بهترین فونت چاپ روی بسته‌بندی

بهترین فونت چاپ روی بسته‌بندی

Rate this post

چاپ از ارکان اصلی زیبایی بسته‌بندی محصولات به شمار می‌آید. زمانی که درباره چاپ صحبت می‌شود، تنها بحث چاپ رنگ و انداختن طرح روی بسته‌بندی نبوده و چاپ لوگو و تایپوگرافی نیز از المان‌های زیبایی محسوب می‌گردد. در واقع به چاپ متن یا فونت بر روی بسته‌بندی یا هر چیزی که چاپ رویش انجام گیرد، تایپوگرافی می‌گویند. نوع فونت بسته‌بندی شما، بهترین راه برای جلب توجه و انتقال پیام تولیدکننده به مشتری، به روشی جالب و خلاقانه است. تایپوگرافی می‌تواند محصول شما را تعریف کرده و به متمایز کردن برند شما کمک کند. در این مطلب به بررسی مهم‌ترین و رایج‌ترین فونت‌های بسته‌بندی خواهیم پرداخت.

فونت‌های پر کاربرد در طراحی بسته‌بندی

فونت‌های مختلفی وجود دارد که از آنها برای بسته‌بندی استفاده می‌شود. در این بخش به چند مورد از پرکاربردترین انواع فونت بسته‌بندی اشاره می‌کنیم.

فونت وزیر

فونت وزیر از جمله سری فونت‌های سنس سریف محسوب می‌شود و به همین دلیل این فونت جهت استفاده در رابط کاربری برنامه‌ها، صفحات وب و هر جای که نوشته‌ها در صفحه نمایش به تصویر در می‌آیند، استفاده خواهد شد. فونت فارسی وزیر، در واقع باز طراحی فونت DejaVu بوده و بسیاری از ویژگی‌های بصری را نیز از این فونت به ارث برده است.

از نکات قابل توجه درباره فونت وزیر، کیفیت بالا و طیف گسترده اوزان آن است. این فونت در وزن‌های خیلی ضخیم، ضخیم، معمولی، نازک و خیلی نازک در دسترس خواهد بود. شما با دانلود فونت وزیر به کلیه وزن‌های ذکر شده دسترسی دارید. آخرین ورژن از فونت وزیر، نسخه ۱۶ آن است. از جمله فونت‌هایی که بر اساس این فونت طراحی شدند، باید به فونت شبنم، صمیم و دیروز اشاره نمود.

فونت دانا

فونت دانا در واقع تلاشی به منظور خلق یک تایپ فیس هندسی و همچنین نزدیک به خط نسخ است. هندسی بودن این فونت بسته‌بندی، باعث می‌شود تا مدرن و معاصر به نظر آید. علاوه بر این، وفاداری به روش نسخ، موجب خواهد شد که خوانایی آن در اندازه ریز و نوشته‌های طولانی نیز حفظ شود. فونت دانا اولین‌بار در خرداد ۱۳۹۸ انتشار یافته و در میان طراحان محصول، همواره محبوب بوده است. بسیاری از کسب‌و‌کارها و برند‌های جدید برای دستیابی به طراحی معاصر و مدرن، از فونت دانا استفاده کرده‌اند.

فونت ایران سنس

فونت‌ ایران‌ سنس نخستین‌بار در سال ۱۳۹۳، درست هنگامی که اکوسیستم کسب‌و‌کارهای استارتاپی در ایران در حال رشد و بالندگی بود، منتشر شد. طراحان شاغل در این شرکت‌های استارتاپی، نسبت به سایر طراحان، به فونت فارسی نگاهی کاربردی داشته و در استفاده از فونت‌های جدید بسیار جسور بودند. در نتیجه فونت ایران سنس، در ابتدا در طراحی نرم‌افزارها و وب‌سایت‌های شرکت‌های استارتاپی نظیر کافه بازار، دیجی‌کالا، اسنپ و آپارات مورد استفاده قرار گرفته و سپس به نشانه‌ای از جامعه کسب‌و‌کارهای استارتاپی ایران تبدیل شد.

