مقالات

سبک‌های متفاوت جعبه ها

سبک‌های متفاوت جعبه های ساخته شده از مقوای موج‌دار

5/5 - (1 امتیاز)


می‌توان برای حمل و انبار کردن هر محصولی، از کالاهای مصرفی گرفته تا کالاهای صنعتی از جعبه های ساخته شده از مقوای موج‌دار بهره گرفت. درست به مانند کارتن های تاشو نمی‌توان برای سبک‌های متفاوت جعبه های ساخته شده از مقوای موج‌دار موجود در بازار حد و مرزی متصور شد.

پیش از خواندن این مطالب بهتر است این مقاله را مطالعه کنید تا به یک ایده کلی درباره ماهیت جعبه های ساخته شده از مقوای موج‌دار دست یابید؛ اینجا کلیک کنید.

عمدتاً برای بسته بندی محصولات 3 نوع جعبه وجود دارد؛ جعبه های ساخته شده از مقوای موج‌دار، کارتن های تاشو و جعبه های محکم و مقاوم. اگر می‌خواهید از تفاوت‌های اساسی میان این 3 نوع جعبه کافی است اینجا کلیک کرده و این مقاله پرطرفدار را مطالعه کنید.

بسیار خوب، اگر مقاله‌های فوق را مطالعه کردید، در زمینه جعبه های ساخته شده از مقوای موج‌دار اطلاعات تخصصی بسیاری به دست آورده‌اید. حال بیایید درباره سبک‌های متفاوت جعبه های ساخته شده از مقوای موج‌دار صحبت کنیم.
می‌توان جعبه های ساخته شده از مقوای موج‌دار را به 3 سبک متفاوت دسته‌بندی کرد؛

۱. جعبه های شیاردار

۲. جعبه های تلسکوپی

۳. پوشه‌ها

سبک‌های متفات جعبه های ساخته شده از مقوای موج‌دار

۱. جعبه های شیاردار

این جعبه ها غالباً از یک تکه مقوای موج‌دار یا ورقه فیبری موسوم به ورقه خام ساخته شده است. این ورقه‌ها شیار می‌خوردند تا بتوان آن‌ها را راحت‌تر تا کرد.

خط برش ورقه‌های خام

جعبه های شیاردار معمولاً به صورت تخت و مسطح به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند و سرهم‌بندی کردن آن‌ها کار بسیار ساده‌ای است. کافی است با استفاده از دستگاه منگنه یا چسب نواری بالا و پایین جعبه را ببندید و محکم کنید.
توجه داشته باشید که تفاوت میان جعبه های شیاردار عمدتاً در تفاوت میان طول فلاپ‌های داخلی و خارجی آن‌ها است.

  • جعبه های شیاردار عادی (RSC)

جعبه های شیاردار عادی (RSC)

این نوع جعبه معمول‌ترین و رایج‌ترین نوع جعبه های ساخته شده از مقوای موج‌دار است. طول فلاپ‌های خارجی این جعبه نصف عرض جعبه است. وقتی جعبه را تا می‌کنیم، فلاپ‌های خارجی در وسط جعبه به هم می‌رسند. تولید این سبک از جعبه های ساخته شده از مقوای موج‌دار بسیار مقرون به صرفه است چرا که ضایعات حاصل از تولید آن‌ها کم و ناچیز است.

  • جعبه های نیم شیار (HSC)

جعبه های نیم شیار (HSC)

این جعبه ها شباهت بسیاری به جعبه های شیاردار عادی هستند، با این تفاوت که در این جعبه یک سری از فلاپ‌ها حذف شده‌اند.

  • جعبه های شیاردار هم‌پوشانی‌کننده (OSC)

جعبه های شیاردار هم‌پوشانی‌کننده(OSC)

درست به مانند جعبه های RSC طول تمامی فلاپ‌های این جعبه یکسان است. با این تفاوت که وقتی این فلاپ‌ها را تا می‌کنیم به جای آن که به مانند جعبه های RSC در مرکز جعبه بر هم مماس شوند، حداقل یک اینچ از هر فلاپ بر روی فلاپ‌های دیگر قرار گرفته و با یکدیگر هم پوشانی می‌کنند.

برای بستن درب این جعبه ها معمولاً بخش‌های هم‌پوشانی شونده را به هم منگنه می‌کنند. استحکام و مقاومت این نوع از جعبه ها بیشتر است و باعث می‌شود جعبه محکم و یکپارچه باشد، مخصوصاً در مواردی که طول فلاپ‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای از عرض جعبه بیشتر است.

