10 نقش کلیدی و مهم جعبه بسته بندی محصولات

10 نقش کلیدی و مهم جعبه بسته بندی محصولات

5/5 - (1 امتیاز)

برخی اوقات بی آنکه نسبت به جعبه بسته بندی محصولی توجهی نشان دهیم، آن را باز می‌کنیم و چندان در فکر ایده‌هایی نیستیم که در پس این بسته بندی نهفته است. غافل از آنیم که این بسته بندی با ضمیر ناخودآگاه ما ارتباط برقرار کرده و پیام‌هایی را برایمان مخابره می‌کند و حتی به ذهنمان هم خطور نمی‌کند که بسته‌بندی یک محصول تا چه حد بر روی تصمیم ما در خرید آن محصول خاص تأثیر می‌گذارد.

بسته بندی عنصری قدرتمند و تراز اول است که منطق و دلایل ما را در هنگام خرید یک کالا تحت‌الشعاع قرار می‌دهد اما در اغلب موارد در پس ذهن ما رنگ می‌بازد و گمان می‌بریم هیچ نقشی در جهت دادن ما به سوی خرید آن کالای به خصوص نداشته است؛ مدیران زبده و با تجربه بازاریابی و تولید کالا تصمیماتی آگاهانه و زیرکانه اتخاذ می‌کنند که در نهایت به خرید محصولاتشان منتهی می‌شود.

نحوه برخورد آن‌ها به هنگام انتخاب یک جعبه بسته بندی مناسب برای محصولاتشان مرز میان شکست یا موفقیت آن محصولات را رقم می‌زند. لیستی که پیش رویتان قرار گرفته، کامل و جامع نیست اما توجه شما را به ایده‌ها و افکار نابی جلب می‌کند که بر سر راه شما سبز شده و متقاعدتان می‌کنند، محصولی را خریداری نمایید.

محافظت از محصول با جعبه بسته بندی

جعبه بسته بندی

یکی از مهم ترین دلایلی که محصولات مختلف را در جعبه هایی با جنس ها و انداره های مختلف بسته بندی می کنیم، این است که نگرانیم تا در طی حمل و نقل و هنگام نگهداری در انبار این محصولات آسیب ببینند.

این موضوع تنها در مورد کالاهایی که با متریال های آسیب پذیری مانند شیشه ساخته شده اند صدق نمی کند و حتی برای جابه جایی و نگهداری برخی از خوراکی ها و میوه ها نیز صادق است. به همین جهت تلاش می شود که در طراحی و تولید جعبه بسته بندی محصول، حفظ ایمنی آن اولویت اول باشد.

پس متوجه شدیم، جعبه بسته بندی محصول را در برابر آسیب‌ها و صدمات احتمالی مصون می‌دارد؛ مثل تخم مرغ. اما در بسیاری از مواقع این حفاظت تنها فیزیکی نیست و به بهداشت و سلامت محصول نیز مربوط است؛ به عنوان مثال هنگام استفاده از جعبه ی بسته بندی مقوایی باید توجه داشت که متریال سازنده این جعبه چیست. احتمال دارد شما هم پیش از این مقواهای پشت طوسی را دیده باشید، این مقواها از مواد بازیافتی تهیه می شوند و کارتن و جعبه بسته بندی ای که با چنین مقوایی تهیه شده باشد به هیچ وجه نباید برای خوراکی ها استفاده شود. گاهی اوقات مواد موجود در بسته بندی ها با خوراکی ها ترکیب می شوند و می توانند سبب آسیب رساندن به مصرف کنندگان و حتی ابتلای آن ها به بیماری شوند.

پس حافظت فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی از موارد بسیار مهمی است که در طراحی و ساخت جعبه بسته بندی اهمیت زیادی دارد و اگر جعبه ای ویژگی مذکور را نداشته باشد در واقع مناسب نیست.

مطلب پیشنهادی:   تاثیر جعبه و بسته بندی در افزایش فروش

 افزایش زمان نگه‌داری با جعبه بسته بندی

بسته‌بندی می‌تواند افزایش زمان نگه‌داری مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را در پی داشته باشد، چرا که فشار هوای وارد شده به این مواد را پیوسته کنترل می‌کند. مثل اسنک گوشت قابل نگهداری در خارج از یخچال.

در مرحله نگهداری نیز مانند محافظت، نوع بسته بندی که استفاده می شود، اهمیت فراوانی دارد. به عنوان مثال در سفارش جعبه بسته بندی که قرار است مسافت طولانی را طی کند باید در نظر گرفت که جنس آن در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم باشد و گرما و سرما به جعبه نفوذ نکند. در مورد برخی از خوراکی ها مانند میوه ها اگر به این موضوع توجه نشود امکان دارد که کل بار از بین برود. برخی از کارتن های بسته بندی توسط یخچال توزیع می شوند و این جعبه ها باید در برابر سرما و رطوبت مقاوم باشند.