مطلب پیشنهادی:   تاثیر طراحی و بسته بندی محصول بر رفتار مصرف کننده

فونت پلاک

فونت پلاک در واقع از همان نوع سنس بوده با این تفاوت که تنوع ضخامت حداقل، فشردگی در ارتفاع سطر‌ها، منحنی‌های زیاد، دندانه‌ها و چشم‌های بزرگ را نیز دارد. تمام این ویژگی‌ها موجب می‌شود پلاک، یک فونت بسته‌بندی روان و سیال، مدرن، دارای حس انسانی و همچنین دارای حروفی خوانا و واضح در اندازه‌ای ریز باشد

هدف اصلی طراحی فونت پلاک، رسیدن به خاکستری ایده‌آل و قابل استفاده در محیط اپلیکیشن‌‌های فارسی و وب است که در عین حال به طراحی جداگانه حروف در آن نیز بسیار اهمیت داده شده است. اینگونه در کنار کاربرد خود، زیبایی قابل توجهی را هم به کاربر ارائه می‌دهد. طراحی وزن‌های فونت پلاک به شکلی صورت گرفته است که فرم حروف با سنگین‌تر شدن وزن، نمایشی‌تر شوند. بدین ترتیب وزن‌های بالای این فونت در استفاده تبلیغاتی و گرافیکی، به خصوص در عبارت‌های کوتاه مانند اشعار تبلیغاتی، بسیار کارآمد خواهد بود.

فونت کلمه

فونت کلمه، از ساختاری هندسی و منظم برخوردار بوده و استخوان‌بندی اندام این نوع قلم، فضایی شسته و رفته را به شما ارائه می‌دهد. پویایی و انرژی خاص فونت کلمه، جهت استفاده در اکثر آثار تبلیغاتی به خصوص برای کسب‌و‌کارهای خلاق و نوین و استارتاپ‌ها بسیار مناسب است

فونت کلمه، قدرتمند و خودنما بوده و این قدرت را به آن دسته از متونی می‌دهد که تلاش دارند توانایی‌های خاصی را برجسته کرده و نکات طلایی موضوعی را شاخص نمایند. در واقع تایپ‌فیس کلمه برای زبان‌های انگلیسی، فارسی، و عربی طراحی شده است و از زبان‌های کردی و اردو نیز پشتیبانی می‌کند.  در نسخه چهارم خانواده فونت کلمه، نسبت به نسخه پیشین، اصلاحاتی صورت گرفته و حالات جایگزین حروف و همچنین پشتیبانی از زبان‌های جدید نیز در آن وجود دارد.

فونت جوان

فونت جوان، فونت بسته‌بندی دست‌نویس از نوع نمایشی بوده و برای عنوان‌هایی مناسب است که می‌خواهید پرنشاط، پرتحرک و لبریز از شور جوانی باشد. طراح فونت جوان، قاسم نجاری بوده که در ساخت چنین فونت‌هایی متخصص است. او پیش از این، فونت کتیبه و فونت‌ آوینی را در سایت فونت ‌ایران انتشار داده بود که هر دو از فونت‌های پرطرفدار و پرفروش هستند.

مطلب پیشنهادی:   گام آخر برای خلق تجربه ماندگار گشودن بسته بندی یک برند

 

ویژگی خاص فونت جوان که آن را از فونت‌های کتیبه و آوینی متمایز می‌نماید، قلم ماژیکی استفاده شده در آن است. فونت‌ جوان از دستخط‌‌های نوشته با ماژیک در برخی آثار و امضاهای گرافیکی الهام گرفته شده است.

این فونت، دارای تعداد زیادی حروف و ترکیبات جایگزین بوده که با کمک راهنما می‌توانید آن‌ها را تایپ کرده و به تایپوگرافی دلخواهتان دست پیدا یابید. استفاده از این حروف و ترکیبات جایگزین و نیز ایجاد ترکیب‌بندی با حروف می‌تواند تا حد زیادی کار شما را شخصی کند.

ایران یکان

ایران ‌یکان، بعد از ایران سنس، کاربردی‌ترین فونت فارسی در طراحی وب و اپلیکیشن محسوب می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها و برندهای بزرگ نظیر دیجی ‌کالا، روبیکا و شیپور، اپلیکیشن و سایت خود را با این فونت طراحی کرده‌اند. محبوبیت این فونت پس از گذشت ۲سال از منتشر شدن اولین نسخه آن، موجب شده است تا نسخه سوم ایران‌ یکان، کامل‌تر و کم نقص‌تر از نسخه‌های پیشین طراحی شود. در طراحی ایران ‌یکان ۳،  به درخواست‌ و سلیقه افرادی که در پروژه‌های حرفه‌ای خود از این فونت استفاده کرده‌اند، دقت شده است تا محصول نهایی، نیازها را به بهترین شکل رفع نماید.