  • جعبه های شیاردار با هم‌پوشانی کامل (FOL)

جعبه های شیاردار با هم‌پوشانی کامل (FOL)

همانطور که از نامشان پیدا است، فلاپ‌های این جعبه ها به مانند جعبه های OSC با یکدیگر هم‌پوشانی دارند، با این تفاوت که به هنگام بسته شدن درب جعبه، فلاپ‌های به طور کامل روی هم قرار می‌گیرند نه این که فقط یک اینچ همپوشانی داشته باشند. این سبک از جعبه ها خیلی بیشتر فشار حاصل از انباشتگی و ضربه را تحمل می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:   هارد باکس ها جعبه هایی با جنس فوق قوی

در ادامه سه سبک دیگر از جعبه های ساخته شده از مقوای موج‌دار را بررسی خواهیم کرد که شباهت بسیاری به هم دارند و تفاوت‌هایشان جزئی اما بسیار مهم هستند. این نوع جعبه ها با نام مرکز خاص شهرت دارند چون وقتی درب جعبه را می‌بندیم، فلاپ‌های داخلی در مرکز جعبه به هم می‌رسند. درست برعکس سبک‌های فوق که فلاپ‌های داخلی با هم فاصله دارند (چون طول آن‌ها در مقایسه با این جعبه ها کمتر است).

  • جعبه های شیاردار با مرکز خاص (CSSC)

جعبه های شیاردار با مرکز خاص (CSSC)

طول برش فلاپ‌های داخلی و خارجی این جعبه ها با یکدیگر تفاوت دارد. این مسئله باعث می‌شود فلاپ‌های داخلی در مرکز جعبه به هم برسند، علّت نامگذاری جعبه ها نیز همین است، بنابراین زمانی که درب جعبه را می‌بندیم میان فلاپ‌ها فاصله نمی‌افتد. این فاصله نداشتن سبب می‌گردد دوام و استحکام جعبه بیشتر باشد و بخش فوقانی و تحتانی آن تراز باشد.

از حیث استحکام و مقاومت مشابه به جعبه های شیاردار با هم‌پوشانی کامل (FOL) هستند، چرا که فلاپ‌های داخلی و خارجی یک سطح دو لایه از مقوای موج‌دار را پدید می‌آورند.

  • جعبه های شیاردار هم‌پوشانی کننده با مرکز خاص (CSO)

جعبه های شیاردار هم‌پوشانی کننده با مرکز خاص (CSO)

در این جعبه ها نیز فلاپ‌های داخلی درست به مانند جعبه های CSSC که قبلاً توضیح داده شد، در مرکز جعبه به هم می‌رسند و یک سطح تراز بسیار خوب ایجاد می‌کنند. با این تفاوت که نمی‌توان طول فلاپ‌های داخلی جعبه CSO را بیش از دو برابر عرض آن در نظر گرفت.

در نتیجه با توجه به نسبت طول به عرض، فلاپ‌های خارجی به مقدارهای متفاوتی یکدیگر را پوشش می‌دهند و ممکن است یک جعبه هم‌پوشانی‌کننده را پدید آورند.

  • جعبه های شیاردار با مرکز خاص و هم‌پوشانی کامل (SFF)

جعبه های شیاردار با مرکز خاص و هم پوشانی کامل (SFF)

فلاپ‌های خارجی این جعبه کاملاً یکدیگر را می‌پوشانند و همانطور که مشخصه بارز جعبه های مرکز خاص است، فلاپ‌های داخلی در مرکز جعبه به هم می‌رسند. این جعبه ها نیز به مانند جعبه های شیاردار با هم پوشانی کامل (FOL) فشار ناشی از انباشتگی و ضربه خوردن را به خوبی تحمل می‌کنند، چرا که در بخش فوقانی و تحتانی این جعبه ها 3 لایه مقوای موج‌دار وجود دارد.

  • جعبه های قزن قفلی یا دکمه دار 1.2.3 (با زبانه قفل شونده یا جعبه شیاردار معمول با فلاپ‌های خاص) (RSC)

جعبه های قزن قفلی یا دکمه‌دار 1.2.3 (با زبانه قفل شونده یا جعبه شیاردار معمول با فلاپ‌های خاص) (RSC)

جعبه های قزن قفلی یا دکمه دار 1.2.3 (با زبانه قفل شونده یا جعبه شیاردار معمول با فلاپ‌های خاص) (RSC)

ویژگی بی‌نظیر این جعبه خیلی سریع مونتاژ شدن آن‌ها است و برای شرکت‌های کوچکی که تجهیزات اتوماتیک مونتاژ و سرهم کردن بسته‌بندی‌ها را ندارند، یک گزینه ایده‌آل محسوب می‌شود. در نظر داشته باشید که این جعبه ها برای بسته‌بندی محصولات سنگین وزن خیلی مناسب نیستند.

