مقالات

کاغذ مومی چیست

کاغذ مومی چیست و چه تاثیری در بسته بندی دارد؟

Rate this post

کاغذمومی یک نوع کاغذ ضد رطوبت است که  به دلیل خاصیت غیر چسبندگی کاربردهای مختلفی دارد و در صنعت بسته بندی غذا، ،کارتن سازی ،صنایع‌دستی، طراحی، خیاطی، نقشه برداری، آشپزی و شیرینی پزی از آن استفاده می‌شود. این کاغذها به کاغذ فود گرید معروفند و از موم یا پارافین ساخته می شوند. از این کاغذها در گذشته برای نگهداری مواد بودار و موادی که نباید به آن‌ها رطوبت می ‌رسید استفاده می ‌کردند که دارای رنگ‌ های مختلفی هستند. این محصولات مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند و سطح آنها صاف است این کاغذ ها موارد استفاده فراوانی دارد که در ذیل به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

  • جدا کردن راحت غذا از قالب
  • استفاده برای تهیه غذاهای بخارپز
  • استفاده در شیرینی پزی و نان پزی
  • بسته بندی کفش و لباس به عنوان پوشش داخل جعبه
  • الگوی خیاطی
  • نقشه برداری و کپی برداری
  • طراحی سیاه قلم

ویژگی‌های کاغذ مومی

در خرید این کاغذ ها باید به نکاتی ضروری توجه کرد و به طور کلی باید شامل ویژگی‌های زیر باشند:

  •  باید کاملا صاف باشد و نباید سطح آن شکستگی داشته باشد.
  • نسبتا نازک باشد به طوری که تصویر و خطوط نازک و درشت پشت آن، قابل رویت باشد.
  • سطح کاغذ باید به اندازه کافی زبر باشد تا اثرات مداد بر روی آن به خوبی باقی بماند.
  • با محیط زیست سازگار باشد.
  • شکل شفاف و نرمی داشته باشد.
  • دارای خاصیت ضد چسبندگی و ضد آب باشد.

انواع کاغذ مومی

انواع کاغذ مومی

دو نوع کاغذ مومی وجود دارد: کاغذ مومی خشک و  خیس.
کاغذ مومی خشک در واقع همان کاغذ کرافت سفید شده است که تحت فرآیند وکس کردن خشک قرار می گیرند، وکس استفاده‌ شده به داخل بافت های کاغذ انتقال پیدا می‌کند و هیچ اثری از آن روی سطح کاغذ نیست. ازآنجایی‌که وکس استفاده‌ شده خشک است، به داخل بافت کاغذ رفته و ممکن نیست که به محصول انتقال پیدا کند، از این نوع کاغذ در بسته بندی غذاهای داغ مثل ساندویچ‌ها و کاغذ زیر پیتزا استفاده می کنند.
همانند کاغذ مومی خشک، کاغذ مومی خیس هم از کاغذ کرافت سفید شده ساخته می‌شود اما این نوع کاغذ تحت فرآیند وکس کردن خیس ساخته می‌شود. محصول نهایی در هر دو طرف یک حالت به‌ اصطلاح شیشه‌ای و ضد آب دارد. از آنجایی‌ که این نوع کاغذ رطوبت را انتقال نمی‌دهد برای بسته بندی غذاهایی خیس و بسته بندی های یخچالی مثل مرغ، گوشت، ماهی و سبزی‌ها مناسب است. از این کاغذ در صنعت شکلات‌سازی برای بسته بندی داخلی شکلات‌ها هم استفاده می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:   چالش هایی که برای بسته بندی مواد غذایی وجود دارد

کاربردهای آن

بیشترین کاربرد این محصول در بسته ‌بندی مواد خوراکی است. در رستوران‌ها از کاغذ دو طرف روغنی برای پیچیدن دور ساندویچ و پوشش روی ظرف غذا استفاده می­شود.

