مقالات

طرح بسته بندی

5 کاری که طرح بسته بندی باید انجام دهد

5/5 - (1 امتیاز)

5 کاری که طرح بسته بندی باید انجام دهد

طراحی بسته بندی محصولات مشتری به طور اشتباه مبتنی بر این تصور است که خریداران تصمیم‌های عقلایی و از روی اطلاع می‌گیرند. اما تصمیم‌گیری‌ها در خصوص خرید در حقیقت، اغلب از روی غریزه و واکنش است. مطالعات ردیابی چشم نشان داده است که مشتریان به طور متوسط فقط 7 کلمه در کل زمانی که در داخل فروشگاه هستند می‌خوانند؛ در واقع مشتریان به طور غریزی از روی رنگ خرید، شکل و آشنا بودن موقعیت محصولات، آن‌ها را خریداری می‌کنند. عکس‌العمل‌های غریزی در طرح بسته بندی می‌تواند از طریق به کارگیری Biomotive Triggers طراحی شود. این‌ها حس‌گرهایی هستند که بر روی ناخودآگاه انسان با تولید احساسات و عمل قبل از اینکه بخش آگاه ذهن بتواند پاسخ دهد، تاثیر می‌گذارند. محرک‌های بسیاری در این امر نقش دارند. در ادامه با ما همراه باشید.

طرح بسته بندی

درک این نشانه‌های اولیه می‌تواند به برندها کمک کند به لحاظ احساسی با مشتریان ارتباط برقرار کنند و با تاثیرگذاری بر روی احساسات مشتریان، محصولات بیشتری بفروشند. هر برندی برای دستیابی به موفقیت باید یک زاویه دید مجزا داشته باشد و قادر باشد دلیلی منحصر به فرد و واضح برای وجود آن بیان کند. یک بسته بندی موثر به ما می‌گوید: من چه کسی هستم، من چه چیزی هستم و چرا به زندگی شما مرتبط هستم. طبیعتا محصول هم باید به وعده خود وفا کند تا مشتری برای خرید مجدد آن رغبت داشته باشد.

  • برجسته شوید

شما نیاز دارید برند خود را در طبقه مرتبط، مانند تابلو اعلانات برجسته سازید تا بیشتر دیده شود. البته این کافی نیست. شما باید در طرح بسته بندی خود ترفندی را به کار گیرید تا چشم خریدار را متوجه خود کند و با بطن این پیشنهاد ارتباط برقرار کند. یک راه برای ایجاد این تمایز استفاده از راس‌ها می‌باشد. راس‌ها تیز هستند و احساس ترس، خطر و احتیاط را شکل می‌دهند و به نوعی حس برتری را به چشم خریدار القا می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:   جعبه های کارتنی

طرح بسته بندی

  • ساده باشید.

طراحی ساده‌تر موثرتر است. گاهی اوقات تولیدکنندگان برای متمایز بودن طرح بسته بندی کالاهایشان دست به هر نوع خلاقیت می‌زنند اما این موضوع را در نظر نمی‌گیرند که سادگی رمز زیبایی و ماندگار بودن است. البته خلاقیت در بسته بندی گاهی اوقات باعث ثبت در ذهن‌ها می‌شود؛ اما در این بازار داغ رقابت خیلی باید دقت کرد که زیاده‌روی صورت نگیرد.

  • آزمون 5 ساله را رد کنید

برخی بر این باورند که 5 سال زمان نیاز است تا یک برند در بازار جا بیافتد؛ اما اگر شما احساس می‌کنید که طراحی بسته بندی منحصر به فردی دارید و برندتان تا حدی شناخته شده است می‌توانید این قانون را بشکنید. کالای خود را به بازار ببرید و محک بزنید تا ببینید چه میزان فروش دارد و در نتیجه از نقاط قوت و نقاط ضعف طرح بسته بندی خود مطلع شوید. یک بسته بندی خوب در برند شدن محصول شما نقش مهمی را ایفا می‌کند.

  • درگیری احساسی ایجاد کنید

مشتریان زمانی عکس‌العمل نشان می‌دهند که برند برای آن‌ها جذابیت ایجاد کند. زمانی که کسی به شما نگاه می‌کند، شما مجبور می‌شوید او را نگاه کنید تا ماهیت جذب را معلوم کنید. این غریزه بقا در کار کردن است. به همین دلیل هیچ چیزی قدرتمندتر از ارتباط چشمی در بسته‌ بندی نیست. دفعه بعد که به فروشگاه مراجعه می‌کنید، به دنبال بسته‌بندی‌هایی بگردید که روی آن‌ها عکس‌ انسان‌ وجود دارد ولی این تصاویر ارتباط چشمی برقرار نمی‌کنند؛ آن‌ها به دوردست و یا کمی قبل شما نگاه می‌کنند. همین نکته کوچک می‌تواند جذابیت بسته بندی شما را دوچندان کند.

طرح بسته بندی

  • امتیازی با آیکن خلق کنید

بهترین بسته بندی، سریالی از معادلات بصری ایجاد می‌کند و به گونه‌ای از ابزار استفاده می‌کند که می‌تواند سال‌ها در ذهن و خاطر همه بماند. مثال بارز این موضوع، کوکاکولاست. این برند از آیتم‌های بصری بسیاری تشکیل شده است: رنگ تحریک کننده قرمز، بطری شکیل و تایپوگرافی لوگو؛ که همه آن‌ها می‌توانند در برند شدن کوکاکولا نقشی مهم ایفا کرده باشند.

مطلب پیشنهادی:   ایجاد تغییر در طراحی بسته بندی محصولات

اغلب مردم فکر می‌کنند لوگو کوکاکولا امضا و منحنی‌های ادامه‌دار هستند. اما از نزدیک‌ که به آن نگاه کنید، 3 فنجان خواهید دید! 2 فنجان زیر حرف C و A  و یکی در مرکز حرف C. این ویژگی بسیار به یادماندنی است و رمز موفقیت و ماندگاری این محصول شاید همین آیکون متفاوت باشد.

به این ترتیب تولیدکنندگان و فروشندگان می‌توانند انتخاب‌های آگاهانه بیشتری داشته باشند تا درآمد بیشتری را از آن خود کنند و تبدیل به برندی منحصر به فرد شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636