مقالات

بسته بندی مواد غذایی

نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی

4.5/5 - (2 امتیاز)

در بیزینس همه می‌دانند که قدم اول فروش هر محصول و چیزی که قبل از همه چیز توجه خریدار را به خود جلب می کند، بسته بندی است. در مرحله بعد اهمیت بسته بندی در جابجایی آسان محصول و همچنین محافظت از آن می باشد. برای درک اهمیت بسته بندی در ابتدا بهتر است ببینیم هدف از بسته بندی چیست؟ در مرحله اول بسته بندی باعث محفاظت از محصول (از زمان خروج از کارخانه تا رسیدن به فروشگاه ها و نهایتا خرید توسط مشتری) می‌شود، در مرحله بعد بسته بندی باعث جلب توجه مشتری می گردد. قبل از این درباره طراحی بسته بندی مواد غذایی و الزامات آن صحبت کردیم، حال می‌خواهیم نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی که سبب دیده شدن و خریداری محصولات شما می‌شود را توضیح دهیم.

نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی؛ خلاقیت

 

نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی؛ خلاقیت

بسته‎بندی یکی از راه‌های مهم جلب توجه مشتری‌ها و افزایش فروش است و اگر با طراحی معنا‎دار و متناسب با نوع کالا، همراه با درج اطلاعات به صورت صریح و بی واسطه همراه باشد، اطلاعات و انگیزه لازم را برای خرید به آن‌ها می‌دهد. به همین دلیل برای بسته بندی از اصطلاح “فروشنده خاموش” استفاده می‌شود.

اهمیت بسته بندی‌های خلاقانه در جلب توجه مخاطب و برانگیختن وی برای اقدام به خرید، از مهم‌ترین فواید و کارکردهای بسته بندی است و در این بین نقش طراحی مناسب و خلاقانه بیش از همه در تاثیر گذاری روی مخاطب اهمیت دارد.

امروزه بسیار می‌بینیم کالاهایی که  طراحی خلاقانه و متناسب با محصول دارند، اما در مقایسه با کالاهایی با همان کیفیت و حتی با کیفیت‌تر، از شانس بیشتری برای فروش برخوردارند. پیشرفت تکنولوژی و افزایش خلاقیت و تجربه طراحان سبب کمک به تولیدکنندگان و اصول بسته بندی مواد غذایی شده‌اند تا محصولی را روانه بازار کنند که بتواند حداکثر توجه مشتری‌ها را به خود جلب کرده و بر تعداد خریداران بیفزاید.

مطلب پیشنهادی:   کارتن در دار و ترفندهای جدید بسته‌بندی

نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی

 

نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی؛ لوگو

در طراحی یک لوگو یا نشانه متناسب با محصول باید همواره نکات و اصول طراحی بسته بندی مواد غذایی را رعایت کرد. به عنوان مثال سادگی و یکدست بودن، تصویر سازی مناسب، متفاوت بودن و جذاب و گیرا بودن از اصولی هستند که باید رعایت شوند تا بتوانند در فروش محصول مورد نظر و زیبایی بسته ‎بندی آن، تاثیر مناسبی داشته باشند. طراحی لوگو همچنین از نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی است.

برای مطالعه:

تاثیر جعبه و بسته بندی در افزایش فروش

نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی

 

رنگ و فونت استفاده شده

موردی دیگر از اصول بسته بندی مواد غذایی انتخاب رنگ مناسب و مرتبط با محصول است که اهمیت بالایی در طراحی و جذابیت بسته بندی خواهد داشت. در صورتی که رنگ یا تم خاصی مخصوص شرکت شما است، می‌توانید از آن و یا ترکیباتی که با آن همخوانی دارند استفاده کنید. فونت انتخاب شده برای نوشته‌ها باید مناسب بوده و در ابعادی که به راحتی قابل خواندن باشد بر روی محصول قرار بگیرد.

همچنین تفاوت رنگ متن و رنگ تصویر زمینه بسیار با اهمیت است و می‌تواند به خوانا بودن نوشته‌ها کمک کند. بطور مثال استفاده از رنگ زرد برای نوشته‌ها بر روی پس زمینه‌ای از رنگ سبز انتخاب مناسبی برای طراحی بسته بندی نخواهد بود. لوگو و نام شرکت به همراه نام محصول باید کاملا خوانا و قابل مشاهده باشند. بسیاری از مشتریان در هنگام خرید، محصولات را با هم مقایسه می‌کنند. اگر ویژگی‌های محصول شما که بر روی بسته بندی نوشته شده‌اند به راحتی قابل خواندن باشد، تاثیر بالایی در خریدن آن توسط خریدار خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی:   اهمیت بسته بندی در سلامت کالا

رنگ متناسب؛ از مهمترین اصول بسته بندی مواد غذایی

نباید تاثیر رنگ را در بین دیگر نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی دست کم گرفت. وقتی رنگ آبی را می‌بینید، حس آرامش به شما دست می‌دهد. با دیدن رنگ قرمز ممکن است انرژی بیشتری بگیرید. از لحاظ روان شناسی استفاده از  هر ترکیب رنگ مختلفی می‌تواند احساس متفاوتی را در فرد ایجاد کند. بنابراین رنگ، نقش بسیار مهمی در بسته بندی مواد غذایی ایفا می‌کند.

 

بیشتر بخوانید:

چالش هایی که برای بسته بندی مواد غذایی وجود دارد

نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی؛

 

سادگی طراحی؛ نکته مهمی که از آن غفلت می‌شود

سادگی طرح از نکات مهم در طراحی بسته بندی مواد غذایی  است. استفاده از طرح‌های شلوغ احتمالا سبب جذب مشتری نشده و برعکس عمل می‌کند. به طوری که آن‌ها را گیج کرده و از خریدن محصول شما منصرف می‌کند. در عوض سعی داشته باشید طرحی ساده و در عین حال زیبا را انتخاب کنید. همچنین اطلاعات دقیق و لازم درمورد محصول را حتما باید درباره طراحی بسته بندی مواد غذایی به کار ببرید.

با تولیدات و محصولات سپیدار کارتن بیشتر آشنا شوید.!!

راحتی در جابجایی

حمل آسان، یک ویژگی مهم برای بسته بندی محصول محسوب می‌شود. قرار دادن یک دسته روی محصول، حمل و استفاده آن را برای مصرف کننده راحت‌تر می‌کند. اگر کاربرد محصول شما به سادگی انجام نگیرد، افراد به دنبال گزینه‌های جایگزین دیگر که در بازار وجود دارند خواهند رفت.

نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی؛ خلاقیت

سهولت در استفاده

محصول شما باید راحت باز و بسته شود و همچنین طراحی آن به گونه‌ای باشد که راحتی کار با آن به مصرف کننده حس امن بودن بدهد. درباره طراحی بسته بندی مواد غذایی باید بگوییم که اگر بسته شما ضعیف یا حساس به نظر برسد ممکن است این ذهنیت را در افراد ایجاد کند که محتویات آن خراب شده یا آسیب دیده است. چنانچه در طراحی بسته بندی به گونه‌ای عمل کنید که استفاده و دسترسی به محتویات با کمترین زحمت و کمترین استفاده از ابزار و وسایل صورت بگیرد، رضایت مصرف کنندگان قطعا بیشتر خواهد بود. سعی کنید هیچ گاه کاربرد و راحتی استفاده را قربانی زیبایی و یا جذابیت نکنید.

مطلب پیشنهادی:   نکاتی کلیدی برای طراحی بسته بندی کالاها

مطالعه تجربه باز کردن بسته بندی: بسته بندی محصولات چه تأثیری بر روی مشتریان می گذارد؟ را از دست ندهید.

جمع بندی مبحث نکات و اصول طراحی بسته بندی مواد غذایی

امروزه در دنیای رقابتی بیزینس ، طراحی و بسته بندی محصولات از مهم‌ترین شاخص‌های موفقیت یک شرکت هستند. طراحی و بسته بندی اورجینال می‌تواند شناسنامه و هویت یک برند و سازمان باشد. بسته بندی محصول شاید اولین راه جلب توجه مشتری‌ها و آخرین تلاش برای مجاب کردن آن‌ها به خریدن محصولات شما باشد.

نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی بسیار زیاد می باشند؛ اما نکات و اصول طراحی بسته بندی مواد غذایی که در این بخش آن ها را بررسی کردیم بخشی از موارد پر اهمیت در این حوزه هستند که می‌توانند به موفقیت شما کمک بسیاری کنند. بنابراین حتما آن ها را به خاطر بسپارید.

کلیک کنید!!

2 دیدگاه دربارهٔ «نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی»

  1. شهین شهبازی

    برای بسته بندی مواد غذایی مثل کنسرو و … هم می تونید بسته بندی تولید کنید ؟

    1. سلام وقت بخیر
      اگز منظورتون بسته بندی کارتنی هست، بله هر نوع بسته بندی کارتنی که مدنظرتون باشه در کارتن سازی سپیدار کارتن تولید میشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636