مقالات

بسته بندی کالا

۶ قانون طلایی در طراحی بسته بندی کالا – بخش دوم

5/5 - (1 امتیاز)

قوانین طلایی در طراحی بسته بندی کالا

در پست پیشین راجع به پارامترهای موثر در طراحی بسته بندی کالا صحبت کردیم و برخی از این پارامترها را برشماردیم، در این مطلب سعی داریم با ذکر پارامترهای باقیمانده به شفاف‌سازی این موضوع بپردازیم.

  • اثر قفسه‌بندی

از دید فروشندگان، مشتریان وقتی به دنبال خرید یک محصول هستند، در نگاه اول جزییات بصری بسته بندی کالا را نمی‌بینند. به دلیل فاصله قفسه‌ها و نوع چیدمان محصولات، تمام چیزی که مشتری در نگاه نخست می‌بیند کلیات ظاهری محصولات است. این موضوع تا زمانی صدق می‌کند که محصولی نظر مشتری را به خود جلب کند و مشتری آن کالا را بردارد و از نزدیک نگاهی بیاندازد. این وجه تمایز و جذابیت محصول که نظر مشتری را به خود جلب می‌کند را خرده‌‌فروشان “اثر قفسه‌بندی” می‌نامند و این تفاوت زیادی در فروش محصول ایجاد می‌کند.

طراحی بسته بندی کالا

این در واقع همان چیزی است که شما در یک سوپرمارکت می‌بینید. کدام محصول در ابتدا نظر شما را جلب می‌کند؟ اثر قفسه‌بندی چیزی است که شما برای امتحان و کشف طراحی‌های خود به آن نیاز دارید. می‌توانید برای اینکه ببینید طراحی شما چه فیدبکی دارد، طرح خود را در قفسه بگذارید و آن را با محصولات دیگر احاطه کنید. خود را جای مشتری بگذارید تا ببینید به چه نتیجه‌ای می‌رسید. هرچه طراحی بسته بندی محصول شما بیشتر متمایز باشد، بهتر به فروش می‌رسد. بعضی اوقات طراحی‌های ساده بهترین نتیجه را به دنبال دارند.

  • توسعه‌پذیری

راهکار طراحی بسته بندی کالا باید این اجازه را برای معرفی آسان یک خط جدید توسعه یا محصولات جای‌گزین داشته باشد. برای مثال: تصور کنید که در حال ایجاد یک بسته‌بندی برای مارکی جدید از کفش هستید. حتما شما و مشتریان طرحی را انتخاب می‌کنید که طراحی منحصر به فردی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی:   3 نوع رایج جعبه، در دنیای بسته بندی

بسته بندی کالا

اما اگرچه چند ماه بعد تصمیم بگیرید که یک محصول دیگر برای مثال صندل را هم در زیرگروه همین برند راه‌اندازی کنید باید این امکان را داشته باشید. طراحی بسته‌بندی خوب باعث توسعه آسان محصول بدون از دست رفتن جذابیت بصری می‌شود.

  • قابل استفاده بودن

عملی بودن با شکل، سایز و دستورالعمل محفظه محصول سر و کار دارد، نه فقط اتیکت و بسته‌بندی آن. هرچه یک محصول بیشتر قابل استفاده باشد، فروش بیشتری را شامل میشود. زمانی که “هینز” بطری سس کچاپ را برعکس کرد، فروشش به سرعت بالا رفت. اشیای وارونه شده بر سر آن‌ها به وی کمک کرد تا کچاپ‌های بیشتری بفروشد؛ این درست زمانی اتفاق افتاد که صنعت کچاپ در بحران رشد خود قرار گرفته بود.

بسته بندی کالا

قابل استفاده بودن یکی از نکات مهم در طراحی بسته بندی کالا می‌باشد و بالاترین درصد چشم‌پوشی را شامل می‌شود! در طراحی بسته بندی کالا مورد نظر خود سعی کنید اول از همه به قابل استفاده بودن آن بیاندیشید، در وهله دوم حمل و نگه‌داری آسان محصول را در نظر بگیرید. قابل استفاده بودن به تنهایی می‌تواند خیلی از چالش‌های طراحی بسته بندی کالا را حل کند.

نتیجه‌گیری

طراحی بسته بندی کالا یکی از شاخه‌های مهم و دشوار است که نیازمند طراحانی قابل است که بتوانند هم اصالت محصول را حفظ کنند و هم اینکه منجر به فروش بیشتر محصول شود. بسته بندی آخرین پیغامی است که یک مصرف‌کننده می‌بیند درنتیجه آخرین شانس برای متقاعد کردن وی به خرید آن محصول است. واضح بودن، صداقت، اصالت و قوانین دیگر که در بالا شرح داده شد نقش به سزایی در این جریان ایفا می‌کنند اما به هیچ وجه آخرین نکات راجع به این موضوع نیستند و نکات دیگری در این زمینه نیز وجود دارد.

مطلب پیشنهادی:   کارتن مقوایی موج‌دار چطور ساخته می‌شود؟

 

1 دیدگاه دربارهٔ «۶ قانون طلایی در طراحی بسته بندی کالا – بخش دوم»

  1. شرکت مهام پک

    با سلام.این شرکت تمایل به همکاری دارد.در صورت امکان مذاکره کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636