مقالات

کارتن لمینتی چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

بسته بندی برخی از کالاها نیازمند یک روند بسیار لوکس و مدرن است. ترکیبی از یک بسته بندی مدرن همراه با ساختار چاپ و عناصر گرافیکی می تواند در عرضه کالا تاثیر به سزایی داشته باشد. کارتن های مقوایی از جمله بسته بندی های رایج و کم هزینه است که بیشتر کالاهای روزمره ما توسط آن ها بسته بندی و سپس حمل می شوند اما کارتن لمینتی یکی از گزینه های لوکس و بسیار شیک است که تنها برای کالاهای خاص مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر کارتن های لمینتی همرا با چاپ یک بسته بندی کامل و زیبا را عرضه می کنند. استفاده از دستگاه های مخصوص این کار می توان برای چاپ بر روی کارتن لمینتی ایده های بسیاری را پیاده کرد.

 

لمینت چیست ؟

لمینت نخستین مرتبه در سال 1977 در کشور سوئد ساخته شد و برای اولین بار در سال 1980 در بازار مصرف کنندگان قرار گرفت. این ماده مصرفی به سرعت تمام بازار را در بر گرفت و به کشورهای مختلف دنیا وارد شد و مورد استفاده های بسیاری قرار گرفت. لمینت های اولیه کیفیت امروز را نداشتند اما تا پایان دهه 1980 پیشرفت قابل ملاحظه ای در آن ها به وجود آمد. لمینت در حقیقت نوعی پوشش پلاستیک است که علاوه بر صنعت چاپ و بسته بندی در صنایع مختلف دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر در صنعت بسته بندی کارتن های لمینتی طرفداران بسیاری دارد که می توان به کمک این جعبه های با کیفیت کالاهای گران قیمت و همچنین کالاهایی که نیاز مند نگهداری بیشتری در حمل و نقل هستند را بسته بندی کرد. کارتن لمینتی از یک لایه اصلی تشکیل شده است که لایه پایه جنس یک ورق نازک پلاستیک است. این لایه مانع جذب رطوبت می شود. لایه ضخیم و در واقع لایه میانی از پایه کامپوزیت تشکیل شده است و لایه رویی نیز یک لایه تزئینی است که بسته به فرآیند تولید این لایه ها کم و زیاد می شوند. لمینت در صنعت بسته بندی از سلولز و رزین تشکیل می شود. و کلیه کارتن هایی که از این جنس ساخته می شوند بسیار مقاوم، مستحکم و در عین حال بسیار زیبا هستند.

مطلب پیشنهادی:   انواع مرکب چاپ

 

چاپ بر روی لمینت چگونه انجام می شود ؟

یکی از بهترین راه های بسته بندی که در بازار فروش طرفداران بسیاری دارد استفاده از کارتن هایی با جنس لمینت است. چاپ مناسب و با کیفیت از پارامترهای این نوع بسته بندی به شمار می رود که توسط ماشین آلات مخصوص این کار صورت می گیرد. لیتوگرافی بر روی لمینت عملکردی است که یک فرآیند چاپ گرافیکی بر روی کاغذ می باشد. این نوع چاپ در حقیقت نوعی لمینت را چاپ می کند که بسیار ماندگار و زیبا است. چاپ لیتوگرافی یک روش آسان و کاربردی برای چاپ هر لوگو و طرحی بر روی کارتن های ساده و البته کارتن لمینتی است. از آن جایی که چاپ لمینت یک پوششUV  را بر سطح کاغذ یا مقوا چاپ می کند بسیار با کیفیت و ماندگار است. در این نوع چاپ صفحه کاغذ به دو قسمت مثبت و منفی تقسیم می شود که صفحه مثبت جوهر را که به روغن مخصوص آغشته است را دریافت کرده و آب را دفع می کنند صفحه منفی نیز وظیفه استخراج آب را انجام می دهد و جوهر را از صفحه مثبت حذف می کند. به این ترتیب تصاویر از رسانه چاپی منتقل می شود و بر روی مقوا یا کارتن یا هر گونه کاغذ دیگر چاپ می شود. لیتوگرافی بر روی کارتن لمینتی یک روش بسیار مقرون به صرفه برای تولید و بسته بندی به شمار می رود. البته بر روی کارتن لمینتی چاپ دیجیتال و دیگر روش ها نیز اعمال می شود که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

مطلب پیشنهادی:   کارتن مواد غذایی باید چه استاندارد هایی داشته باشد؟

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636