مقالات

تاثیر رنگ در بسته بندی

تاثیر رنگ در بسته بندی محصول

2.2/5 - (4 امتیاز)

آیا هیچ‌وقت درباره این حقیقت که رنگ‌ها معنا‌دار هستند فکر کرده‌اید؟ آیا به این اندیشیده‌اید که آن معانی از طریق خانواده‌ها، فرهنگ، یا تجارب شخصی ما آمده‌اند؟ تاثیر رنگ در بسته بندی محصول چیست؟ یک رنگ برای همه به یک معنی نیست، اما هرکس که در کار طراحی بسته ‌بندی محصول است می‌داند که رنگ‌ها معنی دارند و این معانی از فرهنگی به فرهنگ دیگر و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

رنگ ها علاوه بر این اینکه باعث زیبایی بسته بندی محصولات و جذب مشتری می‌شوند، تاثیر بسزایی در انتقال پیام داشته و همچنین روش مفیدی برای تبلیغات کالا و برند خود نیز می‌باشد. با این حال این موضوع یعنی تاثیر و نقش رنگ در بسته بندی محصولات زمانی ارزش خود را نشان خواهد داد که شما رنگ درستی را برای بسته بندی انتخاب کرده باشید.

در روان‌شناسی تاثیر رنگ در بسته بندی محصول همه‌ی نکات و موارد را درباره نقش رنگ در بسته بندی و فروش و همچنین تاثیری که رنگ بر افکار، احساسات و رفتار مشتریان می‌گذارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای روشن شدن موضوع در ادامه با سپیدارکارتن همراه باشید.

تاثیر رنگ در بسته بندی محصول

 

تاثیر رنگ در بسته بندی

بازاریابان دریافته‌اند که روان‌شناسی رنگ نقش مهمی در چگونگی به نظر رسیدن یک کالا یا خدمت دارد. به رنگ‌های زرد و قرمز مک دونالد فکر کنید. این به چه معناست؟ به این معنی است که با درک اهمیت رنگ در بسته ‌بندی محصول و بازاریابی، شرکت‌ها می‌توانند اثر برند خود را بر روی مشتریان به حداکثر برسانند.

برای انتخاب رنگ مناسب بسته بندی محصول باید به لوگو برند و یا شرکت خود توجه کنید. بیشتر کسب و کارهای دنیا رنگ بسته بندی محصولات خود را بر اساس رنگ لوگوی خود انتخاب می‌کنند. همچنین رنگ‌ها انتقال دهنده پیام به مخاطب (مشتری) نیز هستند. بهتر است پیش از انتخاب رنگ مورد نظر برای بسته بندی محصولات، با پیام و ویژگی های هریک از رنگ‌ها آشنا شوید.

پیش از انتخاب رنگ و طرح در بسته‌بندی بهتر است بازار هدف خود را بشناسید. دوست دارید کالا یا محصولات خود را برای کدام قشر از جامعه تولید و به فروش برسانید؟ آشنایی با سن، جنسیت، دلایل خرید کالا یا خدمات و … می‌تواند جزء مهمترین دلایل انتخاب رنگ مناسب بسته بندی محصول باشد.

تا اینجا با نقش رنگ در بسته بندی و فروش آشنا شدید و شرایط و نکاتی که باید پیش از انتخاب رنگ مورد توجه قرار دهید نیز آشنا شدیم. در ادامه به بررسی انواع رنگ‌ها و پیامی که برای مخاطب دارد می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی:   بسته بندی، تجربه ای ماندگار از یک محصول و برند

تاثیر رنگ در بسته بندی محصول

 

قرمز

قرمز یکی از برجسته‌ترین رنگ‌هاست که بیانگر قدرت، سرعت و مقاومت می‌باشد. “قرمز” یک محصول را در میان رقبا برجسته می‌کند. لوگوی کوکاکولا شاید شناخته شده‌ترین مثال از بسته‌ بندی رنگ قرمز باشد. قرمز اغلب رنگی جذاب است که در راستای انگیزش به خرید می‌توان در بسته‌بندی کالاها از آن استفاده کرد.

علاوه بر این رنگ قرمز نشان‌دهنده انرژي، شور و هیجان و توانایی است. از طرفی انتخاب رنگ قرمز باعث تحریک مشتری برای خرید محصولات شما می‌باشد. همچنین رنگ قرمز باعث جلب توجه اطرافیان و ایجاد کننده یک حس فوق العاده در مشتریان خواهد شد. جهت انتخاب رنگ مناسب بسته بندی محصول لوکس و حرفه‌ای خود، قرمز تیره بهترین انتخاب خواهد بود. بهتر است یکبار هم شده امتحان کنید. برای مدت کوتاهی بسته بندی محصولات خود را به رنگ قرمز تغییر دهید تا تاثیر و نقش رنگ در بسته بندی محصولات را مشاهده کنید.

