مقالات

بسته بندی محصول

6 قانون طلایی در طراحی بسته بندی محصول – بخش نخست

5/5 - (1 امتیاز)

6 قانون طراحی بسته بندی محصول که بر روی قفسه بدرخشد.

برطبق FMI (موسسه بازاریابی غذا) متوسط سوپرمارکت‌های آمریکا حدود 40000 اقلام متفاوت دارند. نزدیک 6000 بیلیون دلار از آن‌ها به شدت وابسته به مصرف‌کنندگان، توزیع‌کنندگان، کارخانه‌ها و طراحان گرافیکی هستند. پس اجازه دهید پارامترهای موثر در طراحی بسته بندی محصول را با هم بررسی کنیم:

بسته بندی محصول

  • وضوح و سادگی

دفعه بعد که به سوپرمارکت می‌روید، قفسه‌ای را به طور تصادفی انتخاب کنید و به هر کدام نگاهی اجمالی بیندازید و از خود دو سوال خیلی ساده بپرسید:

  1. این محصول به چه منظور تولید شده است؟
  2. مارک آن چیست؟

مثالی واقعا ساده و شفاف که اهمیت طراحی بسته بندی را نشان می‌دهد.

هنگام پاسخ به سوالات بالا در کمال ناباوری می‌بینید که پاسخ دادن به این پرسش‌ها دشوار است. چرا که میانگین زمانی که مشتری وقت خود را صرف هرگونه محصولی در قفسه‌ها کند نهایتا 4 ثانیه خواهد بود. در این جستجوها محصولاتی با ده‌ها نقطه مثبت خواهید یافت که هیچ برند مشخصی ندارند. همچنین محصولاتی پیدا خواهید کرد که از بیرون عالی به نظر می‌رسند اما هیچ مفهومی برای چیزی که داخل جعبه وجود دارد، ندارند. شاید حتی محصولات شوینده‌ای را بیابید که در بسته‌بندی‌هایی شبیه به آبمیوه‌های کودکان هستند.

این محصول شوینده به طور خطرناک خوشمزه به نظر می‌رسد! شما این طور فکر نمی‌کنید؟ طراحی بسته بندی این محصول ممکن است مشتریان را دچار سردرگمی کند و نتواند هدف را شفاف‌سازی کند. بنابراین قانون شماره یک را به خاطر بسپارید: در طراحی محصول و برند واضح باشید.

  • صداقت

طراحان مبتدی در طراحی بسته بندی محصول ، اغلب می‌کوشند تا محصول را به عالی‌ترین روش قابل تصور به نمایش بگذارند. آن‌ها کلوچه‌ای را غلطان در شکلات نشان می‌دهند اما زمانی که بسته بندی محصول را باز می‌کنید یک بیسکویت ساده با طعم شکلات می‌بینید. بر روی جلد ماست‌های میوه‌ای گیلاس‌هایی تازه و شیرین را می‌بینید در حالی که محتوای آن ماستی است که اندکی میوه دارد…

مطلب پیشنهادی:   بهترین جنس برای جعبه بسته بندی پستی

بسته بندی محصول

زمانی که شما محصول را از آن چیزی که هست ده برابر بهتر نشان می‌دهید، در واقع در حال گمراه کردن و ناامید کردن مشتری هستید و ماحصل این رویکرد، چیزی نیست جز فروشی ضعیف و تصویری خیلی بد از علامت تجاری آن محصول.

این‌جاست که صداقت وارد عمل می‌شود. مشتریان می‎‌دانند در حال خرید چه چیزی هستند پس انتظارشان هم متناسب با خریدشان است. البته کمی زرق و برق ظاهری و طراحی زیبا محصول می‌تواند مفید واقع شود؛ اما در حد معقول و تا جایی که به دروغ تبدیل نشود. به عنوان یک طراح، وظیفه‌تان به نمایش گذاشتن محصول به بهترین راه ممکن است اما این را در ذهنتان داشته باشید که مشتریان شایستگی این را دارند که با آن‌ها به درستی رفتار شود.

  • اصالت و اعتبار

اصالت و به یادماندنی بودن، جوهره برندهای مهم و یک طراحی اصولی هستند. در یافتن این که چرا صدها محصول بیرون از آنجا هستند که همه در رقابت برای جلب توجه مشتریان هستند آسان است. تنها راهی که علامت تجاری محصول شما را متمایز می‌کند متفاوت بودن و معتبر بودن آن است. زیرا این به درستی جوهره خلاقیت و پویش است.

برای مثال: اگر همه در طراحی بسته بندی از رنگ‌های متنوع استفاده می‌کنند، شما از رنگ‌های سیاه و سفید استفاده کنید. اگر همه اصرار بر عمودی بودن بسته‌بندی دارند شما افقی بسته‌بندی کنید و به هر شکل که می‌توانید خلاقیت به خرج دهید و منحصر به فرد باشید. در یک جمله: خاص، پررنگ و متفاوت باشید تا بدرخشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636