اما حتی اگر این بسته بندی ها قرار باشد که در یخچال فروشگاه ها نگهداری شوند، شرایط نگهداری آن ها متفاوت خواهد بود. برای مثال حتما مشاهده کرده اید که برای شیر های روزانه معمولا از قوطی پلاستیکی استفاده می شود، اما شیر های مدت دار در کارتن های مقوایی چند لایه به فروشگاه ها می آیند تا در مدت زمانی معین خراب نشوند، باید بدانید که برخی از مسمومیت های غذایی به جهت استفاده از بسته بندی های نامناسب ایجاد می شود. پس هنگام خرید جعبه بسته بندی توجه داشته باشید که در نگهداری کالا چه تاثیری خواهد داشت.

قیمت جعبه بسته بندی مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی، حرارت، رطوبت و … بیشتر از انواع معمولی آن است.

هویت

جعبه بسته بندی

چه چیزی در دل این جعبه بسته بندی جا خوش کرده است؟ آیا بسته‌بندی یک محصول می‌تواند نقش به سزایی در برقراری ارتباط با مصرف‌کنندگان ایفا کند و در نهایت ذکاوت به شما بگوید در داخل جعبه یک محصول چه خبر است یا این فروشگاه چه می‌فروشد؟ مثل هندزفری آیپاد و گیره‌های کاغذ برند Staple.

استفاده و کاربری آسان

جعبه بسته بندی یک محصول می‌تواند باز کردن و استفاده آن را تسهیل کند یا سبب گردد یک کالای به خصوص کوچک، سبک و قابل حمل شود. بسته‌بندی لوله‌ای شکل سوپ تحولی شگرف و ابتکاری جدید به شمار می‌رود و شما می‌توانید با نگاه کردن به قوطی آن دریابید چه چیزی در درونش است.

اگر برای طراحی جعبه بسته بندی از یک طراح ماهر کمک بگیرید، این فرد به خوبی می داند که یکی از اهداف در طراحی بسته بندی، معرفی محصول است. معرفی یک محصول می تواند با چاپ عکس و یا آوردن نوشته های مرتبط با آن به صورت مستقیم انجام گیرد و یا طرح زبردست با فرم ها و شکل ها مفهومی ایجاد کند که ذهن مشتریان را به سمت محصولی که درون جعبه قرار گرفته ببرد؛ طوری که حدس اکثر آن ها راجع به چیستی محصول، درست از آب در بیاید.

در چاپ جعبه بسته بندی موارد بسیاری مانند رنگ، سایز فونت، نوع فونت، اندازه عکس، هارمونی و … باید در نظر گرفته شود که در مطالب بعدی به تفصیل از آن سخن می گوییم. مسلما در صورت استفاده از جعبه بسته بندی آماده نمی توان به هویت محصول با نگاه کردن به آن پی برد.

مطلب پیشنهادی:   صنعت بسته بندی و انواع رایج آن

جعبه بسته بندی

ایجاد کاربری آسان، ابعاد مختلفی دارد که بخشی از آن هنگام حمل و نقل محصول معنا  پیدا می کند؛ به همین جهت است که در انواع جعبه و بسته بندی، المان های متفاوتی را برای تسهیل جا به جایی جعبه مشاهده می کنیم. برای مثال برخی از کارتن ها دارای بخشی جهت قرار گرفتن دست هستند و برخی دیگر دسته دارند؛ برخی دارای جنس زبر هستند تا هنگام در دست گرفتن لیز نخورند. اما امروزه سعی می شود به جای استفاده از المان هایی مانند دستگیره و …. ارگونومی مناسبی برای جعبه کالا ها طراحی شود تا در خوش دست شدن آن ها تاثیر مثبتی داشته باشد.

برای برخی از لوازم که همیشه در جعبه ی خود حمل می شوند، مانند ایر پاد های جدید، این موضوع از اهمیت بالایی بر خوردار است.

از سوی دیگر این بسته بندی ها باید طوری طراحی شوند تا هنگام استفاده و گشودن جعبه نیز کاربران با مشکل رو به رو نشوند. جنس بسته بندی و طراحی در این امر، تاثیر بسزایی دارد. شاید شما هم آب میوه های قدیمی را به خاطر داشته باشید که به سختی باز می شدند و پس از باز  شدن نیز نمی شد میزان باقی مانده آن را در یخچال نگهداری کرد، همه این موارد به طراحی اشتباه جعبه و استفاده از متریال نامناسب برای آن باز می گشت.

جعبه بسته بندی

 

‌ارزش‌ها

بسته‌بندی یک محصول می‌تواند ارزش‌های مصرفی بسیار مهمی را مد نظر قرار داده و در راستای حفظ محیط زیست گام‌های مؤثری بردارد. در اینجا می‌توان شیشه‌های وزنی، چوب پنبه ساخته شده از نیشکر و بطری‌های آبی که در ساخت آن‌ها پلاستیک قابل بازیافت به کار رفته و مواردی از این قبیل را مثال زد.

در دوره ای که بسیاری از از افراد دغدغه های محیط زیستی فراوانی دارند و آسیب نرساندن به زمین در اکثر زمینه ها مورد توجه قرار می گیرد؛ بهتر است پیش از آن که اقدام به خرید عمده جعبه بسته بندی کنید، توجه داشته باشید که جنس این کالا از چیست و آیا اثرات سوء محیط زیستی دارد یا خیر.