فونت پیدا

فونت پیدا، با اینکه ساختاری هندسی دارد، ولی برخی از ویژگی‌های خطوط سنتی مانند نسخ در آن دیده می‌شود. طراح این فونت ناصر خادم است که قبل از این، فونت کلمه را نیز طراحی کرده است. فونت کلمه در زمان کوتاهی پس از انتشار، به قلمی محبوب در تولید محتوای دیجیتال و گرافیک تجاری تبدیل شد. فونت پیدا نیز از ویژگی‌های جذاب فونت کلمه یعنی همان ساختار هندسی، شکل حروف نوآورانه و کنتراست ضخامت حداقل بهره‌‌مند است. البته فونت پیدا نسبت به فونت کلمه، از خانواده کامل‌تر و خوانایی بیشتری برای متن برخوردار است.

مهم‌ترین موارد در انتخاب فونت بسته‌بندی

هنگامی که شما تصمیم دارید یک فونت بسته‌بندی را برای محصول خود انتخاب کنید، توصیه می‌شود حتماً موارد زیر را در نظر بگیرید:

شناخت مخاطبان خود

لازم است درک کنید که بازار هدف شما، چه کسانی هستند. اینگونه می‌دانید که در مورد چه سمت و سویی تصمیم بگیرید. فونت بسته‌بندی می‌تواند پیش از اینکه مشتری آنچه را که می‌خواند پردازش کند، به مخاطب چیزی را انتقال دهد که شما می‌خواهید او دریابد. باید از قبل تحقیقات خود را انجام داده و اجازه دهید که یافته‌های شما زمان تصمیم‌گیری درباره فونت مناسب، شما را راهنمایی نماید.

مطلب پیشنهادی:   محصولات و تولیدات سپیدار کارتن

در نظر داشتن شکل و ابعاد بسته‌بندی

شکل و ابعاد محصول شما از عوامل دیگری است که می‌تواند بسته‌بندی شما را فعال یا محدود کند. مثلاً فضا برای طراحی یک ساک دستی یا جعبه غلات آماده بسیار بیشتر از یک قوطی چای فراهم خواهد بود. زمان طراحی بسته‌بندی، باید کلمات را به صورتی بچینید که خوانا و برجسته باشند. زیرا برای مشتریان این اطمینان ایجاد می‌شود که می‌توانند به‌سرعت آنچه را که می‌خواهند، پیدا کنند. با داشتن حس تقارن و تعادل در طراحی بسته‌بندی، می‌توانید چیزی را بسازید که از لحاظ بصری جذاب بوده و کار مشتریان را نیز آسان کند.

دانستن نکات استفاده از تایپ و فونت

در مورد این امر که در موقعیت‌های مختلف، چه چیزی بهتر عمل می‌کند، تحقیقات زیادی انجام شده است. در حالی که اندازه بسته‌بندی و نوع مخاطبان، به محدود کردن انتخاب شما کمک می‌کند، چند قاعده کلی زیر وجود دارد:

  • کم یا زیاد بودن فونت: هر چند وسوسه‌انگیز است که متن یا فونت‌های متنوع را در بسته‌بندی خود قرار دهید، ولی این کار ممکن است منجر به ایجاد یک طراحی گیج کننده و درهم و برهم شود. با کمک تغییراتی جزئی در فونت یکسان، این امکان را خواهید داشت که خط میان کنتراست و هماهنگی را طی نمایید.
  • حروف بزرگ و کوچک: چشم انسان هنگامی که ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ وجود دارد، حروف را آسان‌تر تشخیص می‌دهد. این امر می‌تواند موجب شود تا مشتریان به‌سرعت اطلاعات مورد نیاز خود را جذب کنند.
  • ملاحظات رنگ: نوع مثبت یعنی متن تیره در پس‌زمینه‌ای روشن موجب خواهد شد تا پس‌زمینه در چشم منبسط شده و حروف کوچک‌تر از اندازه واقعی، به نظر برسند. برخلاف آن، هنگامی که متن سفید بر روی پس‌زمینه تیره قرار دارد، اثر معکوس داشته و حروف را بزرگ‌تر از اندازه واقعی نشان می‌دهد. زمانی که با بسته‌بندی‌های کوچک‌تری سروکار دارید، این امر می‌تواند راهکاری عالی جهت به حداکثر رساندن فضا باشد.

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 info@sepidarcarton.com

دفتر فروش: ۷۷۲۸۹۳۹۰  |  ۷۷۲۸۹۳۹۱  |  ۷۷۸۲۳۱۷۲
خط تلگرام دفتر مرکزی: ۰۹۱۲۲۴۵۷۶۳۶

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636