تاثیر رنگ در بسته بندی محصول

 

نارنجی

نارنجی اغلب به بازیگوشی و ملایمت پیوند خورده است. همچنین بیانگر انرژی و زنده‌دلی است. در بسته ‌بندی محصول خود بسیار از این رنگ استفاده کنید. همچنین نارنجی وابسته است به مخاطره و اعتماد به نفس؛ به همین دلیل است که در لوگوی هارلی دیویدسون از رنگ‌های نارنجی و مشکی استفاده شده است.

از دیگر معانی رنگ نارنجی می‌توان به ماجراجویی، توانایی مالی، خوش بینی، اعتماد به نفس، اشتیاق، برون‌گرایی و … اشاره کرد. بسیار از شرکت‌ها با ترکیب نارنجی با رنگ‌های دیگر، این پیغام را به مشتری می‌دهند که این محصول ارزش خرید را دارد. افراد برون‌گرا، پرشور و انرژی و راحت معمولا کالاهایی را با رنگ نارنجی می‌خرند. همین موضوع نقش، اهمیت و تاثیر رنگ بر طراحی بسته بندی را نشان می‌دهد.

تاثیر و نقش رنگ در بسته بندی محصولات

 

بیشتر بخوانید:

بسته بندی و نقش آن در بازاریابی

سبز

سبز سمبل طبیعت و محیط است. دانشجویان روان‌شناسی رنگ و طراحی برچسب بسته ‌بندی محصول اغلب از سبز برای جذب آگاهانه مصرف‌کنندگان استفاده می‌نمایند. Starbucks عمدتا از سبز و سفید برای لوگوی خود استفاده کرده است تا کسانی که قابل تحریک شدن می‎باشند و به محیط آگاه هستند را جذب کند.

علاوه بر این سبز معانی دیگری نیز دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به تعادل، هماهنگی ذهنی، امنیت، رشد و … اشاره کرد. در صنعت بسته بندی رنگ سبز را بیشتر از سایر رنگ‌ها برای بسته بندی و برچسب زدن محصولات پیشنهاد می‌کنند. دلیل آن متعادل بودن و امنیت بالای این رنگ از نظر روحی و روانی برای مشتریان است. اصولا بسته‌بندی هایی که رنگ سبز تیره دارند، نشان‌دهنده‌ی حرفه‌ای بودن محصولات می‌باشد. در مجموع روان‌شناسی تاثیر رنگ در بسته بندی محصول می‌گوید که رنگ سبز یک زنگ متعادل و با ارزش در بسته‌بندی محصولات خواهد بود.

مطلب پیشنهادی:   جعبه کفش

تاثیر و نقش رنگ در بسته بندی محصولات

 

مشکی

در بازاریابی، مشکی بیانگر کمال و کلاس است. این رنگ درک ارزش رشد یافته و کیفیت بالاتر را بیشتر می‌کند. دانشجویان نشان داده‌اند که بسیاری از خریدهای آنی برای مواردی بوده است که در بسته‌بندی آن‌ها از رنگ مشکی استفاده شده است. فروشگاه‌هایی که نوشیدنی انرژی‌زا Monster می‌فروشند (که پس زمینه مشخص مشکی دارد) فروش‌های لحظه‌ای بیشتری برای این محصولات در مقایسه با رقبا گزارش کرده‌اند.

کمتر کسی را پیدا می‌کنید که علاقه‌ای به رنگ مشکی نداشته باشد. در کنار معانی که بالا گفته شد، این رنگ نشان‌دهنده‌ی قدرت، نفوذ، راز و رمز، ظرافت و با کلاس بودن است. با استفاده از رنگ مشکی در بسته بندی های خلاقانه، اهمیت و اعتبار محصول را نشان می‌دهید. از  همین رو معمولا افراد بهترین و با ارزش ترین محصولات خود را در بسته بندی مشکی قرار می‌دهند. رنگ مشکی با تمامی رنگ‌ها ترکیب شده و معنی پیدا می‌کند. از این رو برای آنکه با تاثیر رنگ در بسته بندی آشنا شوید، می‌توانید از رنگ مشکی استفاده کنید.

تاثیر رنگ بر طراحی بسته بندی

 

سفید

سفیدی بیان‌گر تمیزی، سادگی و شفافیت ذهن است. به طور هم‌زمان حس صمیمیت ایجاد می‌کند. Steve Jobs اطمینان داد که رنگ سفید، هم‌معنی بسیاری از محصولات موفق اپل شده است. بی‌گناهی، پاکی و پاکیزگی، برابری، سادگی و … از دیگر معانی رنگ سفید است. استفاده از رنگ سفید این پیام را به مشتری القاء می‌کند که این محصول امنیت، سادگی و زیبایی منحصر به فردی دارد. در صورتی که قصد دارید بسته بندی جذاب تری داشته باشید، بهتر است چند رنگ دیگر را به سفید اضافه کنید.