  • جعبه های بالا پایین فانوسی شکل

جعبه های بالا پایین فانوسی شکل

به راحتی می‌توان این سبک از جعبه ها را تا کرد و درب آن‌ها را بست، این جعبه ها در مقایسه با جعبه هایی با فلاپ‌های داخلی و خارجی استاندارد محکم‌تر و مقاوم‌تر هستند.

  • جعبه های دارای تقسیم‌کننده (جعبه های شیاردار معمولی (RSC) به همراه دیوایدرهای داخلی و سرخود)
مطلب پیشنهادی:   کارتن مواد غذایی باید چه استاندارد هایی داشته باشد؟

جعبه های دارای تقسیم‌کننده (جعبه های شیاردار معمولی (RSC) به همراه دیوایدرهای داخلی و سرخود)

در داخل این جعبه ها دیوایدر تعبیه شده است.

۲. جعبه های تلسکوپی

  • جعبه هایی با سبک طراحی یک تلسکوپ کامل (FTD)

جعبه هایی با سبک طراحی یک تلسکوپ کامل (FTD)

این جعبه ها غالباً از دو بخش جداگانه تشکیل شده‌اند؛ بخش فوقانی که حکم درپوش جعبه را دارد و بخش تحتانی که پایه و اساس جعبه را تشکیل می‌دهد.

جعبه های تلسکوپی کامل درپوشی دارند که حداقل دو سوم عمق بخش تحتانی را می‌پوشانند. اگر درپوش این جعبه کمتر از دو سوم بخش تحتانی را پوشش دهند، به آن‌ها جعبه های کاوردار می‌گوییم. نمونه آن را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

  • جعبه های کاوردار (DSC)

جعبه های کاوردار (DSC)

برخلاف جعبه های تلسکوپی کامل (FTD) این جعبه ها درپوشی دارند که کمتر از دو سوم بخش تحتانی را پوشش می‌دهند و اصطلاحاً به آن‌ها جعبه های کاوردار می‌گوییم.

  • جعبه های کاور دوبل یا دوکاوره (DC)

جعبه های کاور دوبل یا دوکاوره (DC)

بدنه این جعبه ها یک سبک لوله‌ای شکل و ساده دارد. این جعبه دو کاور دارند که می‌توان جای آن‌ها را با هم عوض کرد، یکی از این کاورها در بالای جعبه و دیگری در پایین جعبه قرار می‌گیرد.

این سبک از جعبه های مقوای موج‌دار برای بسته‌بندی اشیاء سنگین وزنی ایده‌آل هستند که به سختی می‌توان آن‌ها را در جعبه های معمولی جا داد. می‌توان محصول را بر روی یکی از کاورها قرار داد، بخش لوله‌ای شکل را روی آن گذاشت و سپس دومین کاور را بر روی آن قرار داد و از آن به عنوان درپوش بهره گرفت.

  • جعبه هایی با کاور دوبل و قفل داخلی (IC)

جعبه های کاور دوبل و قفل داخلی (IC)

این جعبه ها شبیه به جعبه هایی با کاور دوبل (DC) هستند با این تفاوت که بدنه لوله‌ای شکل و کاورها در هم قفل می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که کاورها و بدنه جعبه در حین حمل و نقل و جابجایی از هم جدا نمی‌شوند.

قرار دادن محصول در این جعبه ها نیز بسیار ساده است، درست به مانند جعبه هایی با کاور دوبل (DC)، این که بدنه و کاورها در هم قفل می‌شوند باعث شده که این جعبه ها برای بسته بندی وسایل سنگین و بزرگی همچون ماشین لباسشویی، ظرفشویی، خشک‌کن‌ها، یخچال و فریزر و امثال آن، تجهیزات سنگین و حتی برخی از مواد خطرناک یک گزینه بی‌نظیر و عالی باشند.

  • جعبه هایی با کاور دوبل به شکل هشت ضلعی

جعبه های کاور دوبل به شکل 8 ضلعی

این جعبه ها شبیه به جعبه های DC می‌باشند با این تفاوت که پانل‌های بیشتری در ساختار آن‌ها به کار رفته و به شکل 8 ضلعی می‌باشند. این جعبه ها برای بسته‌بندی محصولاتی ایده‌آل هستند که دایره‌ای شکل هستند نه مربعی یا مستطیلی شکل.

  • جعبه های نیم شیار و تمام تلسکوپی (FTHS)

جعبه های نیم شیار را که خاطرتان هست؟ دومین جعبه ای که در این مقاله به آن پرداختیم و تنها نیمی‌از فلاپ‌های یک جعبه شیاردار معمولی را داشت.