در بسیاری از کشور های دنیا حتی کیسه های نایلونی که برای حمل خرید ها استفاده می شد، جای خود را به کیسه های پارچه ای داده اند، این امر سبب شده که در گام اول میزان تولید زباله با کم شدن دور ریز کیسه های پلاستیکی کمتر شود و از سوی دیگر پلاستیک هایی که سال ها طول می کشد تا تجزیه شوند به اندازه قبل تولید نشود.

امروزه استفاده از بطری های شیشه ای برای نوشیدنی ها نیز، دوباره رونق گرفته و سعی می شود در بسته بندی خوراکی ها پلاستیک استفاده نشود.

مطلب پیشنهادی:   آشنایی با تکنیک لمینت در صنعت چاپ

آمار و ارقام نشان می دهد که فروش جعبه و بسته بندی که منطبق بر حفظ ارزش های مخاطبان، از جمله دغدغه های محیط زیستی طراحی شده اند، بالاتر است.

وجه تمایز

جعبه بسته بندی می‌تواند به عنصری کلیدی در به رخ کشیدن تفاوت‌ها و برتری یک برند در میان سایر رقبا بدل شود.

در این مطلب بیان کردیم که اولویت های مهمی همچون حفاظت و حفظ سلامت و بهداشت محصول از اولین مسائلی است که باید در طراحی جعبه بسته بندی رعایت شود، اما بخشی مهمی از اهمیت کارتن های نگهداری محصولات، به مسائل تبلیغاتی بر می گردد برای آن که جعبه بسته بندی فروش مناسبی داشته باشد، برخی به چاپ شعار های تبلیغاتی بر روی جعبه اقدام می کنند. بسیار مهم است که آن چه بر روی بسته بندی ها نوشته و یا کشیده می شود، به ویژگی های برجسته کالا و یا آن ویژگی که کالا را از دیگر محصولات بازار متمایز می کند، اشاره داشته باشد.

ایجاد ارتباط

 

بسته بندی محصول می‌تواند یک حس عاطفی را در کاربر یا خریدار بیدار کند یا خاطره یک مکان خاص را در ذهن او تداعی کند.

جعبه بسته بندی

 

برندسازی با جعبه بسته بندی

بسته بندی یک محصول می‌تواند به زبان ایما و اشاره (صوتی، تصویری یا یک عطر و بوی خاص) با شما ارتباط برقرار کرده و میان شما و ماهیت یک برند بخصوص پیوند زند. پاکت Sun chips قابل تجزیه در محیط بوده و به هنگام باز کردنشان کلی سر و صدا ایجاد می‌شود. بزرگترها چندان از این محصول استقبال نکردند اما توانست جای خود را در دل بچه ها باز کند و آنها عاشقش شدند. درب قوطی Dr. Pepper به صورت کاملاً متفاوتی باز می‌شود و نظیر آن را در قوطی‌های پپسی و کوکا مشاهده نخواهید کرد. کفش های Nike Air در کیسه ای آکنده از هوا بسته بندی شده است.

استفاده منحصر به فرد و خاص

یک بسته بندی می‌تواند خاص و منحصر به فرد شدن یک محصول را در پی داشته باشد یا شما را از درد و رنجی برهاند و با از سر راه برداشتن مشکلات آسایش و راحتی را برایتان به ارمغان آورد.

بسته بندی یک محصول می‌تواند مصرف‌کنندگان را از شر درد و رنج خلاص کند و مشکلاتشان را حل نمایند. شما هم برای ایجاد تمایز و تفاوت در بسته‌بندی کالای خود کمی ابتکار به خرج دهید تا اوضاع بازار را به کام خود کنید. زمانی که تصمیم می‌گیرید یک شکل، ساختار یا مواد خاص را برای بسته بندی محصولات خود برگزینید، برای پیچیدن نام و آوازه برندتان گام‌هایی آگاهانه برداشته‌اید.

برای مطالعه مطالب دیگری چون: انواع مختلف مقوا، ویژگی‌ها و کاربرد‌های آن‌، تاثیر جعبه و بسته بندی در افزایش فروش، تاریخچه صنعت مقوا، نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی و … بر روی لینک مورد نظر کلیک کنید.

کلیک کنید!!

2 دیدگاه دربارهٔ «10 نقش کلیدی و مهم جعبه بسته بندی محصولات»

  1. من چند بار برای طراحی بسته بندی اختصاصی سفارش دادم به جاهای مختلف اما هیچ وقت نتونستم اونی که میخوام رو تحویل بگیرم و اصلا به دلم نبود هیچ کدوم. دوستان کسی یه شرکت خوب برای طراحی نمی شناسه ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 info@sepidarcarton.com

دفتر فروش: ۷۷۲۸۹۳۹۰  |  ۷۷۲۸۹۳۹۱  |  ۷۷۸۲۳۱۷۲
خط تلگرام دفتر مرکزی: ۰۹۱۲۲۴۵۷۶۳۶

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
پیمایش به بالا
Call Now Buttonفروش مستقیم 09128495484