مقالات

انواع کارتن

انواع کارتن و کاربرد هر یک از آن ها

Rate this post

اگر به اطراف خود توجه کنید، متوجه خواهید شد که در خانه هر کدام از ما حداقل یک یا دو بسته کارتن وجود دارد. این ورقه های کاربردی را می توان در جهت بسته بندی و در بسیاری از صنایع به کار بست. در صنعت کارتن سازی، در ابتدای کار، از رول های کاغذی و روش های کارتن سازی تولید شده و در نهایت به صورت بسته بندی های گوناگون که مورد نیاز هر فعالیت و شغلی می باشد، شکل داده و به بازار عرضه می گردد. در ادامه انواع کارتن را در صنعت کارتن سازی بررسی می کنیم.

انواع کارتن:

بسته بندی کارتن ها از نظر کاربرد، ساختار و اندازه به انواع متفاوتی دسته بندی می شود. در ادامه این مقاله شما را با انواع کارتن های بسته بندی آشنا خواهیم کرد. پس با ما همراه بمانید.

اول، فلوت کارتن:

از انواع کارتن های بسته بندی می توان کارتن فلوت را نام برد. کارتن فلوت، به شکل موج های ورقی مشاهده می شود. این فلوت ها بر اساس گام های متفاوتی دسته بندی می ‌شوند که این طبقه بندی به صورت دسته های a،b ، c، d و e وجود دارد.

دوم، کارتن لمینتی:

لمینت به معنای چسباندن می باشد. همانطور که از نام این مدل پیداست، در آن، بخشی بر روی بخش دیگری چسبانده می شود. برای چاپ طرح های با کیفیت بر روی این کارتن ها، ابتدا باید با استفاده از دستگاه افست، طرح را بر روی یک پوستر چاپ کرده و در نهایت آن را بر روی کارتن بچسبانید. به این ترتیب می توانید کارتن های زیبایی داشته باشید.

کارتن های لمینت به صورت دو، سه و پنج لایه با فلوت های مختلف ساخته می شوند که در چند مرحله تهیه می گردند:

  • اول، طراحی طرح چاپ شده بر روی کارتن.
  • دوم، طراحی خط تیغه بر روی کارتن.
  • سوم، ساختن قالب.
  • چهارم، زینک گیری.
  • پنجم، چاپ کردن پوستر.
  • ششم، سلفون کشی روی کل مقوا.
  • هفتم، عملیات لمینت.
  • هشتم، منگنه لبه ها.
  • نهم، بسته بندی.
  • دهم، ارسال به بازار.
مطلب پیشنهادی:   جعبه کارتنی کیبوردی

توجه داشته باشید که قیمت سفارش کارتن لمینت از مابقی آن ها گران ‌تر بوده و عوامل مختلفی از جمله ابعاد، وزن و نوع فلوت که در آن استفاده می شود، بر روی قیمت شان تاثیر زیادی دارد.

کارتن لمینیتی

سوم، کارتن سینگل فیس:

کارتن سینگل فیس از چندین لایه تولید می ‌شود که معمولاً شامل دو لایه صاف و یک لایه شیاردار در بین آن می باشد. در واقع لایه های شیاردار کارتن، بخش اصلی آن را تشکیل می‌ دهند. در اغلب موارد لایه ها انعطاف پذیر بوده و به راحتی دور محصول پیچیده می ‌شوند. جنسی که در ساخت کارتن های سینگل فیس به کار رفته است، بسیار معمولی بوده؛ اما کیفیت موادی که در ساخت آن وجود دارد، متفاوت است. در این تقسیم بندی می توان گفت که این کارتن ها به دو دسته تقسیم می گردند:

  • اول، سینگل فیس رولی.
  • دوم، سینگل فیس صفحه ای.

اما هر کدام از آن ها کاربرد خود را دارند.

چهارم، کارتن سه لایه و پنج لایه:

به منظور جا به جایی و برای انتقال وسایل سنگینی مانند یخچال و گاز از کارتن سه لایه و پنج لایه استفاده می نمایند. به طور کلی کارتن های چند لایه مقاومت بالاتر، وزن بیشتر و ضربه پذیری بالا تری دارند. کارتن های چند لایه دارای چندین لایه بوده که تعداد لایه ها و جنس هر کدام، دارای کیفیت مختلفی می باشند و به همین علت دارای کاربرد های گوناگونی هستند. به عنوان مثال در این بین کارتن های پنج لایه، بالاترین کیفیت برای بسته بندی محصول در ابعاد بزرگ و قیمت بالا  را دارند؛ مانند کارتن یخچال.

