مقالات

تفاوت چاپ افست در مقایسه با فلکسو چیست

تفاوت چاپ افست در مقایسه با فلکسو چیست

Rate this post

چاپ افست چیست؟

چاپ افست، یکی از روش ‌های چاپ انبوه در صنعت است. دستگاه‌ های چاپ افست یک تا ده برج چاپی دارند. هر کدام از این برج ‌ها یک رنگ را بر روی سطح چاپ می ‌کنند. چهار برج برای چهار رنگ مشکی، سایان، مجنتا و زرد مورد استفاده قرار می‌ گیرند. از برج پنجم برای رنگ‌ های دست ساز و یا ورنی می‌ توان استفاده کرد. پنج برج دوم برای چاپ بر روی طرف دیگر کاغذ یا مقوا مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این برج ها از سیلندر های در کنار هم تشکیل می شود. نوشته‌ ها و عکس ‌ها از روی زینک (پلیت) بر سطح لاستیکی یک استوانه (سیلندر) گردان برمی ‌گردد. کاغذ سفید که به طور متوالی به دور استوانه سوم می ‌پیچد، با کمک فشار استوانه، مطالب را از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم می ‌گیرد. در این تکنیک، کاغذ در تماس مستقیم با زینک قرار نمی ‌گیرد. این روش در بین مردم به عنوان روشی اقتصادی به منظور چاپ‌ های با تیراژ بالا شناخته می‌ شود.
از جمله از اساسی ترین مزایای چاپ افست که باعث ترغیب افراد به استفاده از آن می ‌شود، می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

اول، کیفیت بالای تصاویر:

اصلی ترین مزیت چاپ افست کیفیت بالای تصاویر چاپ شده است. این تصاویر علاوه بر کیفیت بالا تثبیت رنگ بالایی نیز دارند. به همین دلیل معمولاً در صنایعی که ایجاد تصاویری با کیفیت بالا نیاز است از این تکنیک چاپ کمک می ‌گیرند.

دوم، سرعت بالای چاپ:

از دیگر مزایای چاپ افست می ‌توان به سرعت بالای آن اشاره نمود. در نتیجه توانسته به گزینه ‌ای مناسب برای چاپ ‌های تیراژ بالا تبدیل شود.

مطلب پیشنهادی:   فرآیند کار با دستگاه چاپ فلکسو کارتن

سوم، هزینه مقرون به صرفه:

یکی از پارامترهای مهم در انتخاب روش چاپ در صنعت توجه به صرفه اقتصادی آن است. در تیراژ بالای چاپی، چاپ افست از این ویژگی برخوردار بوده و هزینه چاپ توسط این روش مقرون به صرفه است. دستگاه‌ های چاپ افست بر اساس، گرماژ و اندازه مقوا و کاغذ در ابعاد مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرند. اصلی‌ ترین کاربرد روش چاپ افست چاپ بر روی سطوح کاغذی از قبیل مقوا است. به همین دلیل گزینه ‌ای ایده ‌آل برای کسانی که قصد چاپ طرحی با کیفیت و دقت بالا بر روی مقوا یا کاغذ را دارند توصیه می ‌شود.

چاپ افست چیست؟

چاپ فلکسو چیست؟

نوع دیگری از روش‌ های پرطرفدار در حوزه چاپ بر روی سطوح مختلف فلکسوگرافی یا چاپ فلکسو می باشد. به کمک این روش افراد می ‌توانند طرح ‌های متنوعی را بر روی انواع ورق و نایلون چاپ کنند. از این نوع چاپ در صنایع بسته بندی سلولزی برای تولید انواع ورق فلوت‌ددار استفاده می کنند. فرآیند این چاپ به صورت خلاصه مثل استفاده از مهر است. ابتدا طرح مورد نظر بر روی کلیشه آماده شده و سپس کلیشه مستقیما بر روی سطح چاپی قرار گرفته و طرح مورد نظر را منتقل می ‌کند. این نوع چاپ کیفیت پایین تری نسبت به چاپ افست دارد. ولی به دلیل امکان استفاده از آن بر روی انواع ورق به طور گسترده می ‌توان مورد استفاده قرار داد . از این چاپ علاوه بر صنایع چاپ سلولزی در صنایع دیگر نیز استفاده می ‌شود. طبق آمارهای در دست گفته می ‌شود امروزه حدود ۶۰ درصد از صنعت چاپی به کمک این روش صورت می ‌گیرد. از جمله محصولاتی که می ‌توان توسط چاپ فلکسو چاپ کرد و به بازار عرضه کرد فرم‌دهای تجاری، بسته ‌بندی مواد غذایی و آشامیدنی، برچسب ‌ها، پاکت نامه ‌ها، روزنامه ‌ها، فویل و غیره می باشند. از مهم ‌ترین مزایای این روش می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

