مقالات

کارتن مقوایی موج‌ دار

کارتن مقوایی موج‌دار چطور ساخته می‌شود؟

5/5 - (1 امتیاز)

کارتن‌ مقوایی یکی از اصلی‌ترین تولیدات در صنعت بسته‌بندی به شمار می‌روند. اما خیلی ساده فراموش می‌کنیم که این جعبه‌ها از کجا آمده‌اند؛ از یک درخت شکوهمند.

خب پس چطور درختانی به آن عظمت به این تولیدات مفید تبدیل می‌شوند؟ این سوالیست که قصد داریم در این مقاله به آن پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید تا شما را با روند تولید کارتن مقوایی موج‌دار آشنا کنیم.

به طور خلاصه، این روند شامل پاک‌سازی مواد خام و تبدیل آن به محصول نهاییست تا قادر باشید هر روز برای کسب و کار یا مصارف شخصی‌تان ‎به راحتی از این کارتن‌ها استفاده کنید.

 

اصول اولیه

یک کارتن مقوایی اصولاً از یک بخش موج‌دار یا فلوت (عموماً تولید شده از کاغذ بازیافتی) تشکیل شده که بین دو لاینر محصور است. هم اکنون بسیار مرسوم شده که بخش قابل ملاحظه‌ای از مواد اولیه برای تولید این لاینرها هم از منابع بازیافتی مثل مقواهای کهنه یا کاغذهای باطله تامین شود.

 

درختان

وقتی از تولید کارتن‌های مقوای حرف می‌زنیم، دو نوع لاینر متفاوت را مد نظر داریم. لاینرها در قسمت بالا و پایین فلوت قرار می‌گیرند و اجزای مقوای موج‌دار را تشکیل می‌دهند. به طور معمول کارتن‌ مقوایی یک تست لاینر داخلی و یک کرافت لاینر خارجی دارد چون کرافت کیفیت بهتری نسبت به تست دارد و سطح آن صاف و صیقلی‌تر از تست لاینر بوده و به راحتی می‌توان کلیه عبارات یا تصاویر مورد نیاز را روی سطح آن چاپ کرد. کرافت لاینر در برابر نفوذ آب مقاومت بیشتری نسبت به تست لاینر دارد و این دلیل دیگریست که از کرافت لاینر برای لایه خارجی استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی:   کارتن 5 لایه (کارتن پنج لایه)

برای اینکه چنین سطح صاف و مرغوبی به دست آید، باید از درخت‌هایی با چوب نرم استفاده شود که معمولاً رشته‌های بافت آنها بلند است؛ مثل درخت کاج و صنوبر. بافت این نوع از درختان برای تحمل فشار و کشش هم مناسب‌تر است. ظاهر کرافت لاینر بر اساس نوع چوب استفاده شده، متفاوت است و طیف رنگ‌های مختلفی دارد.

تست لاینرها معمولاً از درختان سخت‌چوب که رشته‌های بافت کوتاهی دارند یا از کاغذ بازیافتی تهیه می‌شوند و به همین دلیل ارزان‌تر بوده و سطحی سنباده‌ای دارند. بلوط، چنار و غان از جمله درختان سخت‌چوب هستند.

از کرافت و تست لاینرها برای ایجاد فلوت بین لاینرها هم استفاده می‌شود تا در نهایت کارتن مقوایی مستحکمی به دست آید.

 

ورقه‌سازی 

برای تهیه کاغذ، طی روندی طولانی اطمینان حاصل می‌شود که چوب‌های ورقه‌شده کاملاً تمیز و برای ادامه کار مناسب هستند. برای شروع، درختان بریده می‌شوند و بعد از جدا کردن پوسته‌شان به الوار خام و در نهایت ورقه‌های نازک تبدیل می‌شوند. 

این ورقه‌ها به دو روش مکانیکی یا شیمیایی تولید می‌شوند. در روش مکانیکی، با فشردن الوار به سطح یک سنگ گردان، چوب ساییده می‌شود تا به فیبرهای سلولزی تبدیل شود.

روی سطح این سنگ، آب اسپری می‌شود تا ذرات فیبر از آن جدا شوند. با این حال طی این روند مقدار ناچیزی از ماده چوب که فیبرها را در کنار هم نگه می‌دارد نیز جدا شده و به کاهش کیفیت کاغذ می‌انجامد. ورقه‌سازی مکانیکی روشی ارزان‌قیمت است و بازدهی عملیاتی بیشتری دارد.

طی فرآیند ورقه‌سازی شیمیایی، چوب در معرض مواد خاصی قرار می‌گیرد تا ماده خام به فیبرهای سلولزی تجزیه شود. برای این کار از دو نوع ماده شیمیایی استفاده می‌شود: سولفیت و سولفات که هر دوی آنها به جداسازی بهتر ماده چوب و در نهایت تهیه کاغذ باکیفیت‎تری منجر می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:   روند تولید کارتن‌های تاشونده (چند لایه)

 

موج‌دار کردن

ورقه موج‌دار بخش پیچ و تاب‌دار مقواست که بین دو لاینر محصور شده و در واقع باعث بالا رفتن استحکام مقوا می‌شود و این مقاومت جلوی آثار مخرب ضربه را می‌گیرد. برای تولید این بخش، رول‌های کاغذ وارد دستگاه برش موجی می‌شوند. حین عبور کاغذ از دستگاه برش موجی، بخار داغ روی کاغذ اسپری می‌شود تا در مرحله بعد امکان پرس کردن و شکل دادن به آن ایجاد شود. بعد از عملیات، یک استوانه غلتان روی یکی از سطوح موجی چسب می‌زند. جالب است بدانید که این روش در قرن 18 میلادی ابداع شده و کاربرد اولیه آن فقط ایجاد لبه‌های موج‌دار برای کلاه و پیراهن بوده!

 

مرحله نهایی  

حالا که تا حدودی با عناصر اصلی مورد نیاز برای تولید کارتن مقوایی موج‌دار آشنا شدیم، تنها فقط کافیست این اجزا را در کنار هم قرار دهیم!

دو لاینری که قبلاً آماده شدند، توسط دستگاه به ورقه موج‌دار می‌چسبند و هر سمت این مقوا به وسیله اره گرد برش می‌خورد تا کاملاً صاف باشد. وقتی ورقه‌های مقوایی برش خوردند، دسته‌ دسته وارد دستگاه برش ظریف می‌شوند تا کوچک‌ترین و ظریف‌ترین برش‌های مورد نیاز برای بخش‌هایی مثل دستگیره‌ها و فلاپ‌های مقوایی در آنها ایجاد شود.

در مرحله بعدی، دستگاه خمش ورقه‌های مقوایی را از روی خطوط تعیین شده، خم می‌کند. از چسب یا منگنه هم برای ثابت نگه داشتن خطوط خم شده استفاده می‌شود. چسب پراستفاده‌ترین ماده برای تولید جعبه‌های مقواییست و از نظر بهداشتی نیز رتبه بالاتری دارد و این امکان را ایجاد می‌کند که جعبه‌های مقوایی تولید شده برای صنایع مواد غذایی مورد استفاده قرار بگیرند. از روش منگنه که هزینه بیشتری هم دارد فقط برای ساختن جعبه‌هایی استفاده می‌شود که مصارف سنگین‌تری دارند.

مطلب پیشنهادی:   3 نوع رایج جعبه، در دنیای بسته بندی

در نهایت دستگاه دیگری جعبه‌های آماده شده را روی هم می‌چیند تا برای توزیع بین مصرف‌کنندگان آماده شود.

تکه‌ها و گوشه‌های اضافی کاغذ هم جمع‌آوری و بازیافت می‌شوند تا برای تولید سایر محصولات کاغذی مورد استفاده قرار بگیرند.

1 دیدگاه دربارهٔ «کارتن مقوایی موج‌دار چطور ساخته می‌شود؟»

  1. چاپ نگار

    ممنون از مقاله زیباتون همکار گرامی
    ان شالله در زمان خیلی نزدیک باهاتون همکاری خوبی رو در زمینه چاپ و تبلیغات شروع و استارت خواهیم زد
    موفق و پیروز باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636