مقالات

تاثیر جعبه و بسته بندی در افزایش فروش

تاثیر جعبه و بسته بندی در افزایش فروش

5/5 - (1 امتیاز)

در نگاه اول تاثیر جعبه و بسته بندی در افزایش فروش محصولات نقش بسیار مهمی در انتخاب آن محصول توسط مشتری را دارد. زیرا جعبه نمایانگر محصولتان است و مشتری با توجه به آن، برند و محصول شما را شناسایی می‌کند. نقش بسته بندی در بازاریابی و فروش محصول، امروزه یک موضوع مورد بحث است به خصوص در زمینه بسته بندی مناسب برای فروشگاه آنلاین. از جمله موارد چالش بر انگیز و بحث برانگیز دیگر در رابطه با چالش‌های بسته بندی مواد غذایی است. اهمیت بسته بندی در رفتار مصرف کننده محصول بسیار تاثیر گذار است. در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که چرا بسته بندی مهمترین عامل موفقیت فروش است؟

چرا بسته بندی مهمترین عامل موفقیت فروش است؟ در فروشگاه‌ها انواع مختلفی از یک محصول و با برندهای مختلف وجود دارد. اما اینکه مشتری محصول شما را انتخاب کند به زیرکی در طراحی بسته بندی و جعبه محصول شما نیز دارد. تأثیر بسته بندی خلاقانه در افزایش فروش بسیار زیاد بوده و طراحی بسته بندی در بازاریابی و تاثیر آن در جذب مشتری چشمگیر است.

این اواخر هر روز از گوشه و كنار در خصوص اهمیت غیر قابل‌ انكار كاربرد بسته بندی محصولات و راحتی استفاده از آن چیزهای بسیاری می‌شنویم. هر از گاهی محصولات جدید شكل و شمایل بسته بندی محصولات خود را تغییر داده و با ظاهری تازه عرضه می‌شوند تا نارضایتی مشتریان را برطرف سازند. یكی از موضوعات داغ و بحث برانگیز این روزها این است که بسته بندی باید باب میل افراد مسن باشد.

قشر سال‌خورده جامعه هر روز با اجناسی سر و كار دارند كه بازكردن بسته بندی آن‌ها كاری به مراتب دشوار و طاقت فرساست. اقلامی نظیر ورقه‌های آلومینیومی قرص و كپسول، بطری‌های نوشیدنی و بسته بندی مواد غذایی مختلف. لازم به یادآوری است كه افراد سال‌خورده تنها اشخاصی نیستند كه از سخت باز شدن بسته بندی محصولات گلایه دارند. استفاده آسان از بسته بندی تا چه اندازه حائز اهمیت است؟

اهمیت بسته بندی

اهمیت بسته بندی محصولات

هفته گذشته در حال گشت و گذار در فروشگاه اینترنتی آمازون بودم كه خیلی اتفاقی با یك دسته‌بندی جدید تحت عنوان “بسته بندی بی دردسر” مواجه شدم! در‌پی خرید تعدادی روتختی بودم و متوجه شدم می‌توان نتایج حاصل از جستجو را بر‌حسب یك عنوان خاص سر و سامان داد و از حیث قیمت، نوع طراحی، مواد تشكیل دهنده و جنس كالا آن‌ها را دسته‌بندی كرد. یكی از این دسته‌بندی‌ها “یك بسته بندی كه شما را ناكام و مستأصل نمی‌كند” نام داشت.

اولین فكری كه به ذهنم خطور كرد این بود؛ یك دسته انحصاری و مستقل برای این موضوع در نظر گرفته‌اند؟ این نشان می‌دهد تنها چیزی كه برای مصرف‌كنندگان مهم است خود روتختی نیست، بلكه آن‌ها می‌خواهند بدانند زمانی كه كالای مورد نظر خود را تحویل می‌گیرند، می‌توانند بی زحمت و اعصاب‌خردی بسته بندی محصولات را باز كنند یا خیر؟

این جنبش عظیم، مرا تحت تأثیر قرار داد و حیرت زده شدم از این كه فروشگاه‌های خرده فروش و صنایع بسته بندی مدام می‌كوشند تا این نیاز به رشد جامعه را پاسخگو باشند. در همه بخش‌ها با این مسئله بغرنج روبرو می‌شویم اما در گروه مواد دارویی و پزشكی مقوله بسته بندی محصولات اهمیت وافری می‌یابد.

فعالان این عرصه بیش از هر زمان دیگری بر اهمیت نحوه استفاده از بسته بندی واقف شده‌اند. زمانی كه پای صحبت ورقه‌های آلومینیومی قرص و كپسول و بطری دارو به میان است، مقاومت نشان دادن بسته بندی در برابر كودكان بسیار مهم و حیاتی خواهد بود.

مطلب پیشنهادی:   10 نقش کلیدی و مهم جعبه بسته بندی محصولات

اما نباید از این امر غافل ماند كه همین اقلام باید نظر مثبت قشر كهن‌سال را به خود جلب كرده و بسته بندی آن برایشان قابل استفاده باشد. برقراری یك تعادل و توازن منطقی در این میان و راضی نگه‌داشتن تمامی اعضای خانواده كاری هوشمندانه و زیركانه بشمار می‌رود.

افرادی كه در زمینه بسته بندی محصولات فعالیت دارند، می‌بایست به شكایات مصرف‌كنندگان گوش فرا دهند و بسته بندی‌ های دشوار و طاقت‌فرسا را از سبد تولیدات خود حذف كرده و با تكیه بر روش‌های نوین، بسته بندی‌ های راحتی را جایگزین آن كنند كه باز و بسته كردنشان آسان و بی‌زحمت باشد.

تاثیر جعبه و بسته بندی در افزایش فروش و نحوه طراحی آن

سوال بسیاری از کارخانه داران و تولید کنندگان این است که چطور با یک بسته ‌بندی جذاب فروش‌مان را چند برابر کنیم؟ بجز داشتن کیفیت، محصول باید بسته بندی مناسبی نیز داشته باشد. تاثیر جعبه و بسته بندی در فروش و طراحی بسته بندی محصولات از قدیم تا به امروز نکته مهمی در فروش بوده است و بسته بندی و افزایش فروش رابطه مستقیمی با هم دارند. در زیر به چند ویژگی مهم اشاره شده است و هرکدام به تفکیک بررسی شده‌اند:

تاثیر جعبه و بسته بندی در افزایش فروش

1- چگونه جعبه و بسته بندی می تواند روی فروش شما تاثیر بگذارد

طراحی بسته بندی در بازاریابی و تاثیر آن در جذب مشتری، در کنار کیفیت خوب سبب می‌شود تا مشتری محصول شما را دوباره خریداری کرده و آن را به دوستان و آشنایان خود نیز پیشنهاد کند. هدف از طراحی جعبه و بسته بندی این است که نظر مشتریان را به خود جلب نماید. بسته بندی باید خاص و خارج از کلیشه باشد. تأثیر بسته بندی خلاقانه در افزایش فروش بسیار زیاد است.

همچنین نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که در بسته بندی استفاده از رنگ‌ها، اشکال و نوشته‌های خاص و متنوع تاثیر بسیار زیادی دارد. به همین دلیل نقش بسته بندی در بازاریابی و فروش محصول و دیده شدن آن را به هیچ عنوان نمی توان نادیده گرفت. به شکل‌های زیر نگاه کنید تا ببینید چطور با یک بسته‌بندی جذاب فروش‌مان را چند برابر کنیم.

2- کارآمد بودن بسته بندی و افزایش فروش

تأثیر بسته بندی خلاقانه در افزایش فروش بسیار مشهود است اما هرچقدر هم که طراحی بسته بندی محصولات شما نو آورانه و جذاب باشد، تا زمانی که متناسب با محصول شما نباشد، کارایی چندانی ندارد. برای اینکه بدانید چگونه جعبه و بسته بندی می‌تواند روی فروش شما تاثیر بگذارد، باید نقش بسته بندی در بازاریابی و فروش محصول را بدانید و به ویژگی‌های آن محصول توجه کنید.

به عنوان مثال برای تخم مرغ همیشه از جعبه‌های شانه‌ای استفاده می‌کنند. جعبه و بسته بندی محصول علاوه بر اینکه در ظاهر مشتری را جذب می‌کند، باید از محصول نیز به خوبی و درستی محافظت نماید. از طرفی بهتر است به نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی توجه شود. تاثیر جعبه و بسته بندی در بازاریابی و فروش محصول بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

3- اطلاع رسانی در رابطه با محصول از روی جعبه آن برای بسته بندی و افزایش فروش

اهمیت بسته بندی در فروش محصول برای همگان آشکار است. یک مشتری باید از روی بسته بندی یک محصول، شناسایی کند که درون آن چه چیزی است و اطلاعات کافی در رابطه با محصول را بدست آورد. بسته بندی و برچسب زدن محصولات باید در برگیرنده ویژگی‌های مختلف آن محصول باشد. بهینه سازی هزینه بسته بندی و چالش‌های بسته بندی مواد غذایی از جمله نکاتی است که در دسته بندی محصول باید مورد توجه قرار گیرد.

مطلب پیشنهادی:   بسته بندی، تجربه ای ماندگار از یک محصول و برند

تاثیر جعبه و بسته بندی در افزایش فروش

4- هنر بازاریابی و برندینگ بسته بندی

طراحی بسته بندی در بازاریابی و تاثیر آن در جذب مشتری زمانی که برند و شرکت شما با نوع محصول همخوانی داشته باشد، بسیار تاثیرگذار خواهد بود. طراحی بسته بندی محصولات شما باید به اندازه ای خوب باشد تا با یک نگاه به آن محصول، مشتری تمام اطلاعات آن را متوجه شود و به خرید آن تشویق گردد. بنابراین اهمیت بسته بندی در فروش محصول در هنر بازاریابی و برندینگ بسته بندی بسیار زیاد است.

5- قابلیت استفاده مجدد و استفاده آسان از جعبه و بسته بندی

تاثیر جعبه و بسته بندی در فروش، زمانی که بسته بندی شما این امکان را داشته باشد که مشتری بتواند بیش از یکبار از آن استفاده نماید، بیشتر خواهد شد. این کار سبب می‌شود تا برند محصول شما بیشتر دیده ‌شود و همانند یک تبلیغ برای شما عمل می‌کند. بنابراین تاثیر جعبه و بسته بندی در بازاریابی و فروش محصول بسیار زیاد است.

علاوه براین موضوع، نکات دیگری همچون راحتی استفاده و حمل آسان آن در خرید مجدد مشتری از محصول شما تاثیر بالایی دارد. مشتری باید بتواند بدون آسیب رساندن به محصول و بسته بندی، جعبه را باز کند. پس اگر برای شما هم سوال است که چگونه جعبه و بسته بندی می تواند روی فروش شما تاثیر بگذارد، بهتر است به این نکات نیز توجه فرمایید.

اهمیت بسته بندی در رفتار مصرف کننده بسیار موثر است. بسته بندی مناسب برای فروشگاه آنلاین نیز از جمله نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و سبب شود تا مشتری محصول شما را دوباره خریداری کند. بنابراین حال به جواب این سوال مهم میرسیم که “چرا بسته بندی مهمترین عامل موفقیت فروش است؟”

انواع بسته بندی و تاثیر جعبه و بسته بندی در افزایش فروش

بسته بندی برای هر محصولی باتوجه به نوع آن انجام می‌شود. انواع جعبه‌ها و کارتن‌ها از جنس سفت و سخت تا جنس‌های شل و مقوایی موجود هستند. هر شرکت باتوجه به برند و محصولی که دارد، بسته بندی خود را تولید می‌کند. همچنین برای محصولات غذایی بسته بندی‌های متفاوتی موجود است که می‌بایست به نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی توجه شود. تولید جعبه مقوایی برای خوراکی‌های خشک مانند بسته بندی چای به کار می‌رود.

در زیر انواع جعبه و بسته بندی بررسی می‌شود تا اهمیت بسته بندی در فروش محصول را به طور کامل متوجه شوید.

1-    انواع جعبه‌های کارتنی و تاثیر جعبه و بسته بندی در افزایش فروش

تاثیر جعبه و بسته بندی در افزایش فروش

مطلب پیشنهادی:   صنعت بسته بندی و انواع رایج آن

2-    انواع گوناگون جعبه های مقوایی و تاثیر جعبه و بسته بندی در افزایش فروش

3-    انواع پاکت‌ها و تاثیر جعبه و بسته بندی در افزایش فروش

تاریخچه صنعت مقوا

در قرن چهارم هجری قمری اولین کارخانه کاغذ سازی در بغداد تشکیل شد. تاریخچه صنعت مقوا نیز مرتبط با تاریخچه کاغذ سازی است. از کاغذ و مقوا برای بسته بندی محصولات در آن زمان استفاده می‌شد. این صنعت در قرن هفتم وارد ایران شد و درسال 1313 اولین کارخانه مقوا سازی در ایران تاسیس شد که با استفاده از کاغذهای باطله‌، مقوا و جعبه‌های کارتنی را می‌ساختند.

انواع مختلف مقوا، ویژگی‌ها و کاربرد‌های آن‌

انواع گوناگون جعبه‌های مقوایی و انواع مختلفی از مقوا وجود دارد که هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای مختلفی دارند. در زیر انواع مختلف مقوا، ویژگی‌ها و کاربردهای آن را بررسی کرده‌ایم:

  • مقوا با پشت طوسی: این نوع از مقوا برای چاپ جعبه و بسته بندی‌های مختلف مورد استفاده است.
  • مقوا پشت سفید: برای بسته بندی موارد بهداشتی، پزشکی و غذایی استفاده می‌شود.
  • مقوا ایندربرد: جهت تولید جعبه‌های مصرفی در زمینه‌های بهداشتی، آرایشی، محصولات دارویی و مواد غذایی خاص به کار می‌رود.
  • مقوا فابریانو: برای نقاشی و طراحی و کارهای هنری مورد استفاده است.
  • مقوا اشتنباخ: این مقوا نیز برای طراحی و انجام کارهای هنری به کار می‌رود.
  • مقوا موج دار: این نوع از مقوا جهت بسته‌ بندی مواد غذایی و ایجاد کارتن‌های موج دار استفاده می‌شود.
  • مقوا گلاسه: در صنعت چاپ و چاپ فلکسو از این نوع مقوا استفاده می‌شود.
  • مقوا کرافت: این نوع از مقوا نیز برای بسته بندی، چاپ و چاپ فلکسو استفاده می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636