جعبه تلسکوپی کامل را هم که به خاطر می‌آورید؟ این جعبه ترکیبی از این دو جعبه است.

مطلب پیشنهادی:   چگونه با بسته بندی درست بیشتر بفروشیم؟

جعبه های نیم شیار و تمام تلسکوپی (FTHS)

دو جعبه نیم شیار که درون هم قرار می‌گیرند تا یک جعبه تمام تلسکوپی را پدید آورند.

۳. پوشه ها

پوشه ها یا جعبه های پوشه ای شکل از یک یا چند تکه مقوای موج‌دار تشکیل شده‌اند که یک کفی محکم و نشکن دارند که محصول روی آن قرار می‌گیرد؛ باقی این مقوا شیار می‌خورد تا بتوان آن را به راحتی در اطراف محصول تا کرد.
پوشه یک تکه (OPF)

پوشه یک تکه (OPF)

در اینجا یک تکه مقوای موج‌دار داریم که یک کفی تخت و نشکن را پدید می‌آورد و فلاپ‌های خارجی شیار می‌خورند تا بتوان آن‌ها را تا کرد و سطح بیرونی یک جعبه را شکل داد. این فلاپ‌ها در مرکز جعبه به هم می‌رسند تا بخش فوقانی جعبه را تشکیل دهند.

  • پوشه یک تکه کتابی شکل

پوشه یک تکه کتابی شکل

این جعبه ها نیز به مانند پوشه های یک تکه هستند با این تفاوت که فلاپ‌های آن کمی بلندتر هستند تا وقتی بر روی هم تا می‌شوند بتوانند از محصول درون جعبه بهتر محافظت کنند.

  • پوشه های 5 وجهی (FPF) یا پوشه های 5 وجهی مدل قلابی

پوشه های 5 وجهی (FPF) یا پوشه های 5 وجهی مدل قلابی

این سبک از پوشه ها که به پوشه های 5 وجهی مدل قلابی شهرت دارند، 5 پانل دارند که بخش فوقانی جعبه را تشکیل می‌دهد. وقتی این جعبه بسته می‌شود، در 3 طرف آن چند لایه مقوای موج‌دار قرار می‌گیرد که باعث می‌شود فشار ناشی از انباشتگی و ضربه را بهتر تحمل کند.

  • بسته‌بندی کادو پیچ شونده

بسته بندی کادو پیچ شونده

این جعبه مقوایی اساساً یک جعبه شیاردار معمولی (RSC) است که دستگاه‌های اتومات آن را به دور محصول می‌پیچند.

  • پوشه یک تکه با فلاپ‌های گردگیر و فلاپ‌هایی که به داخل چین می‌خورند

پوشه یک تکه با فلاپ‌های گردگیر و فلاپ هایی که به داخل چین می‌خورند

همان‌طور که از نامشان پیدا است فلاپ‌های این جعبه به داخل جمع می‌شوند و خیلی راحت می‌توان آن‌ها را بست.

  • سینی با انتهایی که پیچ می‌خورد (سینی با قفل رونده یا سینی با انتهایی که به خودی خود قفل می‌شوند)

سینی با انتهایی که پیچ می‌خورد (سینی با قفل رونده یا سینی با انتهایی که به خودی خود قفل می‌شوند)

این سبک از جعبه مقوایی از یک لایه مقوای موج‌دار تشکیل شده که یک کفی محکم و نشکن ایجاد می‌کند. انتهای این مقوا روی هم تا شده و در هم قفل می‌شوند تا هر دو انتهای جعبه دارای چند لایه مقوایی باشد و استحکام و دوام جعبه دو چندان شود.

  • سینی ویترینی یا سینی دیواره بلند

سینی ویترینی یا سینی دیواره بلند

این سینی‌ها غالباً در کافی‌شاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار محکم و مقاوم بوده و می‌توانند در برابر فشار ناشی از انباشتگی خیلی خوب تاب بیاورند، از این رو می‌توانید خرده‌ریزهایتان را درون آن قرار دهید.

سبک‌های جعبه های مقوایی ساخته شده از مقوای موج‌دار بسیار متنوع و زیاد می‌باشند و نمی‌توان تمامی آن‌ها را نام برد. اما این مقاله به خوبی شما را با سبک‌های رایج این نوع بسته بندی آشنا کرد که به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از مقوای موج‌دار برای ساخت بسته‌بندی‌های خرده‌فروشی، سطل‌های بزرگ و حتی مبلمان نیز استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد نمی‌توان برای این کاغذ به شدت ساده اما بسیار متنوع و انعطاف‌پذیر حد و مرزی متصور شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636