همچنین در بسته‌بندی میوه‌ها مانند سیب و پرتقال کاربرد دارد زیرا از رطوبت جلوگیری کرده و مانع خرابی آن­ها می­شود. می­توان گفت کاربرد آن در صنعت خوراکی کمی شبیه به کاربرد کاغذکاهی است. با این تفاوت که کاغذ وکس برای نگهداری موادی که چربی دارند بهتر عمل می­کند .بر روی کف سینی هر نوع طرح و چاپی را می توان انجام داد. در تولید این محصول معمولاً از جنس یک طرف روغنی استفاده می شود.

کاغذ دورپیچ ساندویچ

کاغذهایی که برای دورپیچ ساندویچ و برگر و مواردی از این قبیل به کار می‌روند، عمدتاً از جنس کرافت و کاغذ مومی هستند. کاغذهای کرافت یا به اصطلاح کاغذ کاهی، سال‌های زیادی است که مورد استفاده بسیاری از فست فود ها قرار می‌گیرد. بهترین کاغذی که برای دورپیچ ساندویچ و برگر می‌توان از آن استفاده کرد کاغذ مومی است. برتری کاغذ مومی به این خاطر است که کاغذ مومی رطوبت و روغن را به خود جذب نمی کند . به این جهت برای حفظ شکل ظاهری ساندویچ گزینه‌ مناسبی است. گرماژ کاغذ مومی که برای دورپیچ ساندویچ و برگر و مصارفی از این قبیل به کار می‌رود، گرماژ ۴۰ گرم است. همچنین گرماژی که کاغذ کرافت به عنوان کاغذ دورپیچ استفاده می‌شود، بهتر است از ۷۰ گرم به بالا باشد.

کاغذ روی سینی

کاغذ روی سینی هم برای شکیل بودن سرو غذا به کار می‌رود و هم کثیف شدن سینی ها را به حداقل می‌رساند. جنس‌هایی که برای کاغذ روی سینی به کار می‌رود عمدتاً کاغذ کرافت و مومی و تحریر است.

متیبل

متیبل در داخل سالن رستوران‌ها و فست فودها کاربرد دارد. در رستوران‌ها در روی میز کاغذهای بزرگی قرار می‌دهند که اصطلاحاً به آن متیبل یا کاغذ رو میزی گفته می‌شود. کاغذهایی که به عنوان متیبل استفاده می‌شوند، از جنس کاغذ تحریر و کاغذ کرافت هستند. پراستفاده‌ترین کاغذی که برای متیبل استفاده می‌شود کاغذ کرافت است. اندازه‌ی کاغذ متیبل بسته به سایز میز کوچک و بزرگ می‌شود.

مطلب پیشنهادی:   کارتن توت فرنگی

بیشترین سایز متیبل که استفاده می‌شود، ۳۰*۴۵ است که تقریباً هم سایز کاغذ A3 است. مواردی که می توانید روی متیبل چاپ کنید متنوع است. بیشتر رستوران ها روی متیبل یک کیو آر کد قرار می دهند که مشتری با باز کردن آن می تواند وارد صفحه‌ی منوی دیجیتال رستوران شود. طراحی‌هایی که روی متیبل انجام می‌شود عمدتاً در گوشه‌های کاغذ قرار دارد. مثلاً رستوران هانی فقط لوگوی خود را روی متیبل و در گوشه‌ی کاغذ قرار می‌دهد.

چاپی که روی متیبل انجام می‌شود عرفاً یک یا دو رنگ است. رستوران‌هایی نیز هستند که از چاپ چهار رنگ استفاده می‌کنند.  بعضی از رستوران‌ها از متیبل به عنوان ابزاری برای سرگرمی استفاده می‌کنند. مثلا نقطه بازی، منچ، دوز و بازی های کاغذی را روی آن چاپ می کنند.

از متیبل به صورت دو منظوره هم می‌توان استفاده کرد. به‌طوری که در یک سمت آن منو قرار داده شود و در سمت دیگر آن بازی‌های فکری باشد. حتی بعضی از رستوران‌ها روی متیبل نظر سنجی یا مسابقه هم برگزار می‌کنند.

