مقالات

ابزار بسته بندی، بخش اول: قالب برش

5/5 - (1 امتیاز)

قالب برش یک ابزار لازم و ضروری برای تولید جعبه مقوایی اختصاصی و سفارشی محسوب می‌شود. وظیفه آن برش زدن دقیق بسته بندی در ابعاد و اشکال مورد نظر شما است.
قالب برش را می‌توان برای برش زدن هر ورقه صاف و مسطحی اعم از مقوا و فوم به کار بست و از آن در تولید جعبه های سفارشی و اختصاصی بهره برد؛ مانند کارتن های تا شو، هارد باکس، جعبه های ساخته شده از مقوای موج دار و ویترین های POP (نقطه خرید).

قالب برش- ابزاری برای تولید جعبه هایی با طراحی اختصاصی

قالب برش از از یک سری نوار فلزی تشکیل شده است که می‌توان آن‌ها را تیز کرد تا مقوا، فوم یا مقوای موج دار را برش زند یا آن‌ها را کند نگه داشت تا بتوان در محل بسته شدن فلاپ ها یا هر یک از بخش‌های تاشوی کارتن شیاری ایجاد کرد.


نمای نزدیک یک قالب برش

برای ثابت نگه‌داشتن ورقه مقوایی در جای خود از فوم استفاده می‌شود تا اجازه ندهند مقوا تکان بخورد یا پاره شود و در پایان کار بتوان به راحتی جعبه برش خورده را از مقواهای اضافی جدا کرد.
وقتی طرح بسته بندی بر روی ورقه مقوایی چاپ شد، آن را به دستگاه برش می‌فرستند، یعنی همان جایی که قالب برش شما (ابزاری که بهایش را پرداخته‌اید) درون آن نصب شده است. قالب برش بر روی ورقه مقوایی چاپ شده فشار می‌آورد تا جعبه به همان شکلی که می‌خواستید برش خورده و از دستگاه خارج شود.


نصب کردن قالب برش

در اینجا تصویر کارتن مقوایی تاشویی را مشاهده می‌کنید توسط قالب برش تصویر بالا برش خورده است.

مطلب پیشنهادی:   5 ویژگی یک بسته بندی کامل و بدون نقص


کارتن تاشوی برش خورده

در داخل برخی از دستگاه های چاپ یک بخش برش و چسباندن تعبیه شده است. در چنین مواقعی قالب برش و دستگاه چاپ یکپارچه هستند. به عبارت دیگر نیازی نیست یک نفر ورقه مقوایی را از دستگاه چاپ گرفته و آن را به دستگاه برش منتقل کند یا قالب برش را بر روی دستگاه نصب کند. تمامی این مراحل توسط یک دستگاه انجام می‌شود اما در هر صورت وجود قالب برش ضروری و لازم است.


دستگاه برش قالبی– قالب برش درون دستگاه تعبیه و نصب شده است.

تصویر فوق عملکرد دستگاه برش قالبی را نشان می‌دهد. مقواهای اضافی کناره‌های جعبه (همانطور که مشاهده می‌کنید) از دستگاه خارج شده و بازیافت می‌شوند. در دنیای بازیافت مواد بسته بندی به این مقواهای اضافی، پسماندهای پس از تولید گفته می‌شود.
برخی از تولیدکنندگان برای بسته بندی خود، قالب برش می‌سازند و برخی دیگر از سایر شرکت‌ها می‌خواهند تا برای آن‌ها قالب برش بسازند. در تصویر زیر فرآیند ساخت یک قالب برش را مشاهده می‌کنید. این قالب دست‌ساز است اما برای ساخت آن از دستگاه هم استفاده می‌شود.


فرآیند ساخته‌شدن قالب برش اختصاصی

همان‌طور که انتظار می‌رفت، پس از آن که قالب برش ساخته شد، نمی‌توان ساختار آن را تغییر داد. بنابراین اگر تصمیم گرفتید آن را اصلاح کرده و برخی از قسمت‌های آن را تغییر دهید، باید یک قالب برش جدید بسازید.

استفاده از قالب برش در دنیای جعبه هایی با طراحی اختصاصی رایج هستند؛ کارتن های تاشو، هارد باکس، جعبه های ساخته شده از مقوای موج دار و ویترین های POP (نقطه خرید)؛ پس اگر دیدید تمام کارخانه های تولیدکننده بسته بندی های اختصاصی به شما می‌گویند که به قالب برش نیاز دارید، به هیچ وجه تعجب نکنید. البته در مواقعی که تیراژ تولید بسته بندی هایتان اندک است می‌توان با استفاده از CAD آن‌ها را برش زد که البته توضیح این مطلب در این مقال نمی‌گنجد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636