مطلب پیشنهادی:   فرآیند کار با دستگاه چاپ فلکسو کارتن
اول، سرعت تولید بسیار بالا:

از اصلی‌ ترین مزیت ‌های چاپ فلکسو سرعت بالای کار در آن است. به این صورت که افراد قادرند در مدت زمان کم تعداد بالایی از محصول مورد نظر خود را تولید کنند.

دوم، صرفه اقتصادی برای سفارشات بزرگ:

در روش چاپ فلکسو از لایه ‌بندی استفاده می‌ شود. در نتیجه این امکان فراهم می ‌شود که سفارش‌ های بزرگ بدون وقفه چاپ شده و افراد در حداقل زمان بیشترین تولید را داشته باشند.

سوم، هزینه‌ پایین چاپ:

کسانی که نیاز دارند تا طرح مورد نظر آن ‌ها در کمترین زمان و با هزینه کم چاپ شود توصیه می ‌شود از این روش چاپ کمک بگیرند. البته توجه داشته باشید که به کمک این روش نمی ‌توان انتظار کیفیت بالایی که در روش چاپ افست می ‌توان مشاهده کرد را به دست آورد.

با توجه به تمامی مزایایی که چاپ فلکسو به دنبال دارد، امروزه به یکی از مهم‌ ترین فناوری ‌های چاپ دنیا در صنعت بسته ‌بندی تبدیل شده است. کسانی که به دنبال کارتن بسته ‌بندی طرح ‌دار متناسب با حوزه کاری خود هستند می ‌توانند از این روش برای تولید کارتن ‌های دلخواه کمک بگیرند.

تفاوت چاپ افست در مقایسه با فلکسو چیست؟

در این قسمت به مهم ‌ترین تفاوت چاپ افست و فلکسو خواهیم پرداخت:

_اولین و البته مهم‌ ترین تفاوتی که در این دو روش می ‌توان مشاهده کرد کیفیت بالای تصاویر چاپ شده به کمک چاپ افست در مقایسه با چاپ فلکسو است. پس کسانی که به دنبال تصاویر با کیفیت و وضوح بالا هستند بهتر است روش چاپ افست را انتخاب کنند.

مطلب پیشنهادی:   فرآیند کار با دستگاه چاپ فلکسو کارتن

_معمولا از چاپ فلکسو برای چاپ بر روی ورق کارتن استفاده می‌ کنند و کیفیت کمتری نسبت به افست دارد. در حالی که چاپ افست مناسب برای چاپ روی مقوا و کاغذ است و از آن برای تولید بروشور و مواردی از این قبیل استفاده می کنند.

 تفاوت چاپ افست در مقایسه با فلکسو چیست؟

_چاپ فلکسو انواع بیشتری از جوهر ها را پشتیبانی می ‌کند. این موارد می ‌توانند شامل جوهرهای روغنی، قابل تصفیه آب وUV  باشند.

_نگهداری از تجهیزات دستگاه چاپ فلکسو در مقایسه با چاپ افست آسان ‌تر می باشد. چرا که صفحات مورد استفاده در چاپ افست مستعد اکسیداسیون هستند.

_چاپ فلکسو به نسبت چاپ افست ارزان ‌تر است.

شباهت های چاپ فلکسو و افست:

در این قسمت به مهم ‌ترین شباهت های چاپ افست و فلکسو خواهیم پرداخت:

  • _هر یک شامل ایجاد و استفاده از صفحه چاپ یا حامل تصویر دیگر است.
  • _هر دو فرآیند با جوهر های مرطوب کار می کنند.
  • _هر دو قادر به چاپ بر روی طیف گسترده ای از بسترها هستند.
  • _به دلیل زمان طولانی تنظیم و ایجاد صفحه / تصاویر حامل تصویر ، هر دو فرآیند برای کارهای طولانی مدت ایده آل است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636