شکل ظاهری متیبل ها به طور معمول مستطیلی شکل است. ولی رستوران هایی نیز هستند که از اشکال هندسی  متفاوتی هم استفاده می کنند.

انواع ابعاد :

 ۲۴ گرم: ساخت کشور چین بوده که  به دو صورت بسته‌ بندی لفاف نخودی رنگ و لفاف سفیدرنگ در بازار موجود است. سایز این کاغذ ۱۰۰×۷۵ و وزن هر بند آن ۹ کیلوگرم است. تعداد ۵۰۰ برگ این کاغذ را می ‌توان در هر بند و به صورت پالت ۴۰ بند بسته‌ بندی کرد که در این صورت وزن هر پالت ۳۶۰ کیلو می شود.
 ۲۳ گرم: این کاغذ برند فونیکس از کشور چین می باشد.
می توانید در سایز ۱۰۰×۷۵ با وزن هر بند ۸٫۸ کیلو از این کاغذ را داشته باشید. لفاف های نخودی با رنگ کاغذ سفید روغنی را می ‌توان در هر بند ۵۰۰ برگ و پالت ۴۰ بندی بسته بندی کرد.

مطلب پیشنهادی:   نکاتی کلیدی برای طراحی بسته بندی کالاها

کاربردهای کاغذ مومی

چرا باید از کاغذ مومی برای بسته بندی استفاده کنیم؟

در قرن اخیر استفاده از پلاستیک به طرز چشمگیری بیشتر شده است. پلاستیک استفاده های مختلفی دارد اما تاثیرات جبران ناپذیری روی محیط زیست می گذارد. پلاستیک تجزیه نمی شود و با سرعت غیر باوری در حال آلوده کردن خاک و دریا ها است. بعضی از مواد شمیایی موجود در پلاستیک می توانند وارد غذا و سپس وارد بدن انسان شوند. برای ایمن بودن از تاثیرات مواد شمیمایی پلاستیک، راحت ترین کار استفاده از یک جایگزین است. برای همین استفاده از کاغذمومی در آشپزخانه انتخاب مناسبی است. این کاغذ خطری از لحاظ انتقال مواد شیمیایی ندارد. وقتی صحبت از پلاستیک می شود سلامت شخصی تنها نیمی از ماجرا است. واقعیت  این است که پلاستیک به یک معضل زیست محیطی تبدیل شده است و  امروزه همه از این واقعیت مطلع هستند. پلاستیک تا مدت بسیار طوالنی در محیط زیست باقی می ماند و تجزیه نمی شود. استفاده از کاغذ مومی این مشکل را ندارد زیرا این محصول دوستدار محیط زیست است و در طبیعت تجزیه می شود. کاغذ مومی برای بسته بندی بسیاری از غذاها انتخاب بهتری است زیرا نه تنها ضد آب است بلکه برخالف پلاستیک، مواد غذایی در آن تازه تر می مانند. تقریباً هر کاری که بسته بندی پلاستیک می تواند انجام دهد، این کاغذ هم می تواند انجام دهد.  در گذشته مردم همیشه راحتی و در دسترس بودن را ترجیح می دادند اما امروزه به خاطر افزایش آگاهی، مردم بیشتر از محصوالت ارگانیک و دوستدار محیط زیست استفاده می کنند. در دسترس بودن و سازگار بودن آن با محیط زیست مهمترین ویژگی برای استفاده از آن در بسته بندی است.

قیمت 

قیمت این کاغذها بر حسب گرماژ تعیین می شوند. متداول ترین گرماژهایی که میتوان برای کاغذها استفاده کرد، ۶۰-۴۰-۲۴ است که در طول و عرض های ۷۰*۱۰۰ ، ۷۵*۱۰۰ و ۹۰*۱۰۰ یافت میشوند.

وابسته به نوع جنس کاغذ و همچنین میزان مورد نیاز، هزینه نهایی می‌تواند متفاوت باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636