با انتخاب درست رنگ می‌توانید تاثیر و اصول استفاده از رنگ ها در بسته بندی محصولات مشاهده کنید. معمولا رنگ سفید برای بسته بندی مناسب برای فروشگاه آنلاین استفاده می‌شود. علاوه بر این پیشنهاد می‌کنیم با ترکیب یک رنگ دیگر در کنار سفید، کیفیت و درجه یک بودن محصول خود را به مشتریان ثابت کنید.

انتخاب رنگ مناسب بسته بندی محصول

 

آبی

آبی بیانگر اعتماد و اطمینان است. در حالیکه آبی تیره‌تر نشان‌گر مفاهیم فرعی حرفه‌ای می‌باشد، آبی روشن‌تر اغلب با خلاقیت و جدید بودن پیوند خورده است. شاید به همین دلیل است که لوگوی Energy Star که در همه‌‌جا موجود است آبی روشن و سفید است. این رنگ حس اعتماد، اطمینان و خلاقیت ایجاد می‌کند.

آبی نشان‌دهنده اطمینان و درست کاری است. با انتخاب رنگ آبی برای بسته بندی محصولات خود این پیام را به مشتری می‌رسانید که اهمیت و جایگاه بالایی دارد و می‌خواهید بهترین محصول خود را به او بفروشید. علاوه بر این آبی رنگ مورد علاقه مردان و زنان نیز خواهد بود.

مطلب پیشنهادی:   بسته بندی های خلاقانه ای که با محیط زیست سازگارند

روان‌شناسی تاثیر رنگ در بسته بندی محصول می‌گوید که آبی کارایی و اعتماد محصولات شما را افزایش می‌دهد. اگر رنگ آبی که انتخاب می‌کنید کمی تیره باشد، محصولات شما حرفه‌ای تر و اگر آبی شما کمی روشن باشد، محصولاتی لطیف و خلاقانه‌ای خواهید داشت.

تاثیر رنگ بر طراحی بسته بندی

 

زرد

رنگ زرد معنای خلاقیت، نوآوری، اصالت و … را می‌رساند. انتخاب رنگ زرد برای شغل‌ها و حرفه‌های نوپا رونق بیشتری دارد. با این حال ریسک زیادی نیز دارد. دلیل آن نیز همانطور که گفتیم به معنی آن برمیگردد که نشان‌دهنده خلاقیت و نوآوری و ارائه محصولاتی سرگرم کننده و ارزان است. با این حال اگر کیفیت محصولات شما مناسب باشد، رنگ زرد می‌تواند به عنوان یک رنگ جذاب و مشتری پسند انتخاب شود. شرکت شیائومی مشهورترین برندی است که از رنگ زرد برای لوگوی خود استفاده می‌کند. اگر محصولات مربوط به کودکان و نوجوانان را می‌فروشید، حتما رنگ زرد را برای رنگ و طرح در بسته‌بندی انتخاب کنید.

انتخاب رنگ مناسب بسته بندی محصول

 

خاکستری

خاکستری معنی بی طرفی، بی علاقگی، احتیاط و … را می رساند. با توجه به معانی آن بهتر است به عنوان رنگ اصلی بسته بندی خود از آن استفاده نکنید، با این حال اگر برای انتخاب رنگ مناسب بسته بندی محصول می‌خواهید از رنگ‌های ترکیبی استفاده کنید، خاکستری بهترین گزینه است. زیرا توانایی ترکیب شدن با هررنگ دیگری را دارد.

انتخاب رنگ مناسب بسته بندی محصول

 

مطلب پیشنهادی:

تاثیر جعبه و بسته بندی در افزایش فروش

انتخاب رنگ مناسب بسته بندی محصول

 

ترکیبات

درک روان‌شناسی رنگ، اساس بسته بندی موثر و طراحی برچسب است. پس دانستن چگونگی بهترین ترکیب رنگ‌ها در ارزش بازاریابی محصول و موفقیت، تاثیر مستقیم دارد. با ترکیب رنگ‌های مختلف، قادر خواهید بود بدون گفتن حتی یک کلمه پیغام خود را به صورت دلخواه طراحی کنید.

جمع بندی مبحث تاثیر رنگ در بسته بندی

در این مطلب هرآنچه که راجع به تاثیر رنگ در بسته بندی مورد نیاز بود را بررسی کردیم. رنگ های مختلف را نیز مورد تحلیل قرار دادیم و دلایل انتخاب یا رد هرکدام را بیان کردیم. امروزه تاثیر و اصول استفاده از رنگ ها در بسته بندی محصولات بیش از پیش افزایش یافته و باید بر اساس شناخت رنگ‌ها و البته کارایی محصول، بهترین مورد را انتخاب کرد. امیدواریم توانسته باشیم به شما در زمینه تاثیر و نقش رنگ در بسته بندی محصولات کمک کرده باشیم.

کلیک کنید.!

5 دیدگاه دربارهٔ «تاثیر رنگ در بسته بندی محصول»

  1. پروژه آماده پریمیر

    سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر
    کنم و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه براتون بشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636