مقالات

بسته بندی مواد غذایی

چالش هایی که برای بسته بندی مواد غذایی وجود دارد

5/5 - (1 امتیاز)

چالش‌ های پیش روی صنعت بسته‌بندی محصولات غذایی بسیار زیاد هستند و همان‌طور که می‌دانید مواد غذایی همیشه در معرض انواع فساد فیزیکی، میکروبی و شیمیایی می باشند؛ همچنین نگهداری از آنها از چالش های بسته بندی مواد غذایی است و لازم است تا زمان مصرف توسط مشتری به‌خوبی بسته بندی و محافظت شوند.

یکی از مهم‌ترین اقدامات در حفظ کیفیت محصولات غذایی پروسه بسته بندی آنها است. بسته بندی درست و باکیفیت محصولات غذایی، به‌عنوان چالش بزرگ توزیع کنندگان موادغذایی شناخته می‌شود. همچنین در میان تولیدکنندگان، انتخاب بسته بندی باکیفیتی که سبب ایمنی و افزایش ماندگاری مواد خوراکی می‌شود از چالش های صنایع غذایی و چالش های مواد غذایی نیز به شمار می‌رود.

بسته بندی محصولات غذایی نه‌تنها موجب ماندگاری و حفظ کیفیت مواد غذایی می‌شود، بلکه امروزه به‌عنوان یکی از روش‌های تبلیغ محصولات به شمار می‌رود و در مارکتینگ و برندسازی محصول نیز نقش موثری دارد و جزئی از هویت و شناسنامه محصول شناخته می‌شود. در ادامه با چالش‌ های پیش روی صنعت بسته‌بندی محصولات غذایی بیشتر آشنا خواهید شد.

چالش‏ های پیش ‏روی صنایع بسته ‏بندی مواد غذایی چیست؟

 تغییر سبک زندگی افراد و اهمیت بسته بندی مناسب در رفتار مصرف کننده

به دنبال بالارفتن امید به زندگی در افراد و پیر شدن جوامع، آمار افراد مسن بالای 50 سال در دنیا رو به افزایش است. یکی از چالش های صنایع غذایی در این گروه سنی این است که این افراد هنگام خرید و استفاده از محصولات غذایی تمایل دارند تا بسته بندی محصولات در اندازه‌های متنوع وجود داشته باشد و به‌راحتی باز شود و مجدداً پس از استفاده بتوان آن را بست.

همچنین به دلیل به‌وجودآمدن خانواده‌های تک‌نفره و مشغله زیاد، افراد تمایل دارند غذاهایی را مصرف کنند که به‌سرعت آماده خوردن است؛ بنابراین به سمت غذاهایی که منجمد شده یا کنسروی هستند جذب می‌شوند. در حقیقت چالش بزرگ توزیع کنندگان موادغذایی برای بسته بندی این‌گونه محصولات این است که تلاش کنند بسته بندی‌های خود را به‌گونه‌ای طراحی کنند که در ماکروویو نیز مورداستفاده قرار گیرد.

چالش های بسته بندی مواد غذایی

اهمیت بسته بندی مناسب در رفتار مصرف کننده بسیار زیاد است، طراحی‌های رنگی و جذاب در بسته بندی و کیفیت متریال اولیه در تولید کارتن بسته بندی می‌تواند موجب رضایت و جذب مشتری به محصول شود و یکی از چالش های بسته بندی مواد غذایی را برطرف کند.

استفاده از فناوری نوین در صنعت غذا، چالش بزرگ توزیع کنندگان موادغذایی

یکی دیگر از چالش‏ های پیش ‏روی صنایع بسته ‏بندی مواد غذایی یادگیری و توسعه فناوری‌های جدیدی است که می‌تواند در صنعت غذا شگفتی آفریند. این فناوری‌ها به کمک پرتودهی، فشار بالا، میدان‌های الکتریکی پالسی، تابش فرابنفش، حرارت‏دهی با ماکروویو و بسته‌بندی‌های ضدمیکروبی به تولید بسته‌بندی‌های نوین با طراحی‌های جذاب می‌انجامند.

چالش های بسته بندی مواد غذایی و تهدیدات محیط زیست

یکی دیگر از چالش های پیش روی صنعت بسته بندی مواد غذایی مقابله با تهدیدات زیست‌محیطی است. برای تولیدکنندگان بسته‌بندی‌ها لازم است تا تمام تلاش خود را در زمینه کاهش حجم و وزن بسته‌بندی، سازگاری بسته‌بندی با محیط و قابلیت بازیافت آن، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید بسته‌بندی و همچنین عدم استفاده از ترکیبات سمی در تولید بسته‌بندی به کار گیرند.

ایمنی و امنیت زیستی| چالش های بسته بندی مواد غذایی

ایمنی مواد غذایی از دیگر چالش‏ های پیش ‏روی صنایع بسته بندی مواد غذایی است. اولین هدف بسته بندی مواد غذایی همان‌طور که می‌دانید محافظت از مواد خوراکی در برابر آلودگی‌ها  می باشد. یک بسته‌بندی مناسب باید بتواند در مقابل نفوذ رطوبت و ترکیبات عطری و یا خروج آنها باقدرت عمل کند و ضدمیکروبی، ضداکسایش باشد.

مقررات و محدودیت‏های قانونی| چالش های پیش رو صنایع بسته بندی

قوانین و مقررات موجود در این حوزه روزبه‌روز سخت‌تر می‌شوند و از طرفی دیگر افراد مجبورند از استاندارهای ملی و بین‌المللی به طور دقیق پیروی کنند. این شرایط سبب پدید آمدن چالش های بسته بندی مواد غذایی می‌شود.

مطلب پیشنهادی:   طرح هایی از جعبه های کارتنی که در نگاه اول تصویر درستی را در ذهن مشتری هک می‌کنند

اقتصادی بودن یکی دیگر از چالش های بسته بندی مواد غذایی

اقتصادی بودن یک بسته بندی یا بهینه سازی هزینه بسته بندی، به معنی سودآوری برای تولیدکننده و مصرف‌کننده است. به عبارت ساده‌تر کاهش قیمت و هزینه مواد اولیه در بسته‌بندی منجر به کاهش قیمت نهایی محصول خواهد شد. بنابراین بهتر است تولیدکنندگان این موضوع را به‌عنوان مهم‌ترین موضوع مورد بررسی قرار دهند و به بهینه سازی هزینه بسته بندی کمک کنند.

تاثیر جعبه و بسته بندی در افزایش فروش

تاثیر جعبه و بسته بندی در افزایش فروش بسیار زیاد است، اصلی‌ترین روش جذب مشتری به سمت کارتن بسته بندی محصولات، طراحی بسته بندی محصولات و بسته بندی های خلاقانه است. به‌منظور زیباسازی روی بسته بندی و شکل و رنگ دادن به آن لازم است از چاپ و بسته بندی در کنارهم استفاده نمود.

چالش های بسته بندی مواد غذایی

تنوع در چاپ و بسته بندی و طراحی جعبه سبب می‌شود تا هر گروه سنی بر اساس سلیقه خود به سمت محصول شما سوق پیدا کند. مثلاً در طراحی بسته بندی محصولات برای کودکان بهتر است طراحی جعبه محصول به‌صورت کودکانه و عروسکی با رنگ‌های شاد مثل سبز، صورتی و بنفش انجام شود. همچنین به‌واسطه چاپ فلکسو می‌توانید بر روی کارتن بسته بندی از طرح‌های انیمیشنی و کارتونی استفاده کنید. تنوع بسته بندی های خلاقانه در محصولات غذایی کودکان بسیار بیشتر از محصولات دیگر است.

انتخاب و تولید یک بسته مناسب با شرایط نیز بسیار مهم است. به طور مثال در یک آنلاین شاپ یکی از چالش های بسته بندی مواد غذایی، انتخاب بسته بندی مناسب برای فروشگاه آنلاین است. این بسته بندی باید کاملاً مقاوم باشد و در برابر سرما، گرما، ضربه و رطوبت محصول را حفاظت کند. بسته بندی مناسب برای فروشگاه آنلاین باید بتواند از هرگونه فساد محصول و یا خرابی آن جلوگیری کند و به دلیل ارسال پستی، با کمترین وزن و حجم ساخته شود.

کارتن پستی در انواع و سایز مختلف نظیر: کارتن جدید پستی قهوه ای سایز پنج، کارتن جدید پستی قهوه ای سایز 2، کارتن جدید پستی قهوه ای سایز 1، کارتن جدید پستی قهوه ای سایز 3، کارتن جدید پستی سایز 4 ، پاکت پستی، کارتن پستی سایز نیم،کارتن پستی سه لایه سایز 4، کارتن پستی سایز سه، کارتن پستی سایز دو، کارتن پستی سایز یک در بازار موجود است.

تاریخچه صنعت مقوا (جعبه مقوایی)

تاریخچه صنعت مقوا، تأسیس اولین کارخانه مقواسازی و تولید جعبه مقوایی در ایران به سال 1313 هجری شمسی برمی‌گردد. مقوا در انواع مختلفی تولید می‌شود و انواع مختلف مقوا، ویژگی‌ها و کاربردهای آن باهم فرق دارد. بهترین و پرکاربردترین محصول مورداستفاده در ساخت جعبه، کارتن بسته بندی عمده و کارتن بسته بندی صادراتی کاغذ و مقوا است. استفاده از مقوا در کارتن بسته بندی عمده و کارتن بسته بندی صادراتی از نظر بهداشتی کاملاً مورد تأیید سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است، ارزان و قابل دسترس است، چاپ پذیری و طراحی بر روی آن راحت است و برای محیط‌زیست نیز آلودگی تجزیه‌ناپذیر محسوب نمی‌شود.

انواع مختلف مقوا، ویژگی‌ها و کاربرد‌های آن‌

انواع گوناگون جعبه های مقوایی عبارت‌اند از: جعبه کفش، جعبه لب تاپی، جعبه شکلات، جعبه فانتزی شکلات و شیرینی و جعبه های کارتنی.

نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی

در ادامه نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی را برای شما شرح خواهیم داد. یک بسته بندی مواد غذایی مناسب باید درعین جذابیت ظاهری، به آسانی باز و بسته شده و به خوبی نشان دهد که محصول یخ زده است یا خیر. همچنین نوعی معرفی و تبلیغ محصول به شمار رفته و از طرفی دیگر به‌عنوان شناسنامه کالا محسوب می‌شود. بنابراین لازم است حتماً درباره‌ی ترکیبات، نشانی محل تولید شده، تاریخ ساخت و انقضا، مجوزهای اخذ شده و ویژگی‌های محصول اعم از طعم، بو، مزه و رنگ بر روی بسته بندی نوشت.

مطلب پیشنهادی:   کارتن دایکاتی چیست؟

جدا از بحث طراحی ظاهری کارتن‌ها، رعایت نکات بهداشتی در زمان تولید جعبه مواد غذایی و استفاده از مقوای مخصوص فودگرید در ساخت جعبه محصولات غذایی از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد. همچنین استفاده از کاغذ و کرافت به منظور حفظ کیفیت و بوی غذا در رستوران‌ها کار بسیار پسندیده و بهداشتی است.

در هنر بازاریابی و برندینگ بسته بندی باید به کیفیت محصول و نکاتی مثل: تناسب بسته بندی با موقعیت، بسته بندی و برچسب زدن محصولات دقت کرد. بسته بندی و برچسب زدن محصولات و معرفی ویژگی‌ها و ترکیبات مورداستفاده در ساخت آن نیز بسیار مهم است. اگر محصول شما فاقد چنین اطلاعاتی باشد، رغبتی در بین مشتریان برای خرید آن وجود نخواهد داشت. با رعایت نکات گفته شده در این مقاله می‌توان چالش های بسته بندی مواد غذایی را به حداقل رساند.

چالش های بسته بندی مواد غذایی

انواع کارتن محصولات غذایی

در کارخانه کارتن سازی سپیدار کارتن، کارتن‌ها در اندازه و اشکال متفاوت بسته به نوع کاربردشان در بسته بندی انواع کالا و مواد غذایی تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کارتن در دار برای نگهداری غذا و از کارتن دسته دار برای حمل‌ آسان استفاده می‌شود. همچنین کارتن ته قفلی برای امنیت بیشتر کاربرد دارد و انواع کارتن پستی شامل: ( کارتن جدید پستی قهوه ای سایز پنج، کارتن جدید پستی قهوه ای سایز 2، کارتن جدید پستی قهوه ای سایز 1، کارتن جدید پستی قهوه ای سایز 3، کارتن جدید پستی سایز 4، کارتن پستی سایز نیم، کارتن پستی سه لایه سایز 4، کارتن پستی سایز سه، کارتن پستی سایز دو، کارتن پستی سایز یک) هستند.

پاکت پستی نیز در انواع : A3 نایلون مشکی، پاکت A4 نایلون مشکی، پاکت A5 نایلون مشکی، پاکت 120 نایلون مشکی، پاکت حبابدار سایز 120، پاکت حبابدار سایز A3، پاکت حبابدار سایز A5 و پاکت حبابدار سایز A4 برای مصرف‌کننده وجود دارند.

کارتن‌های مواد غذایی نیز انواع متفاوتی دارند که شامل: کارتن بسته بندی خشکبار، کارتن بسته بندی چای، کارتن توت فرنگی، کارتن سیب، کارتن خیار، کارتن فست فود، کارتن بسته بندی لباس، کارتن بسته بندی زعفران، کارتن بسته بندی گوشت هستند.

از دیگر کارتن‌های موجود در بازار جهت بسته بندی می‌توان به کارتن لمینتی و کارتن دایکاتی، کارتن بدون چاپ، کارتن 3 لایه، کارتن سه لایه قهوه ای و کارتن 5 لایه، کارتن قهوه ای آماده سایز هفت، کارتن سفید آماده سایز پنج، کارتن سفید آماده سایز چهار، کارتن قهوه ای آماده سایز سه، کارتن سفید آماده سایز دو، کارتن سفید آماده سایز یک، کارتن سفید آماده سایز نیم و انواع هارد باکس ها اشاره کرد.

چالش‌هایی که برای بسته بندی مواد غذایی وجود دارد

بسته‌بندی و حمل و نقل اقلامی مانند پوشاک، و هر شی دیگری که فاسد‌شدنی نباشد بسیار آسان‌تر از بسته بندی مواد غذایی و حمل آنهاست. بسته بندی یکی از عناصر اصلی و تاثیرگذار برای فروش بهتر مواد غذایی است.  همچنین ضامن کیفیت ماده غذایی هم خواهد بود. فرقی هم نمی‌کند که آن ماده غذایی مسیر بسیاری را برای حمل طی کند و یا اینکه سریعا به دست مشتری برسد، در هر دو صورت بسته‌بندی آن مهم است و می‌تواند باعث مقبولیت و یا عدم مقبولیت کالا نزد مشتری گردد.

امروزه علاوه بر کیفیت، ظاهر و جذابیت بسته‌های مواد غذایی هم بسیار مهم است. زیرا هر روز روش‌های جدیدی در بسته بندی مواد غذایی روبرو می‌شویم. یا باید خودمان را با آن تغییرات منطبق کنیم و با استانداردهای جهانی هماهنگ باشیم. و یا در غیر این صورت از صحنه رقابت حذف خواهیم شد. به دلیل اهمیت این موضوع، در این مطلب قصد داریم چالش‌های اصلی که برای بسته‌ بندی مواد غذایی وجود دارد بررسی کرده و برای آنها راه‌حل‌هایی را ارائه دهیم.

مطلب پیشنهادی:   جعبه های هارد باکس چیست و درباره ی آن چه می دانید؟

بسته‌های تعاملی

اینکه شما بتوانید به وسیله بسته‌بندی کالایتان با مشتری ارتباط برقرار کنید، بسیار جذاب و کاربردی می‌باشد. تصور کنید مشتری هنگامی که برای بار اول کالای مورد نظرش را از قفسه فروشگاه برمی‌دارد با جملاتی آموزنده بر روی بسته غذایی مورد نظر روبرو می‌شود. این جملات باید کاربردی و تا حد امکان جدید باشند و مشتری مانند آنرا قبلا جایی ندیده باشد. تا در  خریدهای بعدی هم جذب کالای شما شود. حال منظور از جملات آموزنده چیست؟ جملات آموزنده می‌توانند همان دستور پخت‌های روی دسرها و سوپ‌های آماده و یا حتی می‌توانند توضیح کاملی از نحوه تامین مواد اولیه‌ای که شما برای تولید کالایتان استفاده کرده‌اید، باشد. حتی شما می‌توانید مسابقاتی را برای مشتری‌های خود برگزار نمایید و اخبار مسابقه را بر روی بسته‌های کالا درج نمایید. پس می‌بینید که برای این راه‌حل گزینه‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند شما را کمک کند.

طراحی و کاربرد بسته‌بندی

هنگامی که بسته‌ های مواد غذایی شما از کارخانه و محل تولد به سمت فروشگاه‌ها برده می‌شوند، مشخص نیست چه اتفاقی برای آنها می‌افتد. آیا سالم به فروشگاه می‌رسند یا نه … اما کاری که شما باید انجام دهید این است که طوری آنها را بسته‌بندی نمایید که سالم به مقصد برسند و اتفاقی برای محتویات بسته‌بندی آنها نیفتد. در قدم اول بهتر است با یک کارشناس صحبت نمایید تا بهترین جنس و طرح را برای کالای تولیدی شما تعیین نماید.

بعد از این که بهترین طرح را برای کالای خود انتخاب کردید، می‌بایستی برند و نام تجاری خود را به طرز ماهرانه ای روی کارتن بیندازید تا نشان‌دهنده هدف و شعار کسب و کار شما باشد. توجه داشته باشید یکی از مشخصه‌های اصلی یک بسته‌بندی خوب برای مواد غذایی این مورد است که بتواند آن بسته را تا مدت زمان معینی تازه نگه دارد.

بسته بندی مواد غذایی

مواردی که نباید از آنها به راحتی گذشت

توجه داشته باشید که امروز رفتار مشتریان تعیین کننده سرنوشت شما در بازار رقابت جهانی است. اصطلاحا گفته می‌شود بازار مشتری‌گراست. به این معنا که تمامی صاحبان صنایع می‌بایستی رفتار مشتری‌ها در نظر بگیرند. و اهداف و فعالیت های خود را مطابق با رفتار مشتری‌ها هماهنک نمایند. امروزه مشتریان هنگام انتخاب مواد غذایی به یک سری علائم خاص بر روی بسته‌بندی‌ها واکنش مثبت نشان می‌دهند. شما هم می‌بایستی این موارد را بدانید تا بتوانید سود بیشتری در بازار کسب نمایید. یکی از این موارد درج میزان کالری، چربی وشکر در ماده غذایی است.

اگر بر روی بسته بندی مواد غذایی این موارد به صورت کامل و دقیق درج شود مشتری حس بهتری به آن محصول خواهد داشت. همچنین امروزه مشتری‌ها به دنبال محصولات ارگانیک و مواد غذایی هستند که در آنها از مواد افزودنی کمتر استفاده شده باشد. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم در صورتی که این نکته را رعایت می‌کنید حتما بر روی کارتن ماده غذایی تولید شده، آن را قید نمایید.

سخن آخر درباره مقاله چالش های بسته بندی مواد غذایی

امیدواریم که در این مقاله اطلاعات کاملی از بسته بندی محصولات غذایی و چالش های بسته بندی مواد غذایی به شما عزیزان ارائه کرده باشیم. صنعت بسته بندی روزبه‌روز درحال توسعه و پیشرفت است و هربار کامل‌تر از سری قبل می‌شود؛ بنابراین پیشرفت و موفقیت در این حوزه اقدامی بسیار  با اهمیت و البته ضروری است.

3 دیدگاه دربارهٔ «چالش هایی که برای بسته بندی مواد غذایی وجود دارد»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636