مقالات

آینده صنعت بسته بندی و اهمیت آن – بخش نخست

5/5 - (1 امتیاز)

در عصر حاضر صنعت بسته بندی به نقطه تلاقي تكنولوژي و تجارت الكترونيك رسيده است و مي‌بايست تمام توان خود را به كار بندد تا مبادا اين دو عنصر حياتي در كار يكديگر خللي ايجاد كنند و هم‌زمان در راستاي حفظ و نگهداري اين كره خاكي گامي مؤثر بردارد.با سپیدارکارتن همراه باشید :

ابتكار عمل را به دست گرفته و متفاوت بينديشيد.

بسياري از ما ارزش و اهميت بسته بندی را دست كم گرفته و غافل از آنيم كه يك بسته بندی درخور ستايش مي‌تواند ما را به قله‌هاي موفقيت برساند. در اغلب موارد بسته بندی به گونه‌اي حيرت‌آور قادر به برانگيختن احساسات خوب يا بد مخاطبين مي‌باشد، فرقي نمي‌كند اين بسته بندی متعلق به اسباب‌بازي كودكان يا مسواك است كه مي‌خواهيد به سرعت آن را باز كرده و از شرش خلاص شويد يا تصوير نمادين برندي خوش آوازه همچون كوكاست كه بر روي قوطي‌هاي آن نقش بسته يا جعبه منحصر به فرد گوشي آيفون است.

در مقالات قبلی در مورد طرح بسته بندی شکلات و اهمیت طراحی و زیبایی در این نوع بسته‌بندي صحبت کردیم .

ساليان متمادي از آن زماني مي‌گذرد كه بسته بندی تنها يك ابزار براي مصون و سالم نگهداشتن محصولات از گزند آسيب‌هاي احتمالي مسير رسيدن به دست مصرف‌كننده نهايي بود. در واقع بسته‌بندي يك محصول نخستين تصويري است كه از يك برند در ذهن مصرف‌كننده نقش مي بندد، بنابراين نقشي بسيار مهم و حياتي در شكل‌گيري مفاهيمي همچون آگاهي و وفاداري مشتريان نسبت به يك برند و وجه تمايز آن برند ايفا مي‌كند.

مطلب پیشنهادی:   بسته بندی چای

براي پيشبرد يك محصول مي‌توان بر روي فاكتورهاي متعددي سرمايه‌گذاري كرد، اما بدون ترديد بسته بندی مي‌تواند نقشي سرنوشت ساز در بقا يا زوال يك كالا داشته باشد. بسته بندی مي‌تواند بيش از محصولي كه در دل خود جاي داده در معرفي يك برند مؤثر باشد و رويكرد آن برند را در خصوص موضوعاتي همچون محيط زيست و منابع مورد استفاده شركت شفاف كند. برخي از بسته بندی ها به لطف پديده‌اي موسوم به ويدئوهاي Unboxing (باز كردن جعبه) نظير ستاره‌اي در رسانه‌هاي اجتماعي درخشيده‌اند.

تحقيقات اخير نشان مي‌دهد، آشناترين بسته بندی براي مردم “انگليس” قوطي كوكاست، جعبه شكلات‌هاي Toblerone، مرباي Marmite و چيپس Pringles، رده‌هاي بعدي را به خود اختصاص داده‌اند.در “ایران” نیز بسته بندی محصولاتی چون پفک نمکی مینو، کرم کاکائو فرمند، آدامس شیک و Pola، نوشابه‌های شیشه‌ای زمزم و شیر‌های شیشه‌ای پگاه و … از قدیمی‌ترین برندهایی هستند که در ذهن هر فردی ماندگار شده‌اند.

مايكل گرس مي‌گويد؛ طراحي مبتكرانه نمي‌تواند به تنهايي ماندگار شدن يك بسته بندی را رقم زند، بلكه اين طرح مي‌بايست در ضمير ناخودآگاه يك فرهنگ رخنه كند، در چنين شرايطي ديگر نمي‌توان اين بسته بندی را از ياد و خاطر مردم پاك كرد.

طرح بسته بندی

بسته بندی تان را ماندگار كنيد

بسته بندی تمامي بخش‌هاي اقتصادي را احاطه كرده‌اند- هر آنچه به ذهن بشر خطور كند، به بسته بندی نياز دارد، از گل و گياه گرفته تا رآكتورهاي هسته اي! لذا پيش بيني مي‌شود حجم معاملات در اين بازار عظيم و پر رونق از رقم ٨٣٩ ميليارد دلار در سال ٢٠١٥ به ١ تريليون دلار در سال ٢٠٢٠ خواهد رسيد. ٥ ماده مهم و اساسي در صنعت بسته بندی عبارتند از؛

مطلب پیشنهادی:   6 قانون طلایی در طراحی بسته بندی محصول - بخش نخست

١. كاغذ و مقوا

٢. پلاستيك محكم و مقاوم

٣. شيشه

٤. پلاستيك انعطاف‌پذير

٥. قوطي

تمامي اين مواد در زمره منابع عظيم توليد پسماند و بازيافت قرار مي‌گيرند و از اين‌ رو يكي از چالش‌هاي كليدي شركت‌هاي بسته بندی محسوب مي‌شوند. اين شركت‌ها عزم خود را جزم كرده‌اند تا با سبك وزن كردن محصولات خود ميزان پسماند را به حداقل رسانند و يك اقتصاد چرخشي داشته باشند.

براي برخي از بسته بندی ها محقق كردن چنين آرماني سهل و ميسر است، همه مي‌دانند كه قوطي، مقوا و بطري قابل بازيافت مي‌باشند. اما زماني كه پاي بسته بندیهاي پلاستيكي به ميان است، اوضاع بغرنج و پيچيده مي‌شود، چرا كه در وهله نخست مي‌بايست نوع پلاستيك به كار رفته در بسته‌بندي را مشخص كنيد و در مرحله بعد ببينيد طبق قوانين داخلي اجازه بازيافت و فرآوري اين نوع پلاستيك را داريد يا خير.

آمار و ارقام مؤسسه Ellen MacArthur نشان مي‌دهد كه تنها ١٤ درصد از بسته‌بندي‌هاي پلاستيكي بازيافت مي‌شوند و ساليانه حداقل ٨ ميليون تن ضايعات پلاستيك روانه اقيانوس‌ها مي‌شوند. روز به‌ روز آگاهي و هوشياري مردم نسبت به معضل سرازير شدن ضايعات پلاستيكي در اقيانوس‌ها بيشتر و بيشتر مي‌شود و شعله مبارزه بر عليه تغييرات آب و هوايي فراگيرتر خواهد شد، در همين راستا توافق نامه‌اي با همين موضوع در پاريس به امضا رسيده است،

در نتيجه صنايع بيش از پيش تحت فشار قرار مي‌گيرند تا با ارائه راهكارهايي خلاقانه و ساده‌تر كردن مواد اوليه به كار رفته در بسته‌بندي محصولاتشان، يك بسته بندي قابل بازيافت و تجزيه‌پذير براي خود برگزينند.

مطلب پیشنهادی:   کارتن 5 لایه

با تمامي اين تفاسير، بسته‌بندي‌هاي پلاستيكي بيش از ساير انواع بسته‌بندي در مركز توجه و زير ذره بين قرار مي‌گيرند، چرا كه از يكسو تأثيري نامطلوب و جبران‌ناپذير بر روي محيط زيست داشته و نقش بسزايي در آلودگي‌هاي محيطي ايفا مي‌كنند و از سوي ديگر پلاستيك از نفت، يك سوخت فسيلي، به دست مي‌آيد و در تغييرات آب و هوايي مؤثر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636