آخرین نسخه طرح بسته بندی
  3. مناسب و درست بودن فونت ها
  4. لکه های رنگی
  5. ظاهر کلی
  6. صحیح و دقیق بودن رنگ ها
مطلب پیشنهادی:   خرید کارتن

1. درست بودن ماده اولیه بسته بندی

نخستین چیزی که باید چک کنید، درست بودن ماده اولیه بسته بندی است؛ کاغذ، مقوا، پلاستیک و امثال آن. اطمینان یابید که ماده اولیه به کار رفته در بسته بندی تان همانی که از ابتدا سفارش داده بودید و بر سر آن توافق کره بودید. به عنوان مثال اگر کارتن تاشو سفارش داده بودید، مطمئن شوید که تولید کننده برای ساخت بسته بندی هایتان از کارتن تاشو استفاده کرده است. گاهی اوقات پیش می آید که شرکت تولید و چاپ بسته بندی به درستی متوجه منظور شما نمی شود و در جایی از خط تولید بسته بندی مرتکب اشتباه می‌شود. بنابراین باید یک نمونه اولیه از بسته بندی خود را به همراه داشته باشید و با نمونه ای که شرکت چاپ در اختیارتان قرار داده، مقایسه کنید. اطمینان یابید که رنگ، وزن و بافت هر دو نمونه یکسان هستند. اگر به چیزی شک دارید، حتماً سوال کنید.

2. آخرین نسخه طرح بسته بندی

در مرحله بعد باید مطمئن شوید که شرکت چاپ از آخرین نسخه طرح بسته بندی شما استفاده کرده است. یک نمونه از آخرین تغییرات و اصلاحاتی که در طراحی تان اعمال کرده اید، به همراه خود ببرید. تمامی تغییراتی را که در طرح بسته بندی تان داده اید، بادقت چک کنید و اطمینان یابید که این تغییرات در  نمونه بسته بندی چاپ شده هم وجود دارد. اگر اینطور نبود، متوجه می‌شوید که شرکت چاپ یکی از نسخه های قدیمی تر طرح بسته بندی تان را مورد استفاده قرار داده است.

مطمئن شوید که هیچ یک از مضامین طرح بسته بندی از قلم نیفتاده اند؛ تصاویر/عکس ها، عناصر طراحی و متن ها را چک کنید و اطمینان یابید که همه چیز سر جای خودش است. تصاویر به درستی برش خورده اند؟ قسمت های برجسته یا بخش های دارای برش قالبی خوب از آب درآمده اند و ملموس و واضح هستند؟

3. مناسب و درست بودن فونت ها

اطمینان یابید که فونت ها درست هستند و فونت دیگری جایگزین آن ها نشده یا متن ناقص نیست. فونت ها باید دقیقاً همان فونتی باشند که در طرح مورد تأییئ شما قرار داشته است (منظور سند رنگ AKA یا Epson است).

4. لکه های رنگی

مطمئن شوید که هیچ لکه رنگ، لکه، خط و خش یا علامت اضافی بر روی نمونه چاپی وجود ندارد. غالباً گرد و غبار نشسته بر روی صفحات چاپی باعث به وجود آمدن چنین لکه هایی می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:   محصولات و تولیدات سپیدار کارتن

5. ظاهر کلی

ظاهر کلی نمونه چاپی یکدست است؟ همه چیز واضح و شفاف است؟ اگر بخش هایی از طرح تار یا کدر هستند، به این معنا است که پرینتر نتوانسته بخش های همپوشانی شونده رنگی را متقارن کند و خوب از آب در آورد. تصویر زیر نمونه ای از این تار شدن است.

وقتی دو رنگ متفاوت به هم می رسند، در یک مرز بسیار باریک بر روی هم قرار می گیرند و یک خط باریک پدید می آورند که هر دو رنگ در آن به کار رفته است. اطمینان یابید که در چک کردن نمونه بسته بندی چاپ شده خبری از این قبیل هم پوشانی ها نیست. در تصویر نمونه ای از یک هم پوشانی بسیار بد رنگ ها را مشاهده می کنید.

مطمئن شوید که رنگ یک طرح یا تصویر در طرح یا تصویر دیگری نفوذ نکرده است.

یکدست بودن رنگ ها – ببینید جوهر به شکلی یکنواخت در تمام طرح بسته بندی پخش شده است؟ مثلاً در بخش هایی که حجم رنگ به کار رفته در آن زیاد است، جوهر به شکلی یکنواخت پخش شده یا شاهد کم رنگ یا پر رنگ بودن بخش هایی از طرح یا تغییر توناژ رنگ هستیم؟

6. درست و دقیق بودن رنگ ها

در بیشتر مواقع شرکت چاپ پیش از آن که شما بیایید، ثبات و یکدست بودن رنگ ها، وجود لکه و سایر نواقص چاپی را بررسی و برطرف کرده است و به احتمال زیاد نمونه ای در اختیارتان قرار می‌دهد که ظاهر فوق العاده ای دارد. اما درست و دقیق بودن رنگ ها مهم ترین المان در چک کردن نمونه بسته بندی چاپ شده است و بزرک ترین علت حضور شما در شرکت ارائه دهنده خدمات چاپ محسوب می‌شود.

رنگ نمونه بسته بندی چاپ شده با بسته بندی های پیشین شما (در صورت وجود) یا سند دیجیتالی یا کتابچه کد رنگ Pantone شرکتتان همخوانی دارد؟ در این مرحله شرکت چاپ می‌توان رنگ ها را باب میل و سلیقه شما تغییر دهد. به عنوان مثال اگر می‌خواهید رنگ قرمز را کمی تیره تر کنید، می‌توان با تغییر دادن تنظیمات دستگاه چاپ به این خواسته شما جامه عمل پوشاند و چند نمونه با رنگ قرمز تیره چاپ کرد و برای بررسی و تأیید در اختیارتان قرار داد. این روند ادامه پیدا می کند تا شما کاملاً از رنگ های نمونه بسته بندی چاپ شده اظهار رضایت کنید. به یاد داشته باشید که دقت و صحت رنگ ها تقریبی هستند، مگر آن که از کد رنگی PMS استفاده کنید. پس توقع نداشته باشید که هماهنگی رنگ ها بی نقص باشد. به علاوه وقتی پای صحبت از هماهنگی دقیق و درست رنگ ها به میان است، برخی از متدهای چاپی بسته به نوه بسته بندی شما، عملکرد ضعیف تری خواهند داشت.

مطلب پیشنهادی:   موارد استفاده از هاردباکس

در ضمن این را هم به خاطر داشته باشید که اگر در طول چک کردن نمونه بسته بندی چاپ شده با اشتباهات تایپی مواجه شدید، این موارد را باید در حین طراحی گرافیکی و قبل از مرحله چاپ برطرف می‌کردید و حالا باید عواقب آن را هم پذیرا باشید و کار چاپ بسته بندی را تا زمان درست کردن این اشتباهات به تعویق بیندازید. وجود یک غلط املایی بر روی بسته بندی شما غیرقابل تحمل و نابخشودنی است.

رویهم رفته می‌توان گفت شرکت های ارائه دهنده خدمات چاپ قابل اطمینان و با صلاحیت هستند. اگر یک شرکت ارائه دهنده خدمات چاپ را برای خود انتخاب کرده اید و سال های سال است که سفارش هایتان را به همان شرکت می‌دهید، خیالتان آسوده است، در غیر این صورت باید برای چک کردن نمونه بسته بندی چاپ شده به شرکت چاپ مراجعه کنید. حتی اگر بارها است که با یک شرکت کار می کنید، بد نیست که برای چک کردن نمونه بسته بندی چاپ شده به آنجا بروید. بهتر است فردی را مأمور انجام این کار کنید که دقت نظر بالایی دارد و منافع شرکت را در اولویت قرار می‌دهد.

توجه: یک شرکت چاپ در واقع یک کارخانه صنعتی بزرگ و بسیار شلوغ است که شاید افراد ناشی و بی تجربه در آن مشغول به کار باشند. اصلاً استرس نداشته باشید و از زمانتان کمال استفاده را ببرید. هر چه باشد شما کارفرما هستید و مبلغ قابل توجهی هزینه کرده‌اید. پیش از تأیید نهایی نمونه چاپ شده باید اطمینان کامل حاصل کنید. هرچه سوال دارید، بپرسید. شرکت ارائه دهنده خدمات چاپ به دنبال کسب رضایت شما است و مشتاقانه به سوال هایتان پاسخ می‌دهد. هر چه نمونه های بیشتری را چک کنید، در این زمینه تجربه و صلاحیت بیشتری کسب می کنید.

نکته: یک خودکار بردارید و نمونه های چاپی را به ترتیب تغییرات اعمال شده در آن ها، شماره گذاری کنید. خیلی سریع گیج می‌شوید و نمی دانید کدام به کدام است.
یک لیست برایتان در نظر گرفته ایم که می توانید آن را دانلود کرده و دفعه بعد که برای چک کردن نمونه بسته بندی چاپ شده رفتید، بر روی آن تمرکز کنید و در کنار تک تک مواردی که چک کردید، یک علامت بزنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636