مطلب پیشنهادی:   قیمت بالای هارد باکس – یک گزینه جایگزین

پنجم کارتن آسپتیک:

بسته بندی هایی که به صورت کارتنی برای جعبه های شیر و آبمیوه هایی که در فروشگاه ها عرضه می گردد، در دسته پنجم قرار می‌گیرند. این کارتن ‌ها از بسته ‌بندی مایع فویل و پلی اتیلن تشکیل می‌ شوند که دارای خریدارانی بوده که از این محصولات استفاده می‌ کنند. به دلیل وزن کم، بهترین انتخاب این دسته بوده و به همین علت گزینه ی اول نحصولات لبنیاتی کرتن آسپتیک است.

ششم، کارتن های تاشو:

کارتن های تاشو، بسته بندی های مقوایی بوده که در اغلب فروشگاه ها به وفور یافت می ‌شود. به طور مثال برای کارتن پیتزا از های تاشو استفاده می نمایند؛ چرا که آن ها تاشو و در واقع ظرف مواد غذایی مناسبی بوده که از طریق آن می توان مواد غذایی را بدون هیچ گونه تماسی به بیرون منتقل کرد. این کارتن ‌ها ارزان و سبک بوده و به همین علت در صنایع مختلف از آن ها استفاده می شود. از جمله مزیت ‌های دیگر آن، امکان حمل و نقل بسیار ساده می باشد.

هفتم، کارتن دایکاتی:

کارتن های دایکاتی با دستگاه های مخصوص ساخته می ‌شوند. برای بسته بندی کارتن های دسته دار، سوراخ دار، تلسکوپی و غیره مورد استفاده قرار می گیرند که جعبه های اینترنتی معمولاً از این نوع هستند.

هارد باکس

هشتم، کارتن های راه راه:

تخته های فیبر، جعبه های مقوایی قهوه ای، تخته های موج دار، تخته های ترکیبی، جعبه های حمل و نقل و بسته بندی اصلی، همگی از نوع کارتن های راه راه می گویند. در زمان اسباب کشی از کارتن های راه راه استفاده می نمایند. به علت داشتن جنس خوب در حمل و نقل از مدل راه راه استفاده می کنند. این جعبه ها به دلیل داشتن مقاومت بالا نیز معروف هستند.

نهم، کارتن های مونو:

کارتن های مونو، جنسی شبیه به پارچه های کبریتی دارند. آن ها در اندازه های مختلف در بازار موجود هستند.

مطلب پیشنهادی:   بهترین جنس برای جعبه بسته بندی پستی

دهم، کارتن های پنجره ‌ای:

کارتن های پنجره ای برای تزیین لوازم بهداشتی، آرایشی و تزیینی مورد استفاده قرار می گیرند. به علت طراحی این کارتن ها بخشی از آن مانند پنجره باز گذاشته می ‌شود و محصول داخل بسته بندی مشخص قرار خواهد گرفت.

یازدهم، کارتن های ساده چاکدار:

این کارتن از بالا و پایین چاک خورده و لب ها در یکدیگر چفت می شوند. کارتن های ساده چاکدار از ساده ترین نوع آن ها به شمار می روند.

دوازدهم، کارتن های نیمه شکافدار:

این کارتن ها از سمت بالا، دارای دو شکاف در دو طرف بوده و به راحتی به حمل و نقل کمک می کنند. از این رو از آن ها برای جا به جایی های سنگین استفاده می کنند. برای مثال، برای منتقل کردن لباسشویی.

سیزدهم، کارتن های سینی:

اغلب میوه فروشی ها از کارتن های سینی استفاده می نمایند. همچنین از این دسته در بسته بندی چندتایی محصولات مانند دلستر، رانی و آب‌، می ‌توان از این دسته استفاده نمود. همچنین این کارتن ها به علت طراحی برای جای لیوان در سایز های مختلف آماده می شود.

چهاردهم، کارتن بایگانی:

این کارتن ها در اداره ها و در قسمت بایگانی مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت آن ها مناسب بوده و به دلیل داشتن درب جدا بسیار پرطرفدار است.

پانزدهم، کارتن پلاست:

کارتن پلاست مانند نام‌ هایی مانند پلاست شیت، پلاست پک، هالو پروفیل شیت و کروگیت پلاستیک شناخته می گردد. این کارتن از پروفیل ساخته شده و دو ورق توسط صفحه‌ های باریک متصل شده اند. از ویژگی های مثبت این کارتن، قابلیت بازیافت شدن می باشد که امروزه در صنایع مختلف از آن استفاده می گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636