مقالات

صنعت بسته بندی

صنعت بسته بندی و انواع رایج آن

3.5/5 - (4 امتیاز)

امروزه بسته بندی تبدیل به یکی از بخش های جداناپذیر کسب و کارها شده است. شرکت های مختلف بنا به دلایل متفاوتی از قبیل محافظت، جا به جایی آسان و مواردی از این قبیل از صنعت بسته بندی نهایت استفاده را می برند. با این وجود همانطور که می دانید این صنعت تنها به شرکت و کسب و کارها محدود نشده و حتی در خانه ها نیز کاربردهای آن را مشاهده می کنیم. به همین دلیل در این بخش تصمیم گرفتیم تا همه چیز درباره صنعت بسته بندی را بررسی کرده و شما را بیشتر با این صنعت پرکاربرد آشنا نماییم. بنابراین اگر به این موضوع علاقه مند هستید حتما تا پایان این بخش همراه ما باشید.

وضعیت صنعت بسته بندی ایران

از آنجایی که صنعت بسته بندی در ایران هیچ اداره و یا بخش به خصوصی در دولت ندارد، بنابراین با پراکندگی های زیادی مواجه است. همچنین عدم تخصیص بودجه به صنعت مذکور مشکل دیگری است که کسب و کارهای بزرگ باید با آن دست و پنجه نرم کنند. با وجود این مشکلات هنوز هم تولیدی های زیادی در این زمینه فعالیت می کنند و خدمات گوناگونی را به مشتریان خود ارائه می دهند. از جمله این تولیدی ها می توان به تولیدی سپیدار کارتن اشاره کرد که در زمینه تولید کارتن های مختلف مانند کارتن بدون چاپ، کارتن 3 لایه، کارتن 5 لایه و بسیاری دیگر از انواع کارتن فعالیت می کند.

لازم به ذکر است صنعت چاپ و بسته بندی در ایران تنها محدود به بسته بندی کالاهایی با جنس شیشه و نایلون نشده و سایر جنس های دیگر مانند فلز، چوب و پارچه را نیز در بر می گیرد. خوشبختانه با وجود محدودیت هایی که در بالا ذکر شد، روز به روز این صنعت در حال پیشرفت و برآورده کردن انتظارات مشتریان می باشد؛ پیشرفت در کیفیت، مقاومت و امکان چاپ طرح های مختلف به انتخاب مشتری، تنها نمونه کوچکی از پیشرفت صنعت بسته بندی کالا در ایران است.

صنعت بسته بندی کالا

 

عدم محدودیت جغرافیایی یک مزیت اساسی برای صنعت بسته بندی محصولات

شاید نداشتن محدودیت جغرافیایی در این صنعت، یکی از مزایای قابل توجه آن نسبت به برخی صنایع دیگر می باشد. اجازه دهید این موضوع را کمی بیشتر بررسی کنیم؛ تصور کنید یک تولیدی در زمینه ساخت بسته بندی های مختلف دارید. تفاوتی ندارد در کدام نقطه از کره زمین زندگی می کنید چراکه در هر صورت مردم آنجا حتما به بسته بندی های متعددی نیاز خواهند داشت. بنابراین هر کجا که باشید در این صنعت، امکان فعالیت و کسب درآمد برای شما وجود دارد. البته ممکن است در برخی نقاط کشور با توجه به شرایط اقتصادی مردم آن منطقه، قدرت خرید آن ها کاهش پیدا کرده باشد اما در هر صورت برای تهیه بسته بندی مورد نیاز خود مجبور هستند که به شما مراجعه کنند.( البته اگر کیفیت محصولات شما مناسب باشد)

ورود به صنعت بسته بندی

ممکن است برخی از خواننده های این مقاله در نظر داشته باشند تا وارد این صنعت جذاب شوند. با این وجود باید توجه داشت که چالش هایی در این زمینه وجود دارد که آشنایی با آن ها پیش از انجام هرگونه اقدامی نه تنها مفید بلکه ضروری نیز می باشد. در زیر برخی از چالش ها و همچنین موارد مورد نیاز جهت ورود به صنعت بسته بندی را ذکر می کنیم تا اگر قصد این کار را دارید با دید بازتری وارد این صنعت شوید.

مطلب پیشنهادی:   ٥ ایده زیرکانه برای داشتن بسته بندی بهتر - اینفوگرافیک

تهیه فضای کار مناسب

اگر قصد ورود به صنعت بسته بندی را داشته باشید اولین پیش نیازی که باید در صدد تهیه آن برآیید، فضای کار مناسب می باشد. فضای کار این امکان را به شما می دهد تا محصولات خود را تولید و سپس روانه بازار کنید. در انتخاب این فضا دقت زیادی داشته باشید چراکه پس از تهیه آن، کارمندان شما در آن کار خواهند کرد، کامیون ها با مراجعه به این مکان اجناس شما را بار زده و به دست مشتریان می رسانند و بسیاری از موارد دیگر.

تهیه انبار

انبارها نقش تاثیرگذاری در صنعت بسته بندی کالا به ویژه برای صاحبان تولیدی ها دارند. تصور کنید مشکلی پیش آمده است و چند روزی نمی توانید بسته بندی های خود را به دست مشتریان برسانید؛ در این شرایط آن ها را کجا نگهداری می کنید؟ دقیقا اینجاست که نقش انبارها پر رنگ می شود. با استفاده از انبار و انتقال اجناس خود به آن، می توانید تا مدت زمانی معین به نگهداری کارتن و جعبه های بسته بندی خود بپردازید.

همچنین بخوانید:

نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی

صنعت بسته بندی در ایران

 

اخذ مجوز

چالش بعدی که مانع از شکل گیری بسیاری از کسب و کارها شده است، اخذ مجوز از بخش مربوطه است. به عنوان مثال برای آغاز به کار در زمینه صنعت بسته بندی در ایران باید مجوز وزارت بهداشت و وزارت بازرگانی را اخذ کنید؛ در غیر اینصورت به شما اجازه فعالیت داده نخواهد شد. البته این سختگیری ها لازم و در عین حال مفید می باشند. چراکه از ورود تولیدی های بی کیفیت و خراب شدن بازار جلوگیری می کنند. با این وجود عده ای از سختی فرایند اخذ مجوز گلایه داشته اند که در پاسخ به این افراد باید گفت که شروع به کار در صنعت بسته بندی نه تنها در ایران بلکه به طور کلی ورود به صنعت بسته بندی در جهان پیش نیازهای خاص خود را دارد که تمامی شرکت و نهادها مستلزم به گذراندن آن ها می باشند.

ابزار کار

ابزارهایی از قبیل ترازوهای دیجیتال، تجهیزات الکترونیکی و ماشین های مختلف تنها چند نمونه از ابزارهایی هستند که موظف به تهیه آن ها می باشید. البته برخی از ماشین ها می توانند بعد از مدتی و پس از افزایش سرمایه نیز تهیه شوند به شرطی که نبود آن ها استانداردهای موجود در بازار را تغییر ندهد.

نیروی کار

همان اندازه که به ابزارها جهت افزایش آشنایی با صنعت بسته بندی و ورود به آن نیاز داریم، نیروی کار حرفه ای و مجرب نیز بخش جدایی ناپذیر دیگری در صنعت مذکور می باشد. به همین دلیل اولویت استخدام را با افرادی نگذارید که حقوق پیشنهادی کمتری دارند بلکه با توجه به مهارتشان آن ها را استخدام کرده و حقوق دهید. در رابطه با استخدام کارمندان، به دلیل طولانی بودن بحث، در این مقاله در خصوص آن بیشتر از این توضیح نمی دهیم.

مطلب پیشنهادی:   10 نقش کلیدی و مهم جعبه بسته بندی محصولات

سرمایه

ایندفعه مهم ترین پارامتر ورود به صنعت بسته بندی را در آخر ذکر کردیم تا به وضوح مشاهده کنید که تمامی موارد قبلی به طرز مستقیمی به پارامتر مذکور وابسته هستند. در صورتی که سرمایه مورد نیاز برای شروع به کار را در اختیار نداشته باشید، ورود به این صنعت برایتان غیرممکن خواهد بود. عده ای از افراد نیز ترجیح می دهند سرمایه مورد نیاز جهت ورود به صنعت بسته بندی را از طریق قرض و وام گرفتن تامین کنند. تصمیم راجع به درست یا اشتباه بودن این اقدام به عوامل زیادی بستگی دارد. یکی از این عوامل وضعیت صنعت بسته بندی در ایران می باشد که پیش از ورود به این صنعت باید به طور کامل با آن آشنا باشید؛ در غیر اینصورت ممکن است با ضررهای جبران ناپذیری رو به رو شوید.

اکنون که با چالش های موجود در این صنعت آشنا شده اید، نوبت به آشنایی با انواع رایج آن ها می رسد.

آشنایی با انواع رایج این بسته بندی ها به شما کمک می کند تا با دید بازتری به این عرصه قدم بگذارید. همچنین منجر به افزایش دانش شما شده و مسیر پیشرفت را برایتان هموارتر می سازد. البته توجه کنید انواع بسته بندی ها تنها محدود به موارد زیر نمی شود و انواع بسیار بیشتری را در بر می گیرد اما به دلیل اینکه قصد داریم دید کلی به مخاطبان این مقاله در رابطه با صنعت بسته بندی القا کنیم، تنها به ذکر رایج ترین انواع بسته بندی ها می پردازیم.

صنعت بسته بندی در ایران

 

صنعت بسته بندی و انواع رایج آن

در دنیای بسته‌بندی، شمار کثیری از مردم در میان انواع بسته بندی و گزینه‌هایی که آن‌ها را احاطه کرده، سر درگم بوده و نمی‌دانند کدام جعبه برای آن‌ها مناسب‌تر است. از سوی دیگر مشابه بودن عباراتی که برای توصیف این جعبه‌ها به کار می‌رود، بر این سردرگمی دامن زده . کار را سخت‌تر می‌کند. کارتن‌های تاشو، جعبه‌های مستحکم و با دوام، جعبه‌های مقوایی، جعبه‌های ساخته شده از مقوای موج‌دار یا کاغذهای مقوایی و امثال آن. اکنون قصد داریم در کمال اختصار همه چیز را برایتان روشن سازیم. از نظر فنی می‌توان گفت ٣ نوع جعبه در صنعت بسته بندی رواج دارد و تمامی آن‌ها از خمیر کاغذی با ضخامت‌های متغیر ساخته شده‌اند.

٣ نوع متدوال از جعبه‌های بسته‌بندی

1. کارتن‌های تاشو

کارتن‌های تاشو (جعبه‌ها یا کارتن‌های مقوایی) یکی از رایج‌ترین انواع جعبه می‌باشند که اغلب در فروشگاه‌های خرده‌فروشی به آن‌ها بر می‌خورید. یکی از انواع نام آشنای این کارتن‌ها، جعبه غله صبحانه است.

صنعت بسته بندی

این یک کارتن تاشو می‌باشد.

2. جعبه‌های محکم و با دوام

این جعبه‌ها ضخیم و محکم بوده و نمی‌توان به مانند کارتن‌های تاشو آن‌ها را تا زد یا از هم باز کرد. در اغلب موارد از این نوع جعبه برای بسته بندی محصولات گران‌قیمت و ارزشمند بهره می‌گیرند تا ارزش و کیفیت بالای کالا را به رخ بیننده بکشند. به علاوه در مواقعی که قصد بسته بندی محصولات سنگین وزن را دارید و دوام و استحکام بالای جعبه حرف اول را می‌زند، چاره‌ای نخواهید داشت جز استفاده کردن از جعبه‌های محکم.

مطلب پیشنهادی:   بسته بندی مناسب برای فروشگاه آنلاین

صنعت بسته بندی

جعبه‌های به کار گرفته شده برای بسته بندی محصولات آیفون از این دسته‌اند.

3. جعبه‌های ساخته شده از مقوای موج‌دار

شما این جعبه‌ها را با نام جعبه‌های مقوایی قهوه‌ای رنگ می‌شناسید. حتما از این جعبه‌ها به هنگام اسباب‌کشی جهت بسته بندی وسایل منزلتان استفاده نمودهاید.

این جعبه‌ها اساساً سه لایه‌اند. ساختار این نوع مقوا شامل دو ورقه مقوایی صاف است که از بالا و پایین یک ورقه مقوایی موج‌دار را در بر می‌گیرد. مسئولیت قدرت و استحکام این نوع مقوا بر دوش لایه موج‌دار میانی آن است.

در صنعت بسته بندی ، جعبه‌های مقوایی موج‌دار را با نام جعبه‌های مخصوص حمل کالا یا جعبه‌های حرفه‌ای (Master) می‌شناسند و از آن‌ها به منظور ارسال کالاهای آماده حمل شرکت‌ها به فروشگاه‌های واقع در سرتاسر دنیا بهره می‌برند. مورد مصرف جعبه‌های مقوایی موج‌دار در فروشگا‌ه‌های خرده‌فروشی به مانند کارتن‌های تاشو می‌باشد. برای ساخت استندهای نمایش محصول در اغلب موارد از مقوای موج‌دار مستحکم استفاده می‌شود.

جمع بندی

صنايع بسته بندی کارتن و سایر محصولات امروزه به بخشی جدانشدنی از زندگی مردم تبدیل شده اند. با این وجود چالش هایی نیز در این صنعت وجود دارند که پیش از ورود به آن حتما باید آن ها را بررسی نمایید. از طرفی دیگر وضعیت ایران در صنعت بسته بندی به دلیل عدم وجود سازمان های دولتی مربوطه، با چالش های بیشتری نسبت به سایر کشورها رو به رو می باشد.

با این وجود همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، بسته بندی از آن دسته صنایعی است که مردم به آن نیاز دارند و به همین دلیل عده زیادی بر این باور هستند که چالش های موجود در مسیر، کاملا ارزشش را خواهد داشت. در پایان لازم به ذکر است تمامی چالش ها به دلیل طولانی نشدن مقاله ذکر نشد با وجود این توجه داشته باشید که چالش های دیگری مانند طراحی بسته بندی محصولات نیز در مسیر راه فعالان در این حوزه وجود دارد.

می‌توان گفت ٣ نوع جعبه در صنعت بسته بندی رواج دارد و تمامی آن‌ها از خمیر کاغذی با ضخامت‌های متغیر ساخته شده‌اند.

  • کارتن‌های تاشو، جعبه‌های مقوایی AKA یا کارتن‌های مقوایی AKA (مثل جعبه غله صبحانه)
  • جعبه‌های محکم و با دوام، جعبه‌های استاندارد AKA (مثل جعبه محصولات آیفون)
  • جعبه‌های مقوایی موج‌دار، جعبه‌های ساخته شده از ورقه‌های موج‌دار AKA، جعبه‌های مخصوص حمل AKA (مثل استندهای نمایش محصول)

امیدواریم در این مقاله ابهاماتتان در خصوص صنعت بسته بندی رفع شده باشد؛ در صورت وجود هرگونه سوال و یا ابهام دیگری می توانید با متخصصین سپیدار کارتن در تماس باشید.

 

2 دیدگاه دربارهٔ «صنعت بسته بندی و انواع رایج آن»

    1. سلام روز بخیر بله هر نوع جعبه ای که مدنظرتون باشه در کارتن سازی سپیدار کارتن تولید میشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کارخانه: تهران، شهرک خوارزمی، فاز۲، بلوار گلستان، ابتدای خیابان بگونیا، پلاک۱۳۶
Call Now Buttonمدیر عامل 09122457636