مقالات

کارتن‎های تاشونده

روند تولید کارتن‌های تاشونده (چند لایه)

5/5 - (1 امتیاز)

کارتن‌ تاشونده یکی از ارکان اصلی بسته‌بندی ثانویه در کارتن سازی به شمار می‌آید. برای ساخت این کارتن‌ها، مقوای خاصی به کار می‌رود که به راحتی تا می‎شود و به منظور به هم چسباندن بخش‌های مختلف هم از موادی استفاده می‌شود که مقاوم بوده تا به راحتی از هم باز نشوند. قابل‌توجه‌ترین ویژگی کارتن‎های تاشونده این است که می‌توان آنها را به صورت کاملاً تخت به مقاصد مورد نظر ارسال و سپس مونتاژ کرد. کارتن‌های تاشونده به دلیل فضای اندکی که حین جا به جایی اشغال می‌کنند، جایگزین بسیار مناسبی برای انواع بسته‌بندیی‌هایی هستند که باید به صورت کامل سر هم شوند.

ابداع و توسعه کارتن‎های تاشونده

در سال‌های 1840، انواع کارتن‌ها به صورت دستی ساخته می‌شدند و برای کنار هم نگه داشتن اجزای مختلف آن از ابزاری به شکل پونز و ریسمان استفاده می‌کردند. در نهایت این کارتن‌‌ها فقط برای بسته‌بندی کالاهای گران‌قیمت کاربرد داشتند (مثل جواهرات). با اینکه چارلز هنری فویل به عنوان «مخترع» کارتن مقوایی شناخته می‌شود، اما تولید انبوه کارتن‌ها در شرکت Robert Gair نیویورک آغاز شد. جالب است بدانید که در آن زمان، بخشی از روند تولید انبوه، به صورت تصادفی شکل گرفت.

روند تولید کارتن‌های تاشونده چند لایه

 

به این صورت که بی‌دقتی مسئول دستگاه چاپ باعث بریده شدن مقوا شد و این کار روند چاپ را با اختلال مواجه کرد اما ایده‌ای جدید در ذهن آنها پدید آورد: چاپ و بریدن را می‌توان با یک دستگاه واحد انجام داد. پیش از این، کار بریدن مقواهایی که عبارت مورد نظر روی آنها چاپ شده بود، با دست انجام می‌شد. بر اساس این بی‌دقتی و اشتباه در سال 1897، کارخانه Gair، روندی کاربردی برای تولید انبوه جعبه‌ها ابداع کرد و طی همین سال، یک کارخانه بزرگ تولید بیسکویت، به اولین کارخانه‌ای بدل شد که برای بسته‌بندی محصولاتش از این کارتن‌های جدید استفاده می‌کند. سایر تولیدکننده‌ها هم خیلی زود ترغیب شدند.

با ابداع شیوه مقرون‌به‌صرفه بسته‌بندی، حتی کالاهای عادی هم در جعبه‌های زیبا قرار گرفتند و هر کارتن به تبلیغاتی دست اول برای محصول و کالای داخل آن تبدیل شد. محصولات هم در برابر صدمات محافظت شدند و عمر بیشتری در فروشگاه‌ها پیدا کردند. در طول قرن بیستم، این روش با سرعت و قدرت تمام توسعه یافت. به تدریج تاثیرات زیست محیطی انواع بسته‌بندی‌ها هم مورد توجه مصرف‌کنندگان و تولید‌کننده‌ها قرار گرفت و این موضوع باعث شد تا از اواسط تا اواخر دهه نود میلادی تولیدکنندگان، بازیافت مواد و/یا کاهش مجموع مواد مورد نیاز برای تولید بسته‌بندی‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

کارتن تاشونده

 

عصر جدید بسته بندی

همه راهکارهای عالی بسته‌بندی فقط با یک ایده ابتدایی آغاز شدند و گام به گام پیش رفتند تا به ما برسند.
وقتی درباره طراحی بسته‌بندی تصمیم گرفته شد حالا نوبت کارخانه سازنده این بسته‌بندی و روند کاری آن است که کارتن تاشونده شما را از یک ایده و مفهوم صرف به واقعیت تبدیل کنند. روال کاری معمول به این صورت است:

مطلب پیشنهادی:   بسته بندی را در تجارت الکترونیک بهبود ببخشید.
ایجاد خطوط دایکات و طرح‌بندی صفحات

خطوط دایکات در واقع نسخه 2 بعدی از چیزی هستند که در نهایت به کارتن تاشونده 3 بعدی تبدیل خواهند شد. این خطوط نشان می‌دهند که عملیات دایکات، تا و چسب زدن در کدام قسمت ورق‌های مقوایی انجام می‌شود و جای قرارگیری طرح‌های گرافیکی و تصاویر کجاست.
در تولیدات افست تغذیه-صفحه‌ای، خطوط دایکات در بخش پیش-چاپ برای ایجاد طرح‌بندی ورق مقوایی مورد ، استفاده قرار می‌گیرند. بسته به اندازه ورق، تعداد نسخه‌ها و/ یا تعداد قطعات مورد نیاز برای هر بسته‌بندی، حداکثر تعداد بسته‌بندی‌هایی که می‌توان در یک ورق طرح‌بندی کرد را محاسبه می‌کنند. 

ورق‌سازی و چاپ کارتن

پیش از اینکه مقوا وارد بخش چاپ شود، باید مرحله ورق‌سازی را پشت سر بگذارد. مقوا عموماً به صورت رول‌های بزرگ از طرف تامین‌کننده برای کارخانه‌ها ارسال می‌شود و ورق‌سازی فرآیندی است که طی آن رول‌های مقوا به شکل ورق‌های مقوایی برش می‌خورند تا امکان وارد کردن این ورق‌ها به بخش چاپ وجود داشته باشد. در این قسمت، یک شرکت معتبر بسته‌بندی اطمینان حاصل می‌کند که راه‌های ورق مقوایی، از سمتی وارد دستگاه می‌شود که بیشترین میزان بازدهی را دارد.
وقتی این ورق‌ها وارد بخش چاپ شدند، طرح‌های گرافیکی و تصاویر با توجه به طرح‌بندی مورد نظر روی آنها چاپ می‌شوند. برای ایجاد رنگ، بافت‎‌های ابتکاری و سایر جلوه‌های بصری حین روند چاپ، جوهرها و پوشش‌های متعدد به کار می‌روند.

پرداخت کار پس از چاپ کارتن تاشونده

در این مرحله، هرگونه جلوه بصری باقی‌مانده مثل پرس با فویل داغ یا برجسته‌سازی و ایجاد فرورفتگی، در مرحله پس از چاپ با استفاده از دستگاه‌های تخصصی اجرا می‌شود. این موارد باعث ایجاد جلوه بیشتر ورق‌های مقوایی شده و وقتی این ورق‌ها هنوز در حالت تخت قرار دارند به آنها اضافه می‌شود.

مرحله دایکات کارتن

پس از مراحل چاپ و پردازش پس از چاپ، زمان اجرای مرحله دایکات می‌رسد. دستگاه دایکات، یک قالب قدرتمند دارد که برای بریدن تعداد زیادی ورق مقوایی طرح‌بندی شده به صورت همزمان و به حداقل رساندن ضایعات به کار می‌رود. علاوه بر تیغه‌های فولادی برای بریدن لبه‌ها، قالب به زائده‌های گرد هم مجهز است تا بتواند خطوطی ایجاد کند که در مواقع لزوم به راحتی تا شوند. وقتی بخش مورد نیاز برای ساخت یک کارتن از روی ورق مقوایی بریده شد، ضایعات باقی‌مانده جدا شده و مورد بازیافت قرار می‌گیرند تا ورق‌های جدید مقوایی از آنها ساخته شود.

مطلب پیشنهادی:   ۶ قانون طلایی در طراحی بسته بندی کالا - بخش دوم

تا کردن/ چسب زدن کارتن تاشونده

وقتی مرحله دایکات به اتمام رسید، نوبت به تا کردن و چسب زدن از روی خطوط مشخص می‌رسد. بعضی از کارتن‌های تاشونده به دریچه‌ای شفاف نیاز دارند تا کالای موجود در آن از طریق این دریچه قابل رؤیت باشد. این قسمت‌های شفاف را عموماً در مرحله تا کردن/ چسب زدن در کارتن ایجاد می‌کنند.
در نهایت هدف این است که با کمترین تعداد حرکات، بیشترین عملیات صورت بگیرد و تعداد بیشتری کارتن آماده تحویل ساخته شود.

تولید کارتن تاشونده

 

دلایل استفاده از کارتن تاشونده

استفاده از کارتن های تاشونده بنا به مزیت های ساختاری خود بسیار پر طرفدار می باشند. از طرفی دیگر هزینه آن ها نسبت به کاربردشان مناسب بوده و منجر می شود تا افراد بیشتری ترغیب به تهیه و استفاده از این کارتن شوند. حال که با نحوه تولید و تاریخچه تولید کارتن تاشونده آشنا شده اید، در زیر به بررسی مهم ترین مزایا و دلایل استفاده از کارتن تاشونده می پردازیم.

اشغال فضای کمتر به دلیل خاصیت تا شدن

اولین مزیتی که در رابطه با جعبه های کارتن تاشو وجود دارد، فضای کمی است که این نوع کارتن های بسته بندی اشغال می کنند. این ویژگی( قابلیت تا شوندگی) باعث می شود تا بتوانید حمل و نقل آن ها را  در تعداد زیاد بدون هیچگونه مشکلی انجام دهید. حتی این امکان وجود دارد که کارتن ها را پس از رسیدن به مقصد مونتاژ کرد که برخی ترجیح می دهند کارتن های مونتاژ شده به دستشان برسد و دردسر دیگری برای استفاده از آن نداشته باشند.

برای مطالعه:

بسته بندی مناسب برای فروشگاه آنلاین

تولید کارتن تاشونده

 

مقاومت بالای جعبه کارتن تاشو

عامل دیگری که منجر به محبوبیت جعبه های تاشو شده است، مقاومت بالای آن ها می باشد. البته این موضوع با مقاومت فیزیکی جعبه یکسان نیست؛ منظور ما مقاومتی است که درِ جعبه در برابر باز شدن های ناخواسته دارد. تصور کنید قصد خرید شیرینی را دارید، حال اگر از کارتن و یا جعبه ای استفاده کنید که مقاومت بالایی نداشته باشد مطمئنا شیرینی ها به بیرون ریخته و خسارات زیادی را متحمل خواهید شد. به همین دلیل همواره توصیه می کنیم تا با خرید کارتن های بسته بندی از تولیدی های معتبر، اینگونه خسارات احتمالی را کاهش دهید. تولیدی سپیدارکارتن با استفاده از تجهیزاتی پیشرفته و مواد اولیه با کیفیت این تضمین را به شما می دهد که کارتن هایی که تهیه می کنید، کیفیت مناسبی را داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

طراحی بسته بندی محصولات

هزینه مناسب جعبه های کارتن تاشو

شاید هزینه را بتوان یکی از مهم ترین عوامل استقبال مصرف کنندگان از جعبه های کارتن تاشو دانست. این کارتن ها با توجه به کاربردهای زیادی که دارند، قیمت بسیار مناسبی را نیز دارا بوده و به همین دلیل برای اقداماتی از قبیل جا به جایی کالاهای کوچک بسیار مناسب هستند. مصرف کننده با استفاده از این کارتن دیگر نیازی به تهیه جعبه هایی در ابعاد بزرگ تر از نیاز خود ندارد؛ به همین دلیل امروزه بسیاری از کسب و کارها را مشاهده می کنیم که برای جا به جایی و حتی برندینگ محصولات خود از کارتن تاشونده استفاده می کنند.

شاید برایتان جالب باشد:

تاثیر جعبه و بسته بندی در افزایش فروش

جعبه های کارتن تاشو

 

مطلب پیشنهادی:   کارتن بسته بندی لباس

امکان استعلام قیمت در کوتاه ترین زمان

سپیدارکارتن با قابلیت هایی که در سایت خود قرار داده است، به مصرف کنندگان عزیز این امکان را می دهد تا در زمانی بسیار کوتاه و بدون نیاز به حضور فیزیکی، وضعیت موجودی کارتن مورد نظر خود را استعلام بگیرند. این موضوع از جا به جایی های بیهوده در سطح شهر کاسته و این امکان را برای کسب و کارهایی که موقعیت جغرافیایی متفاوتی از تولیدی سپیدار کارتن دارند فراهم می کند تا در کوتاه ترین زمان به قیمت و موجودی کالاهای مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

جمع بندی

در بالا به بررسی روند تولید کارتن‌های تاشونده چند لایه پرداختیم تا ابهامات شما در این زمینه کاهش یابد. به طور کلی کاربرد کارتن تاشونده امروزه بیش از پیش شده و کمتر کسب و کار کوچک و یا متوسطی را می بینیم که از این کارتن ها استفاده نکند. از سویی دیگر قیمت مناسب این محصول باعث شده است تا مصرف کنندگان در تهیه آن دچار مشکل نشوند.

لازم به ذکر است اگر قصد برندینگ شرکت خود را دارید می توانید با چاپ لمینتی روی بدنه کارتن تاشونده این کار را انجام دهید. این روش علاوه بر هزینه کمتری که نسبت به سایر روش های تبلیغاتی دارد، بازدهی بسیار بالایی نیز در جذب مشتری به جای می گذارد.

ممنون از اینکه تا پایان این بخش با موضوع کارتن تاشونده همراه ما بودید. در صورت بروز هرگونه ابهام و یا سوالی متخصصین سپیدارکارتن آماده پاسخ گویی به شما هستند.

این نمایی کلی از روند تولید کارتن‌های تاشونده بود. به کارتن‌های تاشونده و باکیفیت نیاز دارید؟ برای سفارس انواع کارتن های تاشونده همین امروز با کارشناسان ما تماس بگیرید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636