مقالات

آموزش تخصصی طراحی و بسته بندی

آموزش تخصصی طراحی و بسته بندی

5/5 - (1 امتیاز)

در تمامی مشاغل و کسب‌ و کارها، بسته بندی محصولات تأثیر بسزایی در جلب رضایت مشتریان دارد. داشتن بسته بندی مناسب نیز خود فرآیند متفاوتی است که نیازمند آموزش تخصصی طراحی و بسته بندی محصولات می‌باشد. یادگیری نحوه بسته بندی اصولی محصولات می‌تواند کمک زیادی به حفظ سلامت کالاها نیز داشته باشد. از همین رو لازم است تا با بسته بندی و برچسب زدن محصولات آشنایی کامل داشته باشیم. در ادامه این مطلب به بررسی آموزش طراحی بسته بندی پرداخته و تمامی نکات کلیدی آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

نرم افزار طراحی و بسته بندی

آموزش تخصصی طراحی و بسته بندی در نخستین گام در طراحی یک بسته بندی زیبا و تحسین‌برانگیز انتخاب یک نرم افزار طراحی مناسب است. طراحان اغلب از نرم افزارهایی نظیر Adobe Illustrator، InDesign یا InkScape استفاده می‌کنند که در این بین Adobe Illustrator توانسته محبوبیت چشمگیری به دست آورد البته InkScape ابزارهایی منحصربه‌فرد و اختصاصی نیز در اختیار طراحان بسته بندی قرار می‌دهد.

استفاده از این نرم‌افزارها که کمک زیادی به طراحی بسته بندی محصولات می‌کند، می‌تواند منجر به ایجاد بسته بندی های خلاقانه برای هر کسب و کاری شود. انجام بسته‌بندی با توجه به نوع شغل و حرفه افراد متفاوت خواهد بود؛ یعنی افرادی که کسب و کار مجازی دارند لازم است از بسته بندی مناسب برای فروشگاه آنلاین استفاده کنند. در مقابل افرادی که فروشگاه‌های مواد غذایی دارند، باید نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی شناخته و در مراحل اجرایی طراحی بسته بندی از آن استفاده کنند.

آموزش طراحی بسته بندی

 

خط قالب طراحی و بسته بندی باید مشخص باشد

خط قالب مشخص می‌کند که بسته بندی در کدام قسمت باید برش خورده یا تا شود و یک مفهوم کلی و مهم در طراحی بسته بندی، پاکت و فایل محسوب می شود. اهمیت بسزایی دارد که از همان ابتدا در مسیر درستی گام بردارید و با یک برنامه دقیق و آینده نگرانه پیش روید، در این صورت دیگر مجبور نمی‌شوید کلی زمان صرف کرده و طرحتان را اصلاح‌کرده یا مواردی را به آن اضافه کنید. مشخص کردن خط قالب در پروژه‌های طراحی فرآیندی زمان‌بر است، پس بهتر است نتیجه کار را درجایی ذخیره کرده و در پروژه‌های بعدی آن را به‌کارگیرید.

مطلب پیشنهادی:   9 نمونه از بسته بندی های خلاقانه سازگار با محیط زیست

از قالب‌های آماده استفاده کنید.

اگر از سوی مشتری یا چاپخانه یک قالب آماده دریافت کردید، حتماً از آن استفاده کنید. در صورت امکان بکوشید تا طرح خود را با قالب‌هایی وفق دهید که پیش‌ازاین به تأیید چاپخانه رسیده است، در چنین شرایطی خیالتان از بابت درست و دقیق بودن خط قالب آسوده می‌شود و دیگر نیازی به هنرنمایی و ظریف‌کاری نیست.

بسیاری از افرادی که در زمینه فروش مواد غذایی فعالیت می‌کنند با چالش های بسته بندی مواد غذایی مواجه می‌شوند. این در حالی است که با استفاده از قالب آماده که به تائید چاپخانه نیز رسیده باشد، می‌تواند در بهینه سازی هزینه بسته بندی نقش زیادی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

بسته بندی و نقش آن در بازاریابی

آموزش طراحی بسته بندی

 

از قالب‌های پیش‌ساخته استفاده کنید.

اگر مشتری قالبی برای ارائه دادن نداشت، می‌توانید کمی در اینترنت کند و کاش کرده و یک قالب پیش‌ساخته پیدا کنید و از آن به‌عنوان یک راهنما در آموزش تخصصی طراحی و بسته بندی کمک بگیرید تا کلی در وقتتان صرفه‌جویی شود.( البته به هیچ عنوان کپی نکید!) اگر می‌خواهید خلاقیت را چاشنی کارتان کنید، می‌توانید از اشکال متفاوت و خاص جعبه‌های هدیه الهام بگیرید. برای مشاهده نمونه‌های خلاقانه‌ای از جعبه‌های هدیه اینجا کلیک کنید.

در فصل تابستان بسته‌بندی‌هایی که با الهام گرفتن از جعبه‌های هدیه طراحی و ساخته‌شده‌اند، به وفور یافت می‌شود و فرصت بی‌نظیری است تا اعضای خانواده و دوستانتان را با چنین بسته‌بندی‌هایی تحت تأثیر قرار داده و شگفت‌زده کنید. به هنگام چیدن پایه‌های اولیه طراحی بسته بندی و جعبه بهتر است شکل‌های عجیب‌وغریب و متفاوت را هم امتحان کنید و مثلاً جعبه‌هایتان را به شکل چندضلعی طراحی کنید.

با یادگیری آموزش طراحی بسته بندی به صورت جامع دیگر مشکلی از بابت بسته بندی محصولات خود نخواهید داشت. چراکه در بازار امروزی هنر بازاریابی و برندینگ بسته بندی تأثیر بسیار زیادی در افزایش میزان فروش مشاغل خواهد داشت. امروزه صنعت بسته بندی به یکی از مهم‌ترین صنایع کشور تبدیل‌شده که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بسته بندی در بازاریابی و جذب مشتری خواهد بود.

مطلب پیشنهادی:   مزایای طراحی و تولید جعبه مقوایی اختصاصی

آموزش طراحی بسته بندی

 

هماهنگ‌سازی تایپوگرافی ها در آموزش تخصصی طراحی و بسته بندی

این هنر طراح است که بتواند فونت‌ها و تایپوگرافی های متفاوت را در هم آمیزد. این مبحث در طراحی بسته بندی اهمیت بسزایی دارد چراکه طراح فضای زیادی در اختیار ندارد و مجبور است در این فضای محدود اطلاعات زیادی را بگنجاند. برای ایجاد تمایز میان بخش‌های مختلف یک طرح باید میان فونت‌ها هماهنگی و هارمونی ایجاد کرد و آن‌ها را به نظم درآورد. این برند خوش آوازه برای طراحی بسته بندی قهوه‌هایش از فونت‌ها و سبک‌های نوشتاری متفاوتی بهره گرفته تا از این طریق بخش‌های مختلف طراحی را از هم تفکیک کند و به عناصر طراحی جان بخشد.

آموزش تخصصی طراحی و بسته بندی

در آموزش تخصصی طراحی و بسته بندی ایجاد هارمونی و هماهنگی میان فونت‌ها و تایپوگرافی یکپارچگی و همبستگی میان اطلاعات را رقم می‌زند، برای این منظور می‌توانید از فونت‌های مشابهی استفاده کنید که تفاوت میان آن‌ها اندک و ناچیز است، به‌عنوان‌مثال ضخامت و سایز حروف را تغییر دهید یا متن خود را با حروف بزرگ و کوچک به رشته تحریر درآورید.

هدف از ایجاد هماهنگی میان فونت‌ها و تایپوگرافی مشخص کردن ارتباط میان اطلاعات درج‌شده در طرح بسته‌بندی است. به‌عنوان‌مثال در محصولات آرایشی بهداشتی، مواد به‌کاررفته در ترکیب محصول با یک فونت کاملاً متفاوت از فونت نام محصول نوشته می‌شود.

در اغلب موارد برای لیست کردن مواد تشکیل‌دهنده محصول آرایشی از فونت‌های San Serif در سایز کوچک استفاده می‌شود و نام محصول را با فونت‌های نمایشی در ابعاد بزرگ می‌نویسند. تفاوت ظاهری میان این فونت‌ها سبب می‌شود حاصل کار زیبا و چشم‌نواز از آب درآید، این ایجاد هارمونی میان فونت‌ها در طرح‌های بزرگ هم می‌تواند مثمر ثمر واقع شود.

مطلب پیشنهادی:

تأثیر جعبه و بسته بندی در افزایش فروش

آموزش تخصصی طراحی و بسته بندی

 

تأثیر رنگ در بسته بندی

استفاده از رنگ‌های مناسب و شاداب نیز از دیگر نکاتی است که در آموزش طراحی بسته بندی باید به آن توجه شود. البته انتخاب رنگ تأثیر زیادی به نوع محصولات شما نیز خواهد داشت. به‌عنوان نمونه برای طراحی کارتن توت فرنگی بهتر است از رنگ‌های قرمز و برای کارتن خیار، رنگ سبز مناسب خواهد بود. البته هیچ قانونی برای این کار وجود ندارد و می‌توان بر اساس نظر و سلیقه خود بهترین رنگ را انتخاب کرد.

مطلب پیشنهادی:   تعریفی کوتاه از کارتن سازی

برای انتخاب بهترین رنگ می‌توانید با مطالعه و جست‌وجو در فضای اینترنت، رنگ‌هایی را که بیشتر موردپسند مشتریان واقع‌شده را به‌عنوان رنگ جعبه بسته بندی خود انتخاب کنید. گاهی اوقات نیز رنگ تأثیری در فرآیند فروش نخواهد داشت. برای طراحی و بسته بندی محصولات صنعتی لزومی ندارد که از رنگ خاصی استفاده کنید؛ زیرا بسیاری از صنایع رنگ‌های ساده مانند خاکستری یا کارتن سه لایه قهوه‌ای را انتخاب می‌کنند؛ زیرا در این شرایط نوع محصول و بسته بندی آن اهمیت بسیار بیشتری دارد.

جعبه بسته بندی

در آموزش جامع طراحی بسته بندی تجاری، علاوه بر بسته بندی محصولات، جعبه بسته بندی نیز تأثیر زیادی خواهد داشت. کارتن بسته بندی صادراتی که تولید می‌شود لازم است طراحی درست و مناسبی داشته باشد تا در کنار بسته بندی محصولات موجود در آن، باعث جلب رضایت مشتری و افزایش فروش شود. از طرفی برای طراحی کارتن بسته بندی زعفران باید دقت زیادی به خرج داد؛ زیرا زعفران از مهم‌ترین محصولات صادراتی کشور است.

در این شرایط طراحی جعبه نیز اهمیت بالایی خواهد داشت. درمجموع می‌توان گفت که آموزش طراحی بسته بندی امری ضروری برای تمامی افرادی است که کالایی یا خدماتی را به مشتریان ارائه می‌دهند. همچنین بسته بندی محصول در کنار طراحی جعبه آن ضرورت زیادی دارد و به‌نوعی مکمل یکدیگر هستند.

طراحی و بسته بندی محصولات صنعتی

 

بیشتر بخوانید:

انواع مختلف مقوا، ویژگی‌ها و کاربرد‌های آن‌

جمع‌بندی

در این مقاله به آموزش تخصصی طراحی و بسته بندی پرداختیم و تلاش کردیم تا تمامی نکات مرتبط با آن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. یادگیری مراحل اجرایی طراحی بسته بندی تأثیر زیادی در حفظ سلامت، جلب مشتری و درنتیجه افزایش فروش خواهد داشت. امیدواریم این مطلب موردتوجه شما قرارگرفته باشد.

کلیک کنید.!

1 دیدگاه دربارهٔ «آموزش تخصصی طراحی و